قوانین بسکتبال | تفاوت قوانین بسکتبال در FIBA و NBA و NCAA

  • توسط تیم محتوای بسکتفا
  • 28/12/2020
  • مقالات
  • 0
تفاوت قوانین بسکتبال

همان طور که می‌دانید قوانین بسکتبال در سازمان‌ها و رده‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. البته این تفاوت در برخی موارد به صورت جزیی است که در ادامه این مطلب بسکتفا قصد داریم به تفاوت قوانین بسکتبال در سه اتحادیه معتبر بسکتبال جهان یعنی FIBA و NBA و NCAA بپردازیم که مسئولیت اصلی برگزاری مسابقات را برعهده دارند.

ورود به سایت بتکارت

بیشتر بخوانید: قوانین بسکتبال | مدت زمان بازی بسکتبال چقدر طول می کشد؟

همان طور که می‌دانید فدراسیون بین المللی بسکتبال فیبا FIBA ، اتحادیه ملی بسکتبال ایالات متحده امریکا NBA و اتحادیه ورزش های دانشگاهی ملی ایالات متحده امریکا NCAA با یکدیگر فرق دارند و این سه سازمان سه اتحادیه مهم و اصلی برگزاری لیگ های بسکتبال در سراسر دنیا هستند که توسط مدیرانی متفاوت و البته سیاست‌های خاص خود اداره می‌شوند.

قوانین این سه اتحادیه نیز با یکدیگر تفاوت دارند و هرکدام باتوجه به قوانین و روش‌های خود برای برگزاری مسابقات بسکتبال اقدام می‌کنند. البته این تفاوت در برخی قوانین به صورت جزیی و اصل داستان قوانین برای همه آنها به یک صورت کلی است. مثلا در برخی فاکتورها از جمله زمان بازی، زمان استراحت، اندازه زمین، فاصله سه امتیازی و چندین فاکتور دیگر با یکدیگر تفاوتی جزیی دارند که در ادامه پس از معرفی کوتاه این سه اتحادیه در جدولی به صورت مرتب و منظم به این تفاوت می‌پردازیم.

قوانین بسکتبال | برخی قوانین و اصطلاحات رایج در بسکتبال

فدراسیون بین المللی بسکتبال فیبا FIBA

تفاوت قوانین بسکتبال FIBA

این نهاد بر کلیه مسابقات جهانی بسکتبال نظارت دارد و در مجموع کلی دربر گیرنده تمام مسابقات بسکتبال برای برگزاری است. فدراسیون بین ‌المللی بسکتبال فیبا که به فرانسوی: Fédération Internationale de Basketball است که البته همه آن را با نام کوتاه شده FIBA صدا می‌زنند انجمنی متشکل از سازمان‌های ملی است که بر مسابقات بین‌المللی بسکتبال نظارت می‌کند. این فدراسیون قبلاً به نام Fédération Internationale de Basketball Amateur (و مخفف به صورت FIBA) شناخته می‌شد. در سال ۱۹۸۹، واژهٔ آماتور از نام رسمی فدراسیون برداشته شد اما کوتاه‌شدهٔ نام، دست‌نخورده باقی ماند. فیبا وظیفهٔ کنترل و مدیریت مسابقات بین‌المللی تحت اختیار خود را بر عهده دارد. ایمان فرزین، اولین نماینده ایران در فیبا است که از سال 2017 به عنوان مدیر اجرایی فدراسیون بین المللی بسکتبال در ایران فعالیت می کند که او را می‌توان اولین ایرانی حاضر در این سازمان دانست.

 اتحادیه ملی بسکتبال ایالات متحده امریکا NBA

تفاوت قوانین بسکتبال NBA

بدون شک هر شخصی که طرفدار بسکتبال است با لیگ NBA و سطح برگزاری مسابقات آن آشناست چرا که حرفه‌ای ترین لیگ بسکتبال دنیاست که هر ساله میلیون‌ها بیننده در سراسر جهان به تماشای مسابقات آن می‌نشینند. اتحادیهٔ ملی بسکتبال NBA که مخفف کلمه انگلیسی: National Basketball Association است؛ ( ان‌بی‌ای (NBA)، لیگ حرفه‌ای بسکتبال بزرگسالان آمریکا و معتبرترین لیگ بسکتبال جهان است. این لیگ در شهر نیویورک در تاریخ ۶ ژوئن ۱۹۴۶ به عنوان انجمن بسکتبال آمریکا (BAA) تأسیس شد؛ تا اینکه در تاریخ ۳ اوت ۱۹۴۹، پس از ادغام با لیگ بسکتبال ملی (NBL) نام اتحادیهٔ ملی بسکتبال را به خود گرفت. این لیگ در دو کنفرانس (همایش) شرق و غرب برگزار می‌شود. (NBA)در حال حاضر با شرکت ۲۹ تیم از آمریکا و یک تیم از کانادا برگزار می‌شود. بد نیست از پیدایش آن در ابتدا بدانید که تا سال ۱۹۴۶ میلادی بسکتبال یک ورزش دانشگاهی بود اما یک روز خبرنگار روزنامه نیویورک به صاحبان تیم‌های لیگ هاکی روی یخ پیشنهادی در جهت رشد ورزش بسکتبال داد؛ در آن زمان که تیم‌های هاکی روی یخ اوضاع مالی مناسبی نداشتند، برای درآمدزایی تیم‌هایشان پیشنهاد وی را برای برگزاری لیگ بسکتبال قبول کردند و در جلسه‌ای با تنظیم قوانین و مقررات و تعداد تیم‌ها و مسائل مربوطه وبا انتخاب نام BASKETBALL ASSOCIATION OF AMERICA یا همان (BAA) لیگ انجمن بسکتبال آمریکا را تأسیس کردند و بعد از آن رفته رفته NBA شکل گرفت و به رسمیت درآمد. معتبرترین لیگ بسکتبال در جهان به NBA اختصاص دارد که بازیکنان حرفه‌ای نام آشنا در این لیگ بازی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: قوانین بسکتبال |۱۳ قانون اصلی دکتر جیمز نای اسمیت در بسکتبال

اتحادیه ورزش های دانشگاهی ملی ایالات متحده امریکا NCAA

تفاوت قوانین بسکتبال NCAA

اتحادیه ورزش های دانشگاهی ملی ایالات متحده امریکا NCAA که مخفف نام انگلیسی: National Collegiate Athletic Association است یک سازمان ناسودبر است که فعالیت‌های ورزشی دانشگاه‌های آمریکا و کانادا را سازمان‌دهی می‌کند. مقر اصلی این اتحادیه در ایندیاناپولیس واقع شده‌است. اعضای لیگ در سال ۱۹۷۳ تصمیم به تقسیم اتحادیه به سه لیگ کوچک‌تر گرفتند. تیم‌های ورزشی نسبت به سرمایه‌گذاری‌ای که برای فعالیت‌های ورزشی انجام می‌دهند در لیگ دسته یک (Division I)، لیگ دسته دو (Division II) یا لیگ دسته سه (Division III) قرار می‌گیرند. بنا به قوانین این اتحادیه دانشگاه‌های لیگ دسته ۱ و لیگ دسته ۲ می‌توانند به بازیکنان تیم‌های ورزشی خود «بورسیه ورزشی» بدهند. اما دانشگاه‌های لیگ دسته ۳ از انجام این امر منع شده‌اند چرا که سطح این بازی‌ها از دو سطح دیگر پایین تر است و بازیکنان باید برای گرفتن بورسیه ورزشی تلاش خود را برای رفتن به لیگ‌های بالاتر انجام دهند.

قوانین بسکتبال | آشنایی با انواع تخلفات در مسابقه بسکتبال

حال پس از آنکه با این نهاد معتبر بسکتبال آشنا شوید به تفاوت قوانین بسکتبال در FIBA و NBA و NCAA ‌می‌پردازیم.

                 لیگ                                                      NCAA                                  NBA                                   FIBA

زمان بازی 4 دوره ی 10 دقیقه ای 4 دوره ی 12 دقیقه ای 2 نیمه ی 20 دقیقه ای
وقت اضافه 5 دقیقه 5 دقیقه 5 دقیقه
زمان استراحت
بین کوارتراول- دوم
و بین کوارتر
سوم – چهارم
2 دقیقه 130 ثانیه وجود ندارد
زمان استراحت بین هر نیمه 15 دقیقه 15 دقیقه 15 دقیقه
اندازه ی زمین
(سانتی متر)
1575 در 2937 1600 در  3008 1600 در  3008
فاصله 3 امتیازی(سانتی متر) 655 759 (در گوشه ها 704) 631
زمان شوت 24 ثانیه 24 ثانیه 35 ثانیه
زمان انتقال توپ به نیمه ی زمین حریف 8 ثانیه 8 ثانیه 10 ثانیه
تعداد خطای بازیکنان 5 6 5
جایزه ی پرتاب آزاد پنجمین خطا در هر دوره
(2 پرتاب ازاد)
پنجمین خطا در هر دوره
(1 پرتاب ازاد)
هفتمین خطا در هر نیمه

(1 پرتاب ازاد)

دهمین خطا در هر نیمه
(2 پرتاب ازاد)

تعداد بازیکنان در هنگام پرتاب پنالتی 3 تا مدافع
2 تا مهاجم
3 تا مدافع
2 تا مهاجم
4 تا مدافع
2 تا مهاجم
اجازه
Alley – oops
مجاز مجاز مجاز
تعداد داور 3 3 3
در خواست
Time Out
مربی بازیکن مربی یا بازیکن
شماره های بازیکنان 4،5،6،7،8،913،14،1510،11،12 همه ی شماره ها 00،0،1،2،3،4،5

10،11،12،13،14،15

20،21،22،23،24،25

30،31،32،33،34،35

40،41،42،43،44،4550،51،52،53،54،55

تفاوت قوانین بسکتبال

همان طور که ملاحظه می‌کنید تفاوت در ثانیه‌ها، عددها و جزییات هستند که این سه نهاد و قوانینش را متفاوت می‌کند. مثلا مدت زمان بازی بسکتبال در NCAA در دو نیمۀ ۲۰ دقیقه ای است که در مجموع 40 دقیقه می‌شود ولی همانطور که در موارد بالا گفته شد، زمان‌ها و اتفاقات دیگر به مجموع این دقایق خواهد افزود. بد نیست بدانید اتحادیه ملی ورزش دانشگاهی اساس بسکتبال دانشکده است و این مدت بازی بسیار طولانی در نظر گرفته شده است. چندین زمان بندی دیگر نیز وجود دارد که تقریبا نیم ساعت است ولی همانطور که گفتیم در سطوح و قوانین مختلف متفاوت است. مثلا در NCAA اصولا طول مدت پرتاب برای مردان و زنان به ترتیب ۳۵ و ۳۰ ثانیه است ولی از سوی دیگر اگر بخواهیم نگاهی به مدت زمان بازی NBA بیاندازیم در مجموع کلی چهل و هشت دقیقه طول می کشد. این نوع مسابقه معمولا به ۴ کوارتر ۱۲ دقیقه ای تقسیم می شود. اگر گره ای در حین بازی اتفاق بیفتد این مدت افزایش می یابد. در بسکتبال اگر چنین اتفاقی بیفتد بازی تا زمانی که برنده مشخص شود ادامه می یابد. مدت اضافه تا ۵ دقیقه طول می کشد. همچنین نیمه، خطا، پایان وقت قانونی و توپ خارج شده از زمین باعث می شود که بازی بیشتر از آنچه که باید ادامه یابد. هر نیمه ۱۵ دقیقه طول می کشد.

در بسکتفا بخوانید: آموزش بسکتبال | نگاهی اجمالی به قوانین ورزش بسکتبال

اگر به اخبار بسکتبال و همچنین مقالات آموزشی بسکتبال علاقه مند هستید، بسکتفا بهترین انتخاب برای شماست
همچنین برای شرط بندی مسابقات بسکتبال در معتبرترین سایت ایرانی همراه ما باشید

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

این‌جا می‌خواهیم دور از دنیای سیاه فقط از بسکتبال بخوانیم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *