• صفحه خانگی
  • >
  • ویدیو
  • >
  • آیا دوین بوکر واقعاً می‌تواند یکی از بهترین بازیکنان بسکتبال NBA شود؟

آیا دوین بوکر واقعاً می‌تواند یکی از بهترین بازیکنان بسکتبال NBA شود؟

دوین بوکر بهترین بازیکنان بسکتبال

تیم بسکتبال فینیکس سانز، امسال حداکثر درآمد ممکن در لیگ بسکتبال NBA را برای دوین بوکر درنظر گرفته است و او تنها بازیکن درفت سال ۲۰۱۵ است که سقف درآمد خود را دریافت می‌کند. قرار گرفتن در چنین جایگاهی با انتظارات فراوانی همراه است. آیا بوکر می‌تواند در برآورده کردن این انتظارات موفق عمل کرده و یکی از بهترین بازیکنان بسکتبال NBA شود؟ دنی چاو، تحلیل‌گر سایت بسکتبال «درینگر» در مقاله‌ای به بررسی این مسئله پرداخته و بسکتفا، بهترین سایت بسکتبال، ترجمه‌ی اختصاصی این مقاله را برای شما آماده کرده و امیدوار است که از مطالعه‌ی آن لذت ببرید. پس با سایت بسکتبال ما همراه باشید.

دعوت به مینی‌کمپ تیم ملی بسکتبال آمریکا افتخاری است که نصیب هرکسی نمی‌شود. سی‌وهفت نفر از بهترین بازیکنان بسکتبال این کشور با هم در یک باشگاه قرار می‌گیرند و فضایی رقابتی را ایجاد می‌کنند که درنهایت تبدیل به یک اتحاد برادری می‌شود. ستارگان بسکتبال ایالات متحده از سایر بازیکنان هم‌رده‌ی خود درس گرفته و متعاقباً خودشان را شناخته و به جایگاه خود در سطح جهانی پی می‌برند. این شبیه یک جلسه‌ی روان‌درمانی کمیاب است: درمان کمتر، کسب اعتمادبه‌نفس بیشتر.

از میان بازیکنانی که در کمپ سال ۲۰۱۸ در اواخر جولای در لاس وگاس حاضر شدند، دوین بوکر – که قرارداد خود با تیم بسکتبال فینیکس سانز را درازای ۱۵۸ میلیون دلار به مدت ۵ سال تمدید کرده – از همه جوان‌تر بود. او در سال ۲۰۱۵ وقتی که وارد لیگ بسکتبال NBA شد تنها ۱۹ سال داشت و در هفته‌ی دوم فصل جاری لیگ هم ۲۲ ساله شد. با این حال او در همین مدت کوتاه توانسته در حدواندازه‌های بهترین بازیکنان بسکتبال NBA ظاهر شده و در تعیین استانداردهای این لیگ برای سایر بازیکنان، نقشی اساسی یابد.

دوین بوکر بهترین سایت بسکتبال

دوین بوکر یک بازیکن با «آمار خوب در تیمی بد» است و این برچسب با دلالت‌های منفی فراوانی همراه است. اما چه او را یک بازیکن آتی در سطح All-NBA ببینید، چه کسی که دارد از ترکیب نامتعادل یکی از بدترین تیم‌های لیگ بسکتبال NBA در سه فصل گذشته نفع می‌برد، به‌هرحال باید این مسئله را در بستر تیم بسکتبال او مدنظر قرار دهید. پیشرفت او در یک تیم بد در سه سال اول فعالیت حرفه‌ای‌اش هم روی مثبت دارد و هم روی منفی. ارقام پایین در آمار عملکرد او باعث می‌شوند که بازی‌اش بی‌کیفیت به‌نظر برسد، اما ارقام بالای آمارش به سطحی تقریباً تاریخی می‌رسند. طبق آمار سایت بسکتبال Basketball-Reference، بوکر فصل گذشته در هربازی متوسط ۲۴.۹ امتیاز، ۴.۵ ریباند و ۴.۷ پاس گل را در تیم بسکتبال فینیکس سانز از خود به‌ثبت رساند. تنها ۱۵ بازیکن در تاریخ بسکتبال NBA توانسته‌اند در سومین فصل حضور خود در این لیگ حداقل متوسط ۲۴ امتیاز، ۴ ریباند و ۴ پاس گل را به‌ثبت برسانند. تنها بازیکنی که موقع کسب این رکورد از دوین بوکر جوان‌تر بوده، لبران جیمز است.

پیش‌بینی آینده‌ی یک بازیکن ۲۱ ساله یکی از جذاب‌ترین و درعین‌حال سخت‌ترین کارها در لیگ بسکتبال NBA است. حتی بعد از گذشت سه‌سال هم آدم صرفاً چیزی را می‌بیند که خودش دلش می‌خواهد ببیند. طی یکی از تمرینات تیم ملی، یک سری رقابت بر سر بهترین بازیکن زمین (King of the Court) بین بازیکنان درگرفت که کوین دورانت، پاول جورج،‌ ویکتو اولادیپو، کریس میدلتون، مایلز ترنر و دوین بوکر در آن شرکت کردند. ویدئوهای عملکرد بوکر مقابل دورانت و جورج در یوتیوب موجود است. بوکر در دفاع مقابل دورانت (که همیشه در مقابل مدافعان با جثه‌ی کوچک‌تر ضعیف بوده) موفق عمل کرد، اما در انجام پرتاب مقابل بازیکنی که حدوداً ۱۵ سانتیمتر از او بلندقدتر است، ناکام بود. درنهایت هیچ‌کدام از این‌ها اهمیتی ندارد – این کلیپ تصویریِ یک بازیکن ۲۱ ساله است که می‌خواهد یکی از بهترین بازیکنان بسکتبال دنیا را در بازی تک‌به‌تک شکست دهد. اما از یک زاویه‌ی دیگر، اینگونه به‌نظر می‌رسد:

بهترین بازیکنان بسکتبال NBA همه‌فن حریف هستند

کوبی جوان. برای او لقب مناسبی است! کوبی برایانت این افسانه را در مورد خود ساخته بود که یک‌تنه، یک تیم بسکتبال را راه می‌برد. در فینیکس سانز نیازی به افسانه‌بافی نیست: طبق آمار سایت بسکتبال ESPN، بوکر که یکی از موفق‌ترین دستیاران کوبی بوده، در بخش اعظم دوران فعالیت خود در لیگ بسکتبال NBA، بهترین پرتاب‌کننده، امتیازآور، حمله‌کننده به‌سمت سبد (Slasher) و بازیساز فینیکس سانز بوده است. در میان بازیکنانی که حداقل ۱۵۰۰ دقیقه در فصل ۱۸-۲۰۱۷ بازی کرده‌اند، بوکر از لحاظ نرخ استفاده (۳۱.۷) پنجمین بازیکن لیگ بوده است. در میان بهترین بازیکنان بسکتبال حال‌حاضر تنها لبران جیمز، دوین وید، دریک رز، کارملو آنتونی و کوین دورانت در سومین فصل خود، نرخ استفاده‌ای بیشتر از این داشته‌اند. فینیکس سانز واقعاً گزینه‌ی دیگری نداشت، بوکر باید برایشان امتیاز می‌گرفت. این تیم در فصل گذشته از بازی‌هایی که دوین بوکر در آن‌ها ۳۰ یا بیشتر از ۳۰ امتیاز کسب کرده بود، ۹ تا را برد و ۱۳ تا را باخت که عملکرد خوبی نیست، اما از ۲۷ درصد بردی که روی‌هم‌رفته در سه فصل اخیر از خود به‌ثبت رسانده‌اند، خیلی بهتر است. نکته‌ی دیگری که آدم را یاد کوبی برایانت می‌اندازد این است که در بازی‌هایی که بوکر در آن‌ها بازیسازی برای هم‌تیمی‌های ضعیف‌تر خود را در اولویت قرار داده، عملکرد تیم بسکتبال او بهتر نشده است. در بازی‌هایی که بوکر ۷ یا بیش از ۷ پاس گل داده بود، فینیکس سانز یک پیروزی و یازده شکست رقم زد که آن یک پیروزی هم مقابل آتلانتا هاوکس، بدترین تیم لیگ بسکتبال NBA در آن زمان بود (و برای کسب همان پیروزی ناچیز هم بوکر مجبور شد در عملکردی انفجاری در دقایق آخر بازی، ظرف ۳۱ ثانیه ۸ امتیاز کسب کند).

حجم کاری محول‌شده بر روی دوش دوین بوکر برای یک بازیکن جوان، غیرمعمول است – یک بسکتبالیست ستاره یا می‌تواند در دو پست گارد و فوروارد بازی کند یا بین پرتاب‌های سه امتیازی و دفاع در رفت‌وآمد باشد – و این باعث شده که او بتواند دست به خلاقیت بزند. بوکر که در زمان بازی در تیم بسکتبال کنتاکی در نقش دریافت پاس و پرتاب فوری توپ گیر کرده بود، حالا یکی از بهترین انجام‌دهندگان حرکت پیک-اند-رول است و در فصل گذشته تعداد موقعیت‌هایی که او در آن‌ها کنترل‌کننده‌ی توپ در حرکت پیک-اند-رول بود حتی از کایری اروینگ یا جان وال هم بیشتر بود. آگاهی او از موقعیت بازی در هر فصل دارد بهبود می‌یابد. بهترین ویژگی‌های بوکر در پاس‌کاری در این برهه، چشم تیز او و همچنین مهارت وی در پاس‌های بلند و قوس‌دار است که در ضدحمله برای دی‌آندره ایتون که توانایی‌اش در دریافت پاس‌های قوس‌دار در حد تایسون چندلر است و همینطور برای مارکیز کریس که پرش‌های بسیار بلندی دارد، مفید است.

دوین بوکر تیم بسکتبال فینیکس سانز

بازیکنانی که دارند قرارداد سال اول خود را می‌بندند با نگاهی خوش‌بینانه، مورد اعتماد قرار می‌گیرند، اما برای بازیکنانی که دارند قراردادشان را با گران‌ترین قیمت ممکن تمدید می‌کنند، از این خبرها نیست. وقتی پای پول هنگفت در میان باشد، خوش‌بینی به‌سرعت جای خود را به بدبینی می‌دهد. از سطح کلی تامپسون که بگذریم، دوین بوکر یک‌سری از زیباترین پرتاب‌ها را انجام می‌دهد، اما با اینکه دقت پرتاب‌های او در دو فصل اخیر بالاتر از میانگین بوده (۳۷.۳ درصد در ۷۸۹ اقدام به پرتاب) اما هنوز سازوکار پرتاب‌هایش به‌اندازه‌ی بهترین بازیکنان بسکتبال NBA دقیق و ممتاز نشده است (برای اینکه بتوانید مقایسه کنید، دقت پرتاب‌های سه امتیازی تامپسون در هر هشت فصل فعالیت حرفه‌ای‌اش حداقل ۴۰ درصد بوده است). در دفاع هم بوکر عملکرد خوبی در دفع توپ نداشته و در دریافت توپ بعد از پرتاب‌های ناموفق هم زیاد شکست خورده است. اگر همینطور ادامه پیدا کند به‌زودی ویدئوی گلچین ناکامی‌های او مقابل جیمز هاردن ساخته خواهد شد.

اما جادوی ۲۱ سالگی این است که آینده در آن بی‌نهایت می‌نماید و به هر شکلی می‌توان آن را ساخت. بوکر خط پایه‌ی مهارت‌های خود را در فینیکس تثبیت کرده و در این راه ارقام تاریخی‌ای را هم به‌ثبت رسانده است. اما مسیر حقیقی او تازه پیش‌رویش قرار گرفته است. تیم بسکتبال بوکر برای اولین‌بار ترکیبی قابل‌قبول یافته که کم‌وبیش با عقل جور در می‌آید. بعد از کار با سه سرمربی متفاوت در سه سال، بالاخره سرمربی‌گری تیم به دست ایگور کوکوشکوف افتاده که از حمایت کامل مسئولین تیم برخوردار است. بوکر شمای کلی یک بازیکن ایده‌آل در لیگ بسکتبال NBA را داراست: ۱۹۸ سانتیمتر قد و دسترسی نامحدود در پرتاب‌های پرشی و توانایی انجام پیک-اند-رول یا پرتاب فوری در یک چشم به‌هم زدن. این‌ها توانایی‌های اساسی‌ای هستند که هر تیمی حول محور آن‌ها خود را می‌سازد. وقتی شوک قرارداد ۱۵۸ میلیون دلاری او فروکش کند،‌ تشخیص و پذیرش این شمای کلی، آسان‌تر خواهد شد.

ممنونیم که تا پایان مطلبی دیگر، همراه بسکتفا، بهترین سایت بسکتبال بودید. با دنبال کردن مطالب سایت بسکتبال ما، اطلاعات بسکتبالی خود را به‌روز کنید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *