چگونه سطح ضریب هوشی در بسکتبال را بالا ببریم؟

داشتن ضریب هوشی در بسکتبال از ویژگی‌های مهمی ست که یک بازیکن بسکتبال بهتر است داشته باشد.مانند استاد بزرگ شطرنج که می‌تواند با ۳ یا ۴ حرکت جلوتر از بقیه بازیکنان پیش بروند و به این ترتیب در رقابت کاملا جدا از بقیه بازیکنان پیش می‌روند. بالا بردن هوش بازی در بسکتبال ابزاری است که هر بازیکنی برای بازی در بهترین لیگ‌ها در سراسر دنیا به آن نیاز دارد اما اینکه چگونه آن را تقویت کنید مشخص نیست. وقتی از بازیکنان پرسیده می‍شود که چگونه مهارت خود را تقویت کرده‌اند (یا زمانی که از مربیان درباره چگونگی بالا بردن هوش تیمی سوال می‌شود) اکثرا صادقانه جواب نمی‌دهند. در این مطلب تمام نلاش خود را برای روشن شدن موضوع انجام می‌دهم. در ابتدا ۵ راه را برای بالا بردن ضریب هوشی در بسکتبال برایتان مشخص می‌کنم و همچنین ۱۴ مثال از بازی با آی کیو بالا که می‌تواند آموزنده باشد را بازگو می‌کنم اما اول:

معنی دقیق ضریب هوشی در بسکتبال

معنی دقیق آی‌کیو بسکتبالی

تعریف من این است: هوشی در بسکتبال توانایی انتخاب نشانه‌های کوچک در طی بازی است که به بازیکنان اجازه می‌دهد پیش بینی‌هایی درباره اتفاق بعدی در زمین بازی با احتمال درستی زیاد انجام دهند. لازمه این مهارت داشتن دانشی دقیق درباره بازی و چشمانس تیز برای دیدن جزییات است. برای مثال:
بازیکنی که توانایی حرکت در زمین بازی برای قرار گرفتن در موقعیت‌های مناسب داشته باشد و یا بازیکنی که دائماً در حال گرفتن ریباندهای حمله‌ای است بازی‌کنی است که توانایی پیش‌بینی بازی را دارد.آنها نشانه‌ها را در زمین دنبال می‌کنند سپس به تور اتومات و سریع نسبت به چیزی که می‌بینند واکنش نشان می‌دهند. به همین دلیل است که بازیکنان با آی‌کیو بالا در زمان درست و در جای مناسب در زمین قرار می‌گیرند. تعریف دیگری که از یک کارشناس خواندم:
بن آلامار، مجری سابق آنالیزهای ورزشی می‌گوید:« یک برداشت عام از هوشی در بسکتبال این است که بهترین بازیکنان در سراسر جهان قبل از اینکه بقیه افراد در زمین کاری انجام دهند حرکات آنها را می‌دانند بنابراین نسبت به چیزی که هم‌اکنون رخ می‌دهد واکنش نشان نمی‌دهند. آنها نسبت به چیزی که قرار است در ۲ یا ۳ ،۴ و یا ۵ ثانیه بعد رخ می‌دهد واکنش نشان می‌دهند. مانند استاد بزرگ شطرنج که درباره چهارمین یا پنجمین حرکت پیش رو فکر می‌کند. شما به جایی اسکیت می‌کنید که بچه بازیگوش شما هم به همانجا با اسکیت می‌رود و این چیزی ست که سعی می‌کنم درباره آن توضیح دهم- هوش بسکتبال»

بهبود هوشی در بسکتبال

بهبود آی‌کیو بسکتبالی

۱-دیدن بازی‌های بسکتبال جهت یادگیری

۲ راه برای دین بازی وجود دارد: ۱- برای لذت بردن ۲- برای آموزش
من نمی‌خواهم به شما بگویم که کدام حالت بهتر اسن چراکه هرکدام از آنها زمانو مکان خاص خود را برای بهره‌مندی لازم دارند ولی این را بدانید که از هم بسیار متفاوتند. وقتی با جمعی از دوستان خود برای تفریح بازی را می‌بینید مسلماً روی نکات آموزنده تمرکز نمی‌کنید و فقط برای لذت و هیجان آن را تماشا می‌کنید. زمانی که بازی را برای یادگیری تماشا می‌کنید روی قسمت خاصی از بازی با هدف بالابردن آی‌کیو بسکتبالی خود تمرکز می‌کنید. چیزی که نگاه می‌کنید وابسته به مبحثی است که می‌خواهید یاد بگیرید. چیزهای کوچکی که باید روی آن تمرکز کنید:
دفاع:
-از چه دفاعی استفاده می‌کنند؟
-چگونه بازیکن را انتخاب و آن را دفاع می‌کنند؟
-چگونه بهترین بازیکن حریف را دفاع می‌کنند؟
-چگونه در شوت‌های ۳ امتیازی بازیکن را دفاع می‌کنند؟
-آیا دفاع‌های کمکی در جای درستی ایستاده‌اند؟
حمله:
-از چه حمله‌ای استفاده می‌کنند؟
– آیا هر بازیکن در نقش خود فضای مناسب را برای حمله نگه می‌دارد؟
-کدام دفاع را هدف قرار می‌دهند؟
-آرایش تیمی به چه شکل است؟
-بهترین بازیکن تیم چند امتیاز می‌آورد؟
-آیا سرعت بازی پایین است یا بالا؟
بسته به اینکه در چه سطحی از بسکتبال بازی می‌کنید و مقدار زمانی که هم‌تیمی‌هایتان باهم سپری می‌کنند این نوع از یادگیری در قالب گروهی هم انجام می‌شود. مربی کلیپ‌های خاصی را که از بازی‌های مختلف انتخاب می‌کند و در آن بازیکنان به درستی حرکت می‌کنند به بازیکنان خود نشان می‌دهد و یا تمام اعضای تیم باهم به همراه مربی فیلم کل بازی را تماشا می‌کنند و مربی نکات ویژه را متذکر می‌شود اما بازیکنان باید خودشان هم فیلم بازی‌ها را تماشا کنند. با توجه به توضیحات بالا بازیکنان بهتر است به طور فردی فیلم‌ها را تماشا کنند و از آن برای یادگیری خود استفاده کنند. برای مثال اگر بازیکن گارد رأس هستید و می‌خواهید آی‌کیو خود را در بسکتبال بالا ببرید ویدیوهای کریس پاول یا سو برد را تماشا کنید
-چگونه در زمین جایگیری می‌کنند؟
-حرکت آنها به چه صورت است؟
-چگونه از فضاها برای دریبل استفاده می‌کنند؟
-چگونه اکثر پوینت‌های خود را به نتیجه تبدیل می‌کنند؟
دیدن این بازی با جزییات زمان زیادی می‌خواهد ولی ارزش دیدن را دارد.

۲-وقت بیشتر برای تمرین

وقت بیشتر برای تمرین

همان طور که در ابتدا گفتم هوشی در بسکتبال به معنی توجه کردن به نشانه‌های کوچک برای پیش بینی آنچه که روی می‌دهد است. بهترین راه برای این کار بازی کردن است ولی منحصراً نه به این معنا که حتما بازی را ۵ به ۵ با حضور مربی و خانواده خود در زمین بازی انجام دهید. به طور رندوم در بازی با دوستانتان شرکت کنید یا می‌توانید با نسبت ۳ به ۳ باهم تمرین کنید حتی می‌توانید یک بازی تن به تن را با یکی از دوستانتان داشته باشید. هریک از این بازی‌های رقابتی با انجام دفاع و حمله می‌تواند یک بازی محسوب شود.هرچه بیشتر بازی کنید بیشتر با راهنماهایی که باعث بالا رفتن سطح آی‌کیو شما در بسکتبال می‌شود آشنا می‌شوید. مسئله‌ای که وجود دارد این است که بازیکنان آگاهانه به این نکات توجه نمی‌کنند اکثر این موارد به طور ناخودآگاه در ذهن آنها ثبت می‌کنند. برای مثال بیایید راجع به بازیکنی فکر کنیم که در حال اجرای پاس از پشت است. اگر از بازیکنی بپرسید که چگونه این پاس را می‌دهد می‌گوید:« نمی‌دانم فقط این را می‌دانستم که می‌توانم این پاس را بدهم» . اما چیزی که واقعاً اتفاق می‌افتد این است که آنها به طور ناخودآگاه با دیدن نکات بسیار ریز در یک ثانیه در ناخودآگاه خود حس می‌کنند که می‌توانند این پاس را بدهند و وقت آن رسیده تا آن را عملی کنند نکاتی مانند:
-بازگشت دفاع به سمت حلقه
-مدافع در تعادل نباشد
-مدافع به توپ نگاه نمی‌کند
-بودن هم‌تیمی در وضعیت بحرانی
-تماس چشمی با هم تیمی
-نبود دفاع کمکی
-مدافع توپ به دست
این موارد به بازیکنان فرصت یادگیری می‌دهد و باعث می‌شود نسبت به زمانی که با شخص دیگری بازی می‌کنند در وقتی که برای یادگیری صرف می‌کنند صرفه جویی شود

۳-دانستن نتیجه گزارش

مورد بعدی که به بالا بردن میزان آی‌کیو شما در بسکتبال کمک می‌کند دانستن نتیجه گزارش بازی ست. برای ساده‌تر کردن مطلب می‌توان اینگونه توضیح داد که باید درباره نقاط قوت و ضعف حریف و هم‌تیمی‌های خود اطلاع داشته باشید. دانستن اطلاعاتی راجع به ۹ بازیکن دیگر برای گرفتن تصمیمات درست در زمین ضروری است. در زیر یک مثال دفاعی را مطرح می‌کنیم:
اگر یک بازیکن در جایی قرار بگیرد که باید جلوی حریف را سد کند مهم است که بدانیم بازیکن مهاجم در شوت‌های خارجی یا حمله خوب عمل می‌کند یا نه ممکن است در هردو آنها قوی باشد. تبحر آنها تعیین می‌کند که یک مدافع تا چه حد باید نسبت به آنها قوی عمل کند.
-اگر بازیکن شوت زن حرفه‌ای باشد جلوی او را از خط ۳ امتیازی بگیرید.
-اگر بازیکن دریبل زن حرفه‌ای باشد اجازه حمله به او را ندهید
-اگر در هر دو مورد بالا باقدرت عمل کنند اقدامی کنید تا نتوانند از هردو مهارت خود استفاده کنند که کار دشواری است.
در حالت حمله سریع به سمت حلقه حریف بازیکن، باید به توانایی ۲ بازیکن برای رساندن توپ و پاس به هم کاملا توجه کند

۴-استفاده از یوتیوب

گوش دادن به برخی از بهترین مربیان بسکتبال در اینترنت آنالیز بازی‌ها و بازیکنان شاخص و برجسته در بال بردن میزان هوش بسکتبالی شما بسیار تاثیر دارند. در اینجا چند نمونه از این ویدئوها را باهم مرور می‌کنیم:

۱-اوین گوالبرتو

او کار خوبی انجام داده است. مکان‌های خاص را در زمین بازی هایلایت کرده است.این برای بازیکنان بسیار مفید است چون به آنها اجازه می‌دهد تا ببینند توانایی بازیکنان زمین برای پیش‌بینی بازی تا چه حد است و چگونه تز توانایی‌های خود در موقعیت‌های مختلف استفاده می‌کنند. برای مثال پاس دادن استف کری و عوض کردن جای خود در بازی

۲- به مربی نیک در آنالیز دقیق بازی ان.بی.ای توجه کنید.

اودر آنالیز خود به یک بازی و یا عملکرد خاص اشاره می‌کند و تصمیمات سریع بازیکنان را که در طول بازی رخ می‌دهد ارزیابی می‌کند و در ادامه به ما نشان می‌دهد که یک تیم چگونه پیشرفت می‌کند. برای مثال بازی پنجم در فینال ان.بی.ای ۲۰۱۹

۳-بررسی بازی با برایان

او ۷ سال در ان.بی.ای کار کرد و اطلاعات خود را به طور آنلاین در اختیار افراد قرار می‌داد. این اطلاعات شامل آنالیز بازی‌ها، گرایش‌ها و تاکتیک‌های استفاده شده توسط بازیکنان بود از طرف شخصی که بهترین تیم‌ها را در طول تاریخ بسکتبال هدایت می‌کرد در اختیار دیگران قرار می‌گرفت.برای مثال کوارتر چهارمی که وریوس توانست ۸ اسکور بدست آورد.

۵ -سیستم تیمی خود را بشناسید

سیستم تیمی خود را بشناسید

یکی دیگر از مواردی که به شما در گرفتن تصمیمات سریع در بازی کمک می‌کند شناخت سیستم تیم مانند کف دست است( دفاعی و حمله‌ای). هیچ چیز بدتر از گم شدن در زمین بازی نیست. بازیکنان باید برای یادگیری نقش خود و مسئولیت‌هایشان در تمام پوزیشن‌ها اطلاعات کافی داشته باشند تا بتوانند نقش خود را به خوبی در پوزیشن دیگر در زمین ایفا کنند.دانستن سیستم تیم شامل:
-دفاع اصلی
-حمله اصلی
-چرخش دفاعی
-تنظیم بازی
-فشار کامل در زمین
-ناحیه خاص
اگر راجع به چیزی نمی‌دانید حتماً بپرسید. مربیان از پرسیدن سوال خوشحال می‌شوند و از این طریق می‌توانند بفهمند که باید یک موضوع را بهتر و بیشتر توضیح دهند. اگر که نسبت به خود مطمئن نیستید اشکالی ندارد زیرا بازیکنان دیگر هم همین وضعیت را دارند

۶-هوشیاری در بازی

نکته کلیدی دیگر برای بالا بردن آیی‌کیو در بسکتبال هوشیاری در بازی است. بسیاری از این تصمیمات سریع که در طول بازی گرفته می‌شود براساس فاکتوری مثل زمان،اسکور،خطای شمارش، وقت اضافه و غیره است که این موارد نیازمند تمرکزی شدید و داشتن دیسیپلین در بازی است. مثال‌ها:

۱-چه مقدار از بازی باقی مانده؟

برای بازیکنان بسیار مهم است که بدانند چه میزان از زمان بازی روی تابلو بازی‌ها باقی مانده است مخصوصا در بازی‌هایی که امتیازات به هم نزدیک است. دانستن این موضوع به شما در گرفتن تصمیمات سریع براساس زمان بسیار کمک می‌کند. مانند:
-به اشتباه فرستادن بازیکن حریف پشت خط و مالکیت توپ را در اختار گرفتن
-انجام بازی ۲ به ۱
-بازی را برای شوت آخر نگه داشتن
دانستن اینکه چقدر زمان از بازی باقی مانده است از انجام کارهای غیرمنطقی توسط بازیکنان مانند تمام شدن زمان بازی در بازی اول فینال ان.بی.ای ۲۰۱۸ پاس به هم‌تیمی برای شوت زدن در حلقه در لحظه‌ی برابر شدن اسکورها. مثال دیگر : آندریا بارگنانی شوت ۳ امتیازی را که از دست داده بود دوباره زنده کرد و در ۱۴ ثانیه پایانی بازی به جای نگه داشتن توپ سعی در انداختن توپ به سبد می‌کرد. در این صورت باکس‌ها مجبور به خطا کردن شدند و نیکس‌ها بازی را بردند.

۲-تعداد محدود زمان استراحت

برای بازیکنانی که در لیگ رقابت می‌کنند این امکان وجود دارد تا از زمین درخواست استراحت کنند این مهم است که بدانید تیم شما چه تعداد وقت استراحت دارد. اگر به طور تصادفی اعلام وقت استراحت کنید آن هم زمانی که تیم هیچ وقت استراحتی نداشته باشد یک خطای تکنیکی انجام داده‌اید. انجام این اشتباه در زمان نامناسب برای تیمتان هزینه‌بردار می‌شود.

۳-کدام بازیکنان خطا زیاد می‌کنند؟

دانستن اینکه کدام بازیکن خطای زیادی دارد نقش بزرگی در بازی دارد. برای مثال:اگر بهترین بازیکن حریف زیاد خطا کرده باشد ممکن است بازی را انتخاب کنید که آنها را مجبور به دفاع بازیکنی کنند که قصد حمله به سمت سبد را دارد. برای اجتناب از خطای بیشتر اغلب یک دفاع ساده انجام می‌دهند و خود را درگیر دفاع از شوت نمی‌کنند.

۱۴ مثال از بازی‌های بسکتبال با آی‌کیو بالا

۱۴ مثال از بازی‌های بسکتبال با آی‌کیو بالا

این نوع از بازی نیازی به فانتزی بودن ندارد چراکه می‌تواند به آسانی دادن یک پاس انجام شود.باهم به تعدادی از این بازی‌ها نگاه می‌اندازیم. منظور من این نیست که بازیکنان از این مثال‌ها کپی برداری کنند و بازی بی‌روحی ادامه دهند.اما این‌ها قطعاً مثال‌هایی از بازی‌های در سطح بالاست. بیایید به نکات آنها توجه کنیم:

۱- استفاده از آرایش اشتباه تیم

بازیکنان و مربیان باید به دقت زمین بازی را برای پیدا کردن اشتباه آرایشی تیم مقابل جستجو کنند.در این ویدئو://www.youtube.com/watch?v=۲c۰qJfzlNMY  برد استیونس متوجه می‌شود که هارفورد به وسیله امینو زمانی که با دریبل به بالای زمین رسید محاصره می‌شود. با دانستن پست انفرادی او ، استیون به تیز درباره خالی کردن سمت دیگر زمین یعنی جایی که فضا را برای هارفورد جهت برگشت سمت حریفش آماده می‌کند اشاره می‌کند. این کار باعث بدست آمدن ۲ امتیاز شد

۲-دانستن نقاط ضعف حریف

به جای تمرکز روی این مسئله که کدام بازیکن تهاجمی را برای سد کردن و چرخش به سمت حلقه انتخاب کنند ، درباره انتخاب مدافع برای گذاشتن در این پست تمرکز می‌کنند.در این ویدئو https://youtu.be/SmgLjsVJ۷kw جکی هم‌تیمی خود را به عنوان اسکرینر(سد کردن حریف) قرار داد و بوبان را مجبور (که در نقش اسکرینر و چرخش ضعیف عمل می‌کرد )به قرار گرفتن در نقش مدافع اسکرینر کرد. این کار باعث انفرادی عمل کردن کندلر و کسب امتیاز توسط او شد

۳-پیش‌بینی چگونگی چرخش دفاع

اکثر تیم‌ها قوانین مشابهی در چرخش دفاع دارند برای مثال: در یک حمله به سمت حلقه تقریباً تمام تیم‌ها از سمت مخالف زمین کمک می‌کنند و سپس همه برای کمک بازمی‌گردند. بازیکنان مهاجم باهوش می‌توانند از این شیوه بازی با پیش‌بینی اینکه یار کمکی در بازی از کدام سمت زمین می‌آید و سپس پاس به بازیکنی که بدون مدافع و آزاد به سر می‌برد سود ببرند. لبرون جیمز بازیکنی است که از این شیوه استفتده می‌کند.

۴-وقت استراحت تقلبی

بازیکنان تا زمانی که صدای زنگ و یا سوت داور را نشنوند به بازی در زمین ادامه می‌دهند. برای مثال:فرض کنید که میلر در بازی تقاضای وقت استراحت کند ، تعدادی از بازیکنان بازی را متوقف کرده و برای استراحت سمت نیمکت می‌روند. در همین زمان میلر سمت حلقه توپ می‌رود و آن را گل می‌کند

۵-نگه داشتن توپ برای شوت آخر

مدیریت زمان بازی نشانه یک بازیکن با آی‌کیو بالا در بسکتبال است. مثال بارز این مورد زمانی ست که بازیکن با دیدن ثانیه‌های پایانی بازی توپ را نگه می‌دارد و در آخرین ثانیه‌های باقی مانده آن را به سمت حلقه شوت می‌کند. انجام این کار این اطمینان را به شما می‌دهد که توپ دیگر دست حریفتان نمی‌افتد. مانند شوت باورنکردنی لیلارد از فاصله ۳۷ فوتی از حلقه در آخرین ثانیه.

۶ -شوت اضافه با استراتژی۱ برای ۲

این استراتژی تنها برای تیم‌های کار می‌کند که در زمان‌های باقی مانده از بازی با شوت توپ به سمت حلقه امتیاز کسب می‌کنند.( تیم‌های دبیرستان) باهم مثال زیر را بررسی می‌کنیم:
تیم لیکر ۴ امتیاز در زمان ۳۱.۷ ثانیه مانده به بازی از حریف عقب است. برای اینکه اطمینان حاصل کردن از اینکه قبل از پایان بازی حتماً می‌توانند ۲ پرتاپ داشته باشند ، تیم لیکرز بازی را به وسیله کبه برایانت پیش می‌برد که باعث بدست آوردن ۳ امتیاز برای تیم می‌شود. بنابراین اگر تیم مقابل از تمام ۲۴ ثانیه برای کسب امتیاز استفاده کند، توپ در ۵ ثانیه بعدی به دست لیکرز می‌رسد و شانس پرتاپ را دوباره بدست می‌آورد.

۷- پاس‌های اضافی بازی و شوت‌های بهتر

مربیان عاشق بازیکنانی هستند که موقعیت شوت خوب خود را با موقعیت شوت عالی هم‌تیمی خود عوض می‌کنند. بازیکنان باید درباره نکات زیر بدانند:
– میزان قدرت هم‌تیمی خود
-پیش‌بینی دفاعی که از بازیکن مورد نظر می‌شود
-آگاه بودن به موقعیت هم‌تیمی خود
تیم سن آنتونیو توانست با این کار و پاس اضافی قسمتس از امتیاز قهرمانی خود را از این راه بدست آورد.

پاس‌های اضافی بازی و شوت‌های بهتر

۸-برخورد با مربی تیم مقابل

این چیزی نیست که به شما پیشنهاد می‌کنم ولی جزو بازی بسکتبال با آی‌کیو بالاست
اگر می‌بینید که یک مربی با بازیکن تیم حریف تماس فیزیکی داشته است ،درواقع متوجه یک خطای تکنیکی شده‌اید. جیسون کید مایک وودسن را که مربیگری هوآکس را برعهده داشت برخورد کرد وقتی که وودسن در نزدیکی زمین ایستاده بود و بازیکنان خود را برای دفاع کردن راهنمایی می‌کرد، جیسون کید با خم کردن بازوی خود و برخورد به مربی باعث ایجاد تماس فیزیکی با مربی و درنتیجه بروز خطای تکنیکی شد.او باهوش‌ترین بازیکن لقب گرفت

۹-ریختن عمدی آب و گرفتن تایم استراحت

یک حرکت ماهرانه دیگر توسط جیسون کید.زمانی که تیم جیسون ۲ امتیاز از تیم حریف عقب بود و تنها ۸ ثانیه به انتهای بازی باقی مانده بود و تیم به دلیل استفاده کردن از تمام وقت‌های استراحت خود اجازه درخواست وقت دیگری نداشت ، او به یکی از بازیکنان می‌گوید که هنگام نگه داشتن آب «به من ضربه بزن». وقتی این تماس برقرار شد او عمداً آب را روی زمین بازی ریخت. این مسئله باعث شد تا تیم بروکلین یک وقت استراحت دریافت کند و در این زمان کید توانست برنامه‌اش را برای ادامه بازی به بازیکنان منتقل کند.

۱۰-پنهان شدن پشت مربی و دزدی ساده

به فصل ۲۰۱۶ ان.بی.ای برمی‌گردیم. مارچلو هورتاس پشت اریک اسپولسترا که مربی او بود بعد از پرتاپ آزاد پنهان شد. سپس به عنوان گارد رأس مخالف توپ را تا بالای زمین پیش برد و از نقطه مخفی مستقیم به هم‌تیمی خود توپ را رساند.
۱۱-اجازه دهید وقت تمام شود
با رفتن به سمت پایان کوارتر چهارم ، تای لاوسون روش هوشمندانه‌ای برای پاک کردن زمان از برد و جلوگیری از داشتن شانس برگشت پیدا کرد اما چگونه؟
تای می‌دانست که ساعت ۲۴ ثانیه‌ای تا زمانی که بازیکن داخل زمین مالک توپ است شروع به کار نمی‌کند به همین دلیل به توپ اجازه داد تا به آرامی داخل زمین بچرخد. این کار باعث به کار افتادن ساعت اصلی بازی شد اما هیچ وقتی از ساعت مخصوص پرتاپ شوت گرفته نشد. او صبر کرد تا بازیکن مخالف قبل از تصاحب توپ برای دفاع اقدام کند.

۱۲-پرتاپ توپ از پشت خطوط

این یکی از ترفندهای رایج است. هر بازیکنی آن را یک یا دو بار در بازی فرمالیته و غیررسمی به کار برده است حتی بعضی از بازیکنان این شهامت را دارند تا در مقابل تماشاگران و مربیان در یک بازی رسمی این ترفند را به‌کار ببرند. زمانی که حریف پشت خود را برای پرتاپ توپ از پشت خطوط برمی‌گرداند به آرامی توپ را پاس می‌دهد وارد زمین می‌شود توپ را می‌گیرد و به اسکور نگاه می‌کند. انجام این کار در خط اصلی زمین شایع است اما اگر مدافع به شما موقعیت مناسبی نشان دهد در هرجایزمین می‌توانید از این روش استفاده کنید

۱۳-اجازه ندادن به حریف در رسیدن به ۳ امتیاز

در بازی‌هایی که نتیجه دوتیم به هم نزدیک است فریاد مربی را می‌شنوید که می‌گوید خطا یا دفاع کنید. وقتی تیم شما تنها ۳ امتیاز جلوتر از تیم حریف است و زمان کمی از بازی باقی مانده باشد بهتر است:
-روی حریف خطا کنید و آنها را برای انداختن ۲ پرتاپ آزاد پشت خط بفرستید
-دفاع کنید و امیدوار باشید که آنها شوت ۳ امتیازی را داخل سبد نفرستند
در بهترین رقابت‌های بسکتبال با حضور عالی‌ترین پرتاپ کنندگان ۳ امتیازی به آی‌کیو بسکتبال جهت شناسایی آنها و گرفتن خطا از این بازیکنان نیاز دارید.

۱۴- اجازه ندادن به حریف برای شوت ۳ امتیازی

بیایید نگاهی به آی‌کیو بالای بسکتبالی روندو بیندازیم.تیم هواکس مالک توپ در ۱.۹ ثانیه باقی مانده از بازی و ۳ امتیاز از تیم کینگز که روندو در آن بازی می‌کرد عقب بود. آنها می‌دانستند که تنها شانس برنده شدن پرتاتپ شوت ۳ امتیازی ست. روندو به هم‌تیمی‌های خود دستور داد تا از خط ۳ امتیازی مراقبت کنند تا اگر تیم هواکس می‌خواست پاس به داخل بدهد و توپ را با یک شوت ۳گام نزدیک به حلقه به سبد بیاندازد از آن جلوگیری کنند.

پایان

پایان

بازیکنان بسیاری هستند که که می‌توانند ۱۰۰۰ ساعت را برای تمرین خود در باشگاه‌ها بگذرانند و روی شوت و کنترل توپ خود کار کنند و این کار مسماً باعث پیشرفتشان می‌شود ولی بازیکنان کمی هستند که زمان خود را برای بالا بردن سطح آی‌کیو بسکتبالی خود اختصاص می‌دهند. این آیتم در موفقیت بازیکنان در دراز مدت بسیار اهمیت دارد، اما همچنان امیدی هست. به نظر من، صرف نکردن زمان برای بالابردن سطح آی‌کیو بسکتبالی به این دلیل است که بازیکنان نمی‌دانند از کجا باید شروع کنند و این وقت صرف نکردن به معنی بی علاقگی بازیکنان به این مبحث نیست. این مطالب را با بازیکنان خود به اشتراک بگذارید تا به آنها کمک کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *