قوانین بسکتبال | آشنایی با انواع تخلفات در مسابقه بسکتبال

تخلفات در مسابقه بسکتبال

یکی دیگر از مطالبی که در راستای مطالب آموزشی سایت بسکتفا به آن می‌پردازیم، انواع تخلفات در مسابقه بسکتبال است. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

ورود به سایت بتکارت

انواع تخلفات در مسابقه بسکتبال

پس از روی دادن هر نوع تخلفی در بازی، بلافاصله روند آن متوقف می شود. تیمی که سبب ایجاد این تخلف شده است، توپ را از دست می‌دهد. سپس توپ از نزدیک‌ترین نقطه روی دادن این تخلف و از خارج از زمین‌بازی به بازیکن داخل زمین داده می شود.

1- برخورد توپ به سایر نقاط

در صورتی که توپ به بازیکن، زمین و یا سایر اشیا برخورد کند، این نوع از تخلفات روی می‌دهد. مالکیت توپ به تیمی می رسد که آخرین بار توپ را لمس کرده باشد. چنانچه توپ والیبال به خطوط موجود نیز برخورد نماید، بازهم این نوع خطا روی می‌دهد.

نگاهی اجمالی به قوانین ورزش بسکتبال

2- خطای تراولینگ

تشریح خطای تراولینگ به صورت نوشتاری اندکی دشوار است. این نوع خطا بازیکنان را از برداشتن بیش از یک گام درحالی‌که توپ را در اختیار دارد منع می کند. علاوه بر این، این نوع خطا از تغییر و یا حرکت پای پیوت نیز جلوگیری می کند.

3- خطای دریبل دوگانه

خطای دریبل دوگانه در دو حالت و یا موقعیت رخ می‌دهد.

  • بازیکنی دریبل می کند و سپس به کار خود ادامه می‌دهد.
  • در صورتی که بازیکن در حین دریبل توپ را با هر دو دست خود لمس کند.
  • خطای نگه‌داری توپ

تخلفات در مسابقه بسکتبال

در صورتی که دو بازیکن در یک‌زمان توپ را به دست آورند و هیچ‌یک به‌طور کامل آن را در اختیار نداشته باشد، این نوع خطا روی می‌دهد.

توپ به صورت دوره‌ای به هر یک از تیم‌ها سپرده می شود. نکات بیشتری در این مورد، در بخش‌های بعدی این مطلب ذکر می شود.

در انتخاب یک پست بسکتبال چه نکاتی را باید مدنظر قرار داد؟

4- خطای جلوگیری از گل (Goaltending)

خطای جلوگیری از گل در صورتی رخ می‌دهد که توپ درحالی‌که در حال حرکت به سمت پایین است، متوقف می شود و یا در حالتی که توپ به صورت عمودی در حال حرکت است، آن را متوقف نمایید.

در صورتی که خطای جلوگیری از گل روی دهد، توپ به تیم مقابل داده می شود.

مطالب آموزشی دیگر سایت بسکتفا: 250 اصطلاحات بسکتبال برای هر مربی و بازیکن

5- خطای نیمه (بک کورت)

در صورتی که بازیکن بسکتبال به‌طور کامل وارد زمین تیم مقابل شود، دیگر اجازه بازگشت به زمین خود را ندارد. در غیر این صورت خطا رخ می‌دهد. در صورت بروز خطا در این حالت، جریمه آن پنالتی است. تنها استثنا زمانی است که بازیکن توپ خود را از خط وسط عبور نداده باشد، در این صورت می‌تواند به زمین خود بازگردد.

وظیفه یک مربی برای آموزش ذهنی کودکان چیست؟ برای خواندن این مطلب کلیک کنید

خطاهای مرتبط بازمان

  1. خطای 3 ثانیه

طبق قانون سه ثانیه به بازیکنان اجازه حفظ توپ در منطقه جریمه تیم حریف در مدت بیش از سه ثانیه داده نمی‌شود. باید بازیکنان به صورت مداوم در حال حرکت در زمینه مسابقه باشند تا بتوانند موقعیت مناسبی به دست آورند. پس از شوت توپ، قانون سه ثانیه نیز به پایان می رسد. در بعضی از مواقع قانون سه ثانیه با نام خطای سه ثانیه نیز شناخته می شود.

جریمه: خطا اعلام می شود و توپ در اختیار تیم رقیب قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: با انواع پاس در بسکتبال آشنا شوید

تخلفات در مسابقه بسکتبال

  1. قانون 5 ثانیه ورود توپ به زمین

پس از ورود توپ از خارج از زمین به داخل زمین، بازیکنان 5 ثانیه فرصت دارند تا توپ را در اختیار سایر هم‌تیمی‌ها قرار دهند.

جریمه: خطا اعلام می شود و توپ در اختیار تیم رقیب قرار می‌گیرد.

  1. خطای نگه‌داشتن توپ در 5 ثانیه

این نوع خطا به‌ندرت رخ می‌دهد ولی کسب اطلاعات در مورد آن می‌تواند در بعضی از مواقع راه گشا باشد. در چنین شرایطی بازیکن خطاکار که توپ را در اختیار دارد، در صورتی که نتواند در مدت 5 ثانیه توپ را شوت کند و یا آنها را در اختیار سایر بازیکنان قرار دهد، خطای 5 ثانیه رخ می‌دهد.

جریمه: خطا اعلام می شود و توپ در اختیار تیم رقیب قرار می‌گیرد.

یک مربی چگونه می‌تواند استعداد یک کودک را شکوفا کند؟

  1. قانون خطای 8 ثانیه

پس از دریافت توپ در زمین خودی، نیاز است تا تیم دارنده توپ در مدت 8 ثانیه آن را به زمین رقیب منتقل کند. در صورتی که تیم رقیب توپ را به دست آورد، شمارش به پایان می رسد. ولی در صورت حفظ توپ این شمارش ادامه می یابد. در بعضی از لیگ‌های دیگر به‌جای 8 ثانیه از 10 ثانیه استفاده می شود.

جریمه: خطا اعلام می شود و توپ در اختیار سایر تیم‌ها قرار می‌گیرد.

  1. خطای تأخیر

هدف از این خطا افزایش سرعت بازی است. این نوع خطا به عنوان مانعی جهت جلوگیری از هدر رفت زمان به حساب می‌آید. پس از در اختیار گرفتن و کنترل توپ تیم حمله‌کننده زمان مشخصی جهت شروع حمله و شوت به سبد تیم مقابل در اختیار دارد. این مدت‌زمان با توجه به سطح بازی‌ها و همچنین خود بازیکنان متغیر است و می‌تواند بین 24 تا 35 ثانیه متغیر باشد.

اگر بازیکنان توپ را شوت کنند و توپ به سبد برخورد کند، تایمر مجدداً از صفر شروع می شود و تفاوتی ندارد که کدام تیم توپ را در اختیار دارد. این قانون در تمامی مسابقات حرفه‌ای و دانشگاهی رعایت می شود. اخیرا در بعضی از مراکز دبیرستانی نیز چنین قوانینی اجرا می شود.

جریمه: خطا اعلام می شود و توپ در اختیار تیم رقیب قرار می‌گیرد.

تخلفات در مسابقه بسکتبال

با مقالات سایت بسکتفا همراه باشید: اصول اولیه دریبل زدن در بسکتبال

خطای خط در حین شوت

بازیکنان قبل از برخورد توپ به سبد اجازه پرش و یا حرکت از روی خط مخصوص را ندارند. در صورت انجام این کار خطا گرفته می شود و توپ در اختیار تیم مقابل قرار می‌گیرد.

پیکان راهنما

پیکان راهنما زمانی استفاده می شود که داور نسبت به خروج توپ از میدان و یا جهت انجام مسابقه شک داشته باشد. جهت اصلی بازی در شروع مسابقه از طریق پرتاب توپ به بالا مشخص می شود. تیمی که نتواند اولین توپ را دریافت کند، در پرش بعدی توپ به او داده می شود.

سپس در طول بازی جهت پیکان میان تیم‌های مختلف جابه‌جا می شود.

نکاتی مهم برای تبدیل شدن به یک بازیکن حرفه‌ای در بسکتبال؛
برای خواندن این مطلب کلیک کنید

صدمات

نیاز است تا مربیان، والدین و همچنین سایر اعضای تیم منتظر اجازه داور جهت ورود به زمین بمانند و سپس اقدام به مداوای بازیکنان آسیب‌دیده کنند.

در صورت توقف بازی جهت رسیدگی به وضعیت مصدومان، باید بازیکن مصدوم تعویض شود و امکان حضور او در بازی وجود ندارد. در موقعیت‌های بعدی امکان ورود او به زمین به وجود می‌آید.

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

این‌جا می‌خواهیم دور از دنیای سیاه فقط از بسکتبال بخوانیم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *