تجزیه و تحلیل نحوه دریبل کردن توپ بسکتبال

دریبل کردن توپ بسکتبال یکی از اساسی ترین و مهم‌ترین مهارت های بسکتبال است. تنها دو راه برای حرکت توپ بسکتبال در زمین بازی وجود دارد که یکی از آن‌ها دریبل توپ بسکتبال است. راهکار دوم نیز قاعدتاً پاس دادن به هم تیمی ها است. به همین دلیل باید هر بازیکنی با اصول پایه دریبل بسکتبال آشنایی داشته باشد. این مقاله مختص افرادی است که نحوه دریبل صحیح توپ بسکتبال را نمی دانند. البته ممکن است به دریبل توپ آشنا باشید اما تکنیک دریبل شما صحیح نباشد. به همین منظور، مطالعه این مطلب به همگان توصیه می شود. ادامه مطلب را با بسکتفا همراه باشید.

دریبل کردن توپ بسکتبال

1. حالت صحیح ایستادن

اولین قدم در دریبل توپ بسکتبال، حالت ایستادن است. باید قبل از هر چیز موقعیت و نحوه ایستادن خود را اصلاح کنید. مقداری زانوهای خود را خم کنید. خم شدن باعث می شود که قدرت بیشتری روی زمین داشته باشید. جدای از این، خم شدن، هنگام حرکت های ناگهانی و سریع نیز تکانه حرکت بیشتری به شما می دهد.

پاهای شما نیز باید به اندازه عرض شانه از همدیگر باز شوند. اگر پاهای شما بیش از حد یا کمتر از این میزان باز باشند، تعادل شما حفظ نمی شود. حالت صحیح ایستادن در بسکتبال بسیار شبیه به حرکت اسکات است.

چشمان شما باید به سمت بالا باشد. هیچ‌گاه به توپ نگاه نکنید. باید در دریبل کردن به اندازه ای حرفه ای باشید که نیازی به نگاه کردن توپ نداشته باشید. همواره باید به مدافع روبروی خود نگاه کنید. همچنین باید بازیکنان هم تیمی خود را نیز تحت نظر داشته باشید تا در صورت نیاز توپ را به آن‌ها پاس دهید.

2. دریبل کردن توپ بسکتبال با یک دست

برای دریبل توپ تنها باید از یک دست خود استفاده کنید. می توانید دستی که توپ را با آن دریبل می کنید عوض کنید. برای مثال ابتدا با دست راست توپ را دریبل کنید. سپس از دست چپ خود استفاده کنید اما به صورت هم‌زمان نباید از هردو دست خود برای دریبل استفاده کنید.

بازیکن حرفه ای باید بتواند از هردو دست خود برای دریبل توپ استفاده کند. بخصوص اگر یکی از دست های شما در دریبل توپ ضعیف است، باید روی دست ضعیف خود بیشتر کار کنید. در موقعیت مختلف، استفاده از هردو دست ضروری است. در غیر این صورت دفاع کردن مقابل کسی که تنها می تواند از یک دست خود استفاده کند، بسیار ساده خواهد بود.

استفاده از هردو دست به صورت هم‌زمان جهت دریبل توپ خطا محسوب می شود. نتیجه این خطا از دست دادن توپ و واگذار کردن آن به حریف خواهد بود.

3. محافظت از توپ

هنگام دریبل کردن توپ بسکتبال باید بتوانید به خوبی از آن دفاع کنید. هنگام دریبل همواره توپ را در یک سمت خود نگاه دارید. با این کار زمان بیشتری قادر به نگهداری توپ خواهید بود. دست آزاد شما نیز باید بازیکن مدافع را در کنترل شما داشته باشد. اگر توپ را نزدیک به مدافع نگه دارید و دست دیگر شما نیز از او محافظت نکند، مدافع می تواند به سادگی توپ را از شما برباید. محافظت صحیح از توپ باعث می شود که از فشار دفاع کاسته شود.

4. توپ نزدیک به زمین

جدای از اینکه بدن شما باید به سطح زمین نزدیک باید و زانوهای شما خم باشد، توپ نیز باید تا جای ممکن به سطح زمین نزدیک باشد. هنگام دریبل، توپ باید پایین کمر شما قرار بگیرد. اگر فاصله توپ هنگام دریبل با زمین کم باشد، زمانی که توپ در دستان شما قرار ندارد کاهش خواهد یافت. بدین ترتیب ربودن توپ توسط مدافع نیز دشوارتر می شود.

برخی بازیکنان حتی ارتفاع توپ را هنگام دریبل تا نزدیک زانو کاهش می دهند. این مسئله هنگامی به چشم می خورد که مدافع بسیار به او نزدیک شده است. محافظت از توپ در این حالت بسیار ساده تر می شود.

5. دریبل با انگشتان

توسط دریبل توپ به زمین برخورد می کند و به سمت هدف مورد نظر شما حرکت خواهد کرد. دریبل توپ تنها باید توسط انگشتان باشد. در حقیقت کف دست شما نباید در دریبل توپ نقشی داشته باشد. دریبل توسط انگشتان کنترل کامل روی توپ را به شما می دهد.

دریبل کردن توپ با انگشتان خود را تمرین کنید. باید توسط انگشتان هرچه سریع تر و محکم تر توپ را دریبل کنید. هنگامی که توپ محکم دریبل می شود، زمان پرواز توپ کاهش می یابد. بدین ترتیب ربودن آن توسط مدافع دشوارتر می شود.

6. تمرین و تکرار

تمامی مواردی که در این مطلب عنوان می شود، تنها با تکرار و تمرین کارساز خواهد بود. اگر می خواهید در دریبل توپ به سطح حرفه ای برسید، باید از دایره راحت طلبی خارج شده و دل به تمرین بدهید. بهترین مربی هم نمی تواند شما را در جلسات تمرین به یک بازیکن حرفه ای تبدیل کند. باید تمرین و تکرار را در هر لحظه ای که توانستید در دستور کار داشته باشید.

سعی کنید زاویه های مختلف را هنگام دریبل توپ امتحان کنید. همچنین سرعت دریبل و سرعت حرکت با پای خود را نیز تغییر دهید. سر خود را بالا گرفته و همواره سبد را نیز در دید خود داشته باشید. فراموش نکنید که هدف اصلی مسابقه بسکتبال به ثمر رساندن گل است.

الگوهای مختلف دریبل

هنگامی که تکنیک اصلی دریبل توپ را فراگرفتید، می توانید روی فرم ها و الگوهای مختلف دریبل تمرکز کنید. هر بازیکن حرفه ای بسکتبال می تواند به سادگی انواع الگوهای دریبل بسکتبال را فرابگیرد. البته دقت کنید که هرکدام از الگوهای متفاوت دریبل را با دقت زیاد تمرین کنید. هنگامی که تسلط کافی رو انواع دریبل پیدا کردید، آن را در زمین بازی پیاده کنید. دریبل اشتباه ممکن است به از دست دادن توپ و ربودن آن توسط حریف منجر شود.

برخی از الگوهای رایج دریبل را در ادامه توضیح خواهیم داد:

1. دریبل ضربدری

 

تصور کنید که بازیکن مدافع جلوی شما قرار دارد و شما در حال دریبل زدن توپ با دست راست هستید. بلافاصله متوجه می شوید که فضای مناسب حمله در سمت چپ شما و پشت سر مدافع روبروی شما ایجاد شده است. بلافاصله با دست راست خود توپ را به سمت جلو و سمت چپ خود (سمت راست مدافع) به زمین می زنید و خودتان نیز به سمت آن فرار می کنید. بار دومی که توپ به دست شما برخورد می کند، از دست چپ خود برای دریبل کردن توپ استفاده می کنید. البته باید دقت کنید که توپ زیاد از شما فاصله نگیرد و بازیکنان دیگر آن را مسدود نکنند.

2. دریبل مردد

یک نوع حرفه ای از دریبل با توپ است. مهاجم ناگهان سرعت خود را پایین می آورد و حالت مردد به خود می گیرد و سپس بلافاصله از مدافع مستقیم خود عبور می کند و به حرکت خود ادامه می دهد.

3. دریبل از پشت

یک حرکت تکنیکی است که بازیکن توپ را از یک دست خود به دست دیگر خود منتقل می کند. بازیکن توپ را در پشت خود یک بار به زمین می کوبد و برگشت آن به سمت دیگر را با دست مقابل دریافت خواهد کرد. معمولاً وقتی بازیکن مدافع به مهاجم نزدیک است و امکان قطع دریبل از جلو را دارد، این دریبل انجام می شود.

4. دریبل بین پاها

در این نوع دریبل توپ را از بین پاهای خود عبور می دهید. این حرکت تکنیکی باعث جذابیت بازی و گیج شدن مدافع روبروی شما می شود. حرکات تکنیکی باعث می شود که حریف عصبی شود و تمرکز خود را از دست دهد. هنگامی که مدافع مسیر شما را قطع می کند، این دریبل بسیار کاربردی خواهد بود.

5. دریبل سرعتی

توسط این نوع دریل، سرعت شما هنگام دریبل به شکل قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.

تخلف های دریبل توپ

دقت کنید که هر بازیکن نمی تواند به هر شکلی که بخواهد توپ را دریبل کند. در مواردی که عنوان شد، یکی از تخلف های دریبل که استفاده از دو دست بود را توضیح دادیم. به همین دلیل بهتر است به قوانین و تخلف های دریبل به خوبی آشنایی داشته باشید.

ارتکاب تخلف هنگام دریبل ممکن است به پرتاب آزاد تیم حریف یا واگذار کردن توپ به آن‌ها منجر شود. از این رو باید دقت زیادی هنگام دریبل ب خرج دهید. هنگام دریبل توپ، 3 تخلف عمده ممکن است رخ دهد که در ادامه توضیح خواهیم داد:

1. دریبل دوگانه

هنگامی که بازیکن به صورت هم‌زمان از هردو دست خود برای دریبل توپ استفاده کند، تخلف دریبل دوگانه رخ می دهد. اگر بازیکنی دریبل زدن توپ را پایان بدهد و به جای پاس یا پرتاب، دوباره شروع به دریبل کند، باز هم دچار همین خطا شده است.

2. تراولینگ

یک نوع خطای با توپ است. هنگامی که بازیکن توپ را نگه داشته و در حال دریبل کردن نیست، نمی تواند بیش از یک قدم بردارد. در این حالت، امکان حرکت یا تغییر پای تکیه گاه نیز وجود ندارد و باز خطای تراولینگ رخ می دهد.

3. حمل توپ

بازیکنی که در حال دریبل توپ است باید تنها بالای توپ یا کناره های آن را لمس کند. در صورتی که زیر توپ را لمس کند و دست او در زیر توپ قرار گیرد، خطای حمل توپ از او سر زده و داور بازی را متوقف می کند.

صحبت نهایی

باید تمرین، تکرار و نظم فراوانی داشته باشید تا بتوانید در دریبل صحیح توپ به درجه تخصص برسید. ابتدایی ترین و در عین حال مهم‌ترین مهارت بسکتبال بدون شک دریبل توپ است. روش صحیح دریبل را فرابگیرید. الگوهای متفاوت دریبل را بیاموزید. در نهایت نیز از خطاهای رایج دریبل خودداری کنید. پس از آن باید هر روز به تمرین صحیح دریبل بپردازید. دریبل کردن را دست کم نگیرید. اگر بتوانید به دریبل صحیح مسلط شوید، قدم بسیار بزرگی را برداشته اید.

نظر خود را در خصوص این مطلب با ما به اشتراک بگذارید. از نظر شما بهترین راهکار و تمرین برای آموختن دریبل چیست؟ برای شما چه مدت طول کشید تا در دریبل توپ به تسلط کامل برسید؟ تابه‌حال مرتکب کدام تخلف دریبل شده اید؟ به کدام یک از الگوهای دریبل مسلط هستید؟ کدام یک از این الگوها موردعلاقه شما هستند؟ دیدگاه های خود را با ما و دیگر دوستان خود در بسکتفا در میان بگذارید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *