ترفندهایی برای دفاع بهتر در بسکتبال – قسمت دوم

در قسمت اول از 3 گانه ترفندهای دفاعی که از بسکتفا منتشر شد، به ترفندهای برای دفاع بهتر در بسکتبال که به صورت فردی بود اشاره کردیم. مواردی که هر فرد باید در روند تمرین های خود جهت تبدیل شدن به یک دفاع نمونه باید در نظر بگیرد. در این مطلب نیز ادامه قسمت اول را در دستور کار خواهیم داشت. جدای از ترفندهای فردی، به نمونه هایی از کار تیمی در دفاع بسکتبال خواهیم پرداخت.

همان طور که در قسمت اول اشاره شد، جذابیت کارهای تهاجمی بیشتر از دفاع در بسکتبال است. هنگامی که بازیکنان روی تور پرتاب 3 امتیازی انجام می دهند یا کار را با یک اسلم دانک تمام می کنند، تمام جمعیت هیجان زده می شوند اما دفاع است که تأثیر بیشتری در نتیجه بازی به لحاظ فردی و تیمی دارد. ادامه مطلب را با بسکتفا همراه باشید.

ترفندهایی برای دفاع بهتر در بسکتبال

17. توانایی فیزیکی خود را بهبود بخشید

با اینکه توانایی های فیزیکی هر فرد تا حد زیادی ذاتی و درونی است اما بدون شک می توان با راهکارهایی آن را بهبود بخشید. در بخش اول این مقاله در این خصوص صحبت کردیم که بسکتبال بازی سانتی‌مترها و لحظه ها است. با این وجود بدون شک بهبود توانایی فیزیکی شما می تواند روی نتیجه تأثیرگذار باشد.

تصور کنید که اصلاح موی بدن شناگران در نتیجه مسابقات تأثیرگذار است چراکه حتی اصطکاک ایجاد شده بین موهای بدن و آب باعث تغییر نتیجه می شود. این مسئله شاید با درجات پایین‌تر در بسکتبال نیز تأثیرگذار باشد. توانایی فیزیکی بازیکنان مورد مهمی است که باید مدنظر قرار داد.

توانایی فیزیکی و البته ذهنی بازیکنان بسکتبال تأثیر بسیار زیادی روی جریان بازی آن‌ها خواهد داشت. تصور کنید که شما در تمام مدت زمان بازی مشغول فعالیت هستید. فضای داخل سالن نیز بر خستگی جسمی و ذهنی شما خواهد افزود. بازیکنانی که بتوانند توان خود را تا پایان بازی حفظ کنند، دست بالاتر را هنگام بازی خواهند داشت. بسیاری اوقات رخ می دهد که تیمی به لحاظ امتیاز از تیم دیگر جلوتر است. هرچه به انتهای بازی نزدیک می شویم، فاصله امتیازهای کمتر می شود و در نهایت برنده مسابقه عوض می شود. همین مسئله را می توان دلیلی بر برتری فیزیکی و ذهنی تیم برنده هنگام بازی دانست.

18. شاگرد مکتب بسکتبال شوید

جزء کسانی نباشید که تمام فکر و ذکر آن‌ها صحبت کردن و غلو کردن در مورد توانایی هایشان است. شما تا زمانی که بازی می کنید، باید به صورت مرتب در حال یادگیری و کسب اطلاعات جدید باشید. بهترین راهکار برای این مسئله صحبت با بازیکنان بزرگ و البته مشاهده ویدیو و بازی بازیکنان بزرگ است.

می توانید اطلاعات لازم خود را از وب‌سایت بسکتفا به صورت روزانه دریافت کنید. وب‌سایت یوتیوب نیز یکی از بزرگ‌ترین و مؤثرترین شیوه‌های آموزش از طریق ویدیو است. هزاران ویدیوی بسکتبال از سراسر جهان در این پلتفرم وجود دارد که بدون شک دانش شما را به روز خواهد کرد. البته محدودیت هایی برای مشاهده یوتیوب از ایران وجود دارد اما بدون شک می توان راهکاری برای این مسئله پیدا کرد. امیدواریم روزی بتوانیم بدون دردسر به چنین منابع بزرگ مطالعاتی و آموزشی از داخل کشور دسترسی داشته باشیم.

19. بحث کردن با داور را متوقف کنید

برخی بازیکنان به جای اینکه بلافاصله از حالت هجومی به حالت دفاعی برگردند، شروع به مشاجره و صحبت با داور می کنند. این عادت را یک بار برای همیشه متوقف کنید. هنگامی که بازیکنی با داور بحث می کند، بیشتر اوقات یک ضد حمله 5 به 4 رخ می‌دهد و تیم شما به سادگی امتیاز از دست می دهد. نظر داور هم همانی است که چند دقیقه پیش در زمین اعمال کرد.

اشتباهات داوری در تمامی بازی ها رخ می دهد و کاری از دست شما برنمی آید. اگر مسئله مهمی است، آن را به عهده مربی خود بگذارید تا با داوران در این خصوص صحبت کند و در تصویر آهسته به آن پرداخته شود. همه ما صحنه جام جهانی فوتبال امسال را به خاطر داریم. تمام تیم ما به خاطر یک اشتباه بازیکنان هنگام اعتراض به داور از هم پاشید و گل های بعدی هم یکی پس از دیگری از راه رسید.پس یکی راه های دفاع بهتر در بسکتبال تمرکز بر روی کار خود و عدم اعتراض به داور است.

20. در اسرع وقت در موقعیت پست جایگیری کنید

یکی از شاخصه های مدافع بی نقص این است که به بازیکنان حریف اجازه جایگیری زودتر را ندهد. مدافعین باید بلافاصله در زمین خودی جایگیری کرده و سپس با ایجاد تماس فیزیکی تا جایی که می توانند آن‌ها را از این ناحیه دور نگه دارند. در این صورت آن‌ها فرصت کمتری برای دریافت توپ و اقدام به پرتاب از محدوده نزدیک به سبد را خواهند داشت. بازیکن پست (سانتر) باید تا جای ممکن با مهاجم روبروی خود به صورت فیزیکی تماس داشته باشند تا او را از سبد دور نگه دارند.

21. برقراری تماس و ریباند توپ

بسیاری مدافعان فشار زیادی روی مهاجم می آورند و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از پرتاب آن‌ها انجام می دهند. این تلاش اما پس از پرتاب تمام می شود. به خاطر داشته باشید تا زمانی که مالکیت توپ در اختیار تیم شما قرار نگرفته، دفاع ادامه دارد. باید پس از پرتاب نیز جهت ریباند توپ اقدام کنید. اگر به سبد نزدیک هستید باید اقدام به باکس آوت کنید تا بتوانید اطراف حلقه را امن کرده و فرصت را برای ریباند توپ به دست بیاورید.

22. تاکتیک دفاعی تیم خود را بشناسید

بیشتر مربیان تازه کار هنگام پیاده کردن یک تاکتیک دفاعی به سادگی آن را به بازیکنان خود توضیح می دهند. غافل از اینکه باید به تک تک بازیکنان نحوه کارکرد سیستم و چگونگی آن را به صورت تیمی اجرا کرد. از آنچه مربی توضیح می دهد مو به مو اطلاع پیدا کنید. سپس به خانه رفته و روی سیستم موردنظر مطالعه و تفکر کنید.

شنیدن و آموختن یک دفاع هیچ گاه با پیاده کردن آن یکسان نیست. هرچه بیشتر در مورد آن بدانید و اطلاعات به دست بیاورید، موقع بازی هم بهتر می توانید آن را پیاده کنید. همین مسئله باعث می شود که زمان مفید شما هنگام تمرین افزایش پیدا کرده و مربی به جای توضیح چندباره سیستم، روی تمرین جمعی تیم کار کند.

23. نحوه دفاع تیم از پیک اند رول

پیک اند رول (Pick and Roll) نام یک تاکتیک هجومی است که در آن تیم حریف توسط اسکرین سعی در امتیاز گیری از تیم شما خواهد داشت. به عنوان یک مدافع قدر باید یاد بگیرید که تاکتیک تیم شما در مقابله با پیک اند رول چیست. نحوه مقابله تیم شما با این تاکتیک بستگی به مربی و سطح تیم شما دارد.

ممکن است بسته به محل قرارگیری توپ در زمین و مهاجمی که توپ را در اختیار دارد، ترفند تیم شما متفاوت باشد. از آنجایی که پیک اند رول یک تاکتیک هجومی مؤثر است، اگر به درستی دفاع نشود، بیشتر مواقع به پرتاب موفق منجر خواهد شد. این مسئله را حتماً با مربی خود در میان بگذارید.

24. آگاهی از چرخش های دفاعی

باب نایت (Bob Knight)، مربی سابق بسکتبال می گوید:

دفاع بر پایه کمک بنا شده است. هیچ‌کس نمی تواند به تنهایی از یک مهاجم عالی دفاع کند. باید در تماس با هم تیمی های خود برای کمک باشید و سپس خود شما نیز به آن‌ها کمک کنید.

چرخش های دفاعی یکی از دشوارترین مأموریت های دفاع یک تیم است. هنگامی که بازیکنان مأمور مهار یک مهاجم می شوند، به حدی درگیر دفاع از او خواهند شد که فراموش می کنند بسکتبال یک بازی تیمی و در تماس با یکدیگر است.

25. نحوه دفاع شما از ناحیه پست

تمام بازیکنان موجود در زمین باید از نحوه دفاع از ناحیه پست آگاهی داشته باشند. گاردهای تیم نیز شامل این مقوله می شوند. گاردهای بلندقد و قدرتمند بهترین گزینه برای ناحیه پست (سانتر) هستند. گاردهای تیم مقابل هرگز نمی دانند چه کار کنند چراکه هیچ گاه دفاع پست را نیاموخته اند.

نحوه استفاده از این تاکتیک های دفاعی به مربی شما و سیستم دفاعی آن‌ها بستگی دارد. مربی باید اطمینان حاصل کند که در صورت گیر کردن در موقعیت دفاع پست چگونه عمل کنند.

26. شناخت قدرت پرتاب 3 امتیازی حریف

اینکه حریف شما می تواند پرتاب های زیادی را از بیرون قوس 3 امتیازی به گل تبدیل کند یا خیر، تأثیر بسیار زیادی در نحوه دفاع شما از تیم مقابل دارد. اگر مهاجم حریف پرتابگر خوبی از این ناحیه نباشد، مزیت های زیادی برای شما خواهد داشت. برای مثال ساده تر می توانید به هم تیمی های خود در دفاع بدون توپ کمک کنید. همچنین می توانید یک قدم به عقب برداشته و آماده برش مهاجم به زیر سبد باشید و نگران پرتاب 3 امتیازی او نباشید.

اگر مهاجم مقابل شما پرتاب های 3 امتیازی خوبی انجام می دهد، کمتر می توانید به هم تیمی های خود کمک کنید و هنگام چرخش های دفاعی نیز باید با دقت بیشتری عمل کنید. باید تا جای ممکن فاصله خود را با مهاجم کم کرده و او را مجبور به نفوذ و پرتاب 2 امتیازی کنید. مربیان باهوش سعی می کنند مدافعین بدون توپ عالی را مقابل مهاجمین با دقت پرتاب پایین قرار دهند.

در اینجا به پایان بخش دوم از مجموعه 3 قسمتی ترفندهای دفاعی رسیدیم. در بخش سوم و آخر ترفندهایی برای مقابله با مهاجم دارای توپ و مهاجم بدون توپ به شما آموزش خواهیم داد. جمع بندی کلی روی مطالب بحث شده در این 3 بخش خواهیم داشت و به مقاله خود خاتمه می دهیم.

آنچه در این قسمت آموختید را چگونه ارزیابی می کنید؟ ترفندهای دفاعی دیگری سراغ دارید که در این دو بخش از قلم افتاده است؟ کدام از یک موارد بحث شده در این دو قسمت را از دیگر موارد مهم‌تر می دانید؟ از به اشتراک گذاشتن دیدگاه های خود با بسکتفا درنگ نکنید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *