۲۱ راه برای افزایش درصد درستی شوت بسکتبال

برای بالا بردن مهارت در شوت بسکتبال و پرتاپ توپ لازم به رعایت نکاتی است که با آنها بتوانید به نتیجه مطلوب برسید. در زیر باهم چند راه و روش را بررسی می‌کنیم:

۲۱ راه برای کم کردن خطای شوت بسکتبال

۲۱ راه برای کم کردن خطای شوت بسکتبال

۱-تعیین حلقه توپ به عنوان اولین هدف

اینکه این عادت را داشته باشید تا حلقه توپ را به عنوان اولین هدف خود در بازی قرار دهید باعث بالا رفتن میزان صحت شوت‌های شما سمت حلقه می‌شود.چرا؟
قرار دادن سبد به عنوان هدف چند ثانیه زودتر باعث می‌شود که ذهن شما ناخودآگاه به محاسبه فاصله حلقه تا شما بپردازد. چشم شما بهتر است حلقه را دنبال کند. برای ماهر شدن در اجرای این فن لازم است در تمرینات این توانایی را افزایش دهید تا از آن به راحتی در بازی‌ها استفاده کنید.

۲-دنبال کردن شوت تا آخر

ممکن است این جمله را ۱۰۰ ها بار شنیده باشید ولی دلیل خوبی برای آن وجود دارد. دنبال کردن شوت‌ها و مشاهده آنها تا آخر باعث حل شدن بسیاری از مشکلات شما در این زمینه می‌شود. این راه ساده به شما در یادگرفتن تکنیک‌های شوت بسکتبال بدون فکر کردن به آن کمک می‌کند.

۳-به مچ خود فشار نیاورید

اشتباه رایج بازیکنان در تکنیک بالا این است که مچ دست را در ضربات بسیار درگیر می‌کنند. مچ دست شما بهتر است تا جایی که امکان دارد نرم و راحت باشد. مسئله این است که برای این تمرین بیشتر از دست خود استفاده کنید.

۴-توپ رنگی و بهبود چرخش

در طول تمرین برای بهبود جهت شوت‌های خود از یک توپ رنگی استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که جهت چرخش و حرکت را به درستی ببینید. بازخورد سریع آن باعث پیشرفت شما در پرتاپ توپ به سمت حلقه می‌شود.

۵-مثل کبه شوت نزنید(آویزان در هوا)

بسیاری از کودکان سعی می‌کنند در شوت زدن از کبه تقلید کنند. جوانان هم در تقلید از سعی در عمل کردن مانند کبه دارند. او استثنای طبیعت بود. شما متناسب با رشدی که دارید شوت بزنید(حداقل ۱ اینچ قبل از رسیدن به بالای پرش). اگر سعی کنید مثل او عمل کنید حاصلی جز اذیت شدن و نیمکت نشینی شما نخواهد داشت.

۶-فکر نکردن به شوت در بازی

یکی از بدترین کارهایی که در طول بازی یک بازیکن می‌تواند انجام دهد فکر کردن به شوت‌هایش در طول بازی ست. می‌توانید هنگام تمرین به شوت‌های خود فکر کنید ولی در طول بازی حق انجام این کار را ندارید.اگر در جلسات یادگیری شوت بسکتبال هستید و یا در حال یادگیری مهارتی جدید فکر کردن به این تکنیک‌ها و آنالیز آنها مشکلی را ایجاد نمی‌کند. ولی زمانی که وارد تمرینات جدی می‌شوید از انجام این کار اجتناب کنید.تمرین کنید که در طول بازی به مسائل دیگری فکر کنید و یا به چیز خاصی فکر نکنید.بنابراین فکر نکنید و فقط توپ را شوت کنید.اگر از لحاظ ذهنی این روش را عملی کنید میزان صحت در شوت‌های شما افزایش می‌یابد.

۷-حذف افکار منفی

حذف افکار منفی در بهبود روند پرتاپ شوت شما بسیار موثر است.برای جلوگیری از افکار منفی و غالب شدن آنها می‌توانید این ترفند کوچک را امتحان کنید:
قبل از هر بازی یا جلسه تمرینی و یا تمرین شوت با خودتان تکرار کنید که اهمیتی ندارد که توپ را وارد سبد نکنم. این جمله را بلند و یا در ذهن خود بارها تکرار کنید. سپس وقتی که برای شوت زدن آماده می‌شوید و توپ را می‌اندازید بعد از دریافت توپ جملاتی مثل «پرتاپ خوبی بود.می‌توانم بهتر عمل کنم» به خودتان بگویید. به عبارت دیگر، به درون سبد وارد شدن یا نشدن توپ اهمیت ندهید.این ترفند ساده به شما کمک می‌کند تا در طول پروسه ریلکس عمل کنید و درباره نتیجه فکر نکنید.استفاده از این تکنیک مانع از ناامید شدنتان در پسرفت‌های کوچک می‌شود و اعتماد به نفستان را باز‌می‌گرداند.

۸- زاویه بهینه پرتاپ

آیا می‌دانستید که یک شوت با زاویه انحراف مسطح ۳۵ درجه فقط با فاصله ۰.۶ اینچ از لبه حلقه عبور می‌کند؟ شوت باید بدون عیب و نقص پرتاپ شود تا به درون حلقه راه پیدا کند. ولی یک شوت با انحراف ۴۵ درجه و ارتفاع متوسط ۳ اینچ خطا دارد. با افزایش زاویه پرتاپ میزان خطای شما ممکن است تا ۵۰۰ درصد هم برسد. به عنوان یک قانون عمومی در دنبال کردن توپ تا آخر به انگشتان دستان خود در زیر توپ توجه کنید. در این صورت می‌توانید اطمینان حاصل کنید که زاویه‌ای نزولی در پرتاپ توپ خواهید داشت.شوت‌های با قوس و زاویه مناسب شانس بهتری برای راه یابی به درون سبد خواهند داشت.

۹-تماشای دی‌.وی‌.دی

به سادگی با تماشای نحوه شوت زدن بازیکنان ماهر و پیگیری مرتب آنها، می‌توانید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید و فرم صحیح پرتاپ توپ را یاد بگیرید و تقویت کنید. مثال‌ها و عادت‌های خوب منتقل می‌شوند، در این صورت فرم درست شوت کردن در ذهنتان حک می‌شود. هیچ گاه یاد گرفتن را متوقف نکنید. کتاب‌ها و دی وی دی‌های زیادی هستند که می‌توانید از آنها بهره‌مند شوید.

۱۰-کمک از هم‌تیمی و تراز شوت

در هر تمرینی وقت کمی در کنار خطوط زمین برای تنظیم ضربه‌های خود در زمین بگذارید. در فاصله ۲۰ فوتی از یار خود بایستید و شوت از پشت و جلو را با او تمرین کنید و سعی کنید توپ را تا جایی که می‌توانید در نزدیکی خط فرود بیاورید. این تمرین ساده به شما در افزایش دقت در شوت‌ کمک می‌کند.

۱-فرود در جای مناسب

فرود در جای مناسب

بالانس و حفظ تعادل در شوت زدن بسیار مهم است. رسیدن به یک سطح خوب در گرو طرز ایستادن مناسب و درست قرار دادن پاهاست. بعد از پرتاپ شما باید در همان نقطه‌ای که پرش داشتید فرود بیایید. به همین دلیل در هر پرش باید این اطمینان را داشته باشید که مومنتوم حرکتی شما به سمت سبد است است.همچنین می‌توانید این تعادل را با ایستادن صحیح برقرار کنید.

۱۲-فیلم گرفتن از شوت

نمی‌توانید باور کنید که تا چه حد فیلم گرفتن از شوت‌ها در تمرینات و بازی‌ها در پیشرفتتان کمک می‌کند.پاسخ مشترک اکثر بازیکنان این است:« اوه! من این توپ را پرتاپ کردم». اکثر بازیکنان شوت خود را نمی‌بینند. دیدن صحنه شوت خودتان باعث شناخت مکانیسم غلط پرتاپ و تقویت نکات ضعف و بالا رفتن انگیزه‌تان با دیدن پرتاپ درست برای پیشرفت بیشتر است.

۱۳-داشتن هم‌بازی

اگر برایتان امکان دارد، سعی کنید برای شوت زدن یک همبازی داشته باشید.چراکه وقتی که تنهایید، رسیدن توپ را به انتها پیگیری نمی‌کنید. فکر کردن به نحوه تمرین بسیار مهم است. شما شوت می‌کنید و آن را دنبال می‌کنید در نتیجه می‌توانید اطلاعات زیادی را از ضربه خود به توپ کسب کنید. به یاد داشته باشید که باید هر ضربه را تا انتها دنبال کنید. به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم تا یک هم‌بازی داشته باشید تا درباره پرتاپتان اظهار نظر کند. اگر شریکی برای تمرین پیدا نکردید به تنهایی تمرین کنید و حتماً تا انتها پرتپ خود را زیر نظر بگیرید.

۱۴-شوت زدن صحیح و عادت‌های بد

یک راه ساده برای از بین بردن عادت‌های بد مثالی است که به شما می‌گویم: بیایید فکر کنید که فراموش کردید به حرکت خود بعد از زدن ضربه ادمه دهید. بعد از پرتاپ توپ ،بلافاصله دست خود را در پوزیشن صحیح ضربه زدن به توپ قرار دهید. این تکنیک ساده به شما کمک می‌کند تا عادت بد خود را اصلاح کنید.

۱۵- وسیله‌ای برای برگشت توپ

گرفتن توپ‌های برگشتی از حلقه و استفاده از برگردان‌های توپ می‌تواند تعداد شوت‌های شما را سمت حلقه دو برابر کند. تصور کنید که چه مقدار زمان برای دنبال کردن توپ در زمین می‌گذارید. وسیله‌ای که توپ را به شما برگرداند می‌تواند مشکل را حل کند و به شما اجازه پرتاپ‌های بیشتری در زمان کم‌تر می‌دهد.

۱۶-برگشت به پوزیشن اولیه

زمانی که توپ را می‌گیرید، بهتر است هرچه زودتر به پوزیشن اولیه خود برگردید. این کار سرعت شوت شما را افزایش می‌دهد. این پوزیشن و جای قرار گرفتن توپ می‌تواند قسمتی بین شانه و لگن شما باشد.

۱۷-گول نخورید

بسیاری از بازیکنان پول خود را صرف خرید وسایل جانبی مانند دستکش و سایر وسایل گول زننده دیگر می‌کنند و فکر می‌کنند با این کار تبدیل به یک پرتاپ کننده ماهر می‌شوند. شما نمی‌توانید در طول بازی از این وسایل استفاده کنید بنابراین برای شما کاربرد خاصی ندارند. شما باید یاد بگیرید که چگونه بدون این وسایل شوت‌های تأثیر گذار و درستی پرتاپ کنید. هیچ قرص جادویی وجود ندارد.

۱۸-حفظ تعادل، استوار و روان شوت زدن

یک حرکت روان داشتن به معنای حرکت تند و یا توقفی نداشتن در حین حرکت است. یک روند ثابت و ادامه‌دار از ابتدا تا انتها داشته باشید. پاها، دستان، محل قرار گرفتن توپ روی بدنتان و ارتفاع پرش شما باید یک روند ثابت را در هنگام شوت زدن پیگیری کنند. تمام پرتاپ کننده‌های بزرگ در سراسر دنیا حرکاتی ثابت در شوت زدن دارند.

۱۹-تمرین 50 شوت قبل از بازی

قبل از هر تمرین و بازی رو به حلقه بایستید و ۵۰ شوت آسان را از فاصله ۴ تا ۱۰ فوتی به سمت سبد بایندازید.نه تنها به فرم شوت زدنتان کمک می‌کند بلکه باعث بالا رفتن اعتماد به نفستان هم می‌شود. رفته در رفته در پرتاپ توپ بهتر می‌شوید و می‌بینید توپ بارها و بارها وارد سبد می‌شود. توپ را مرتب سمت حلقه پرت کنید و با بالا بردن درصد موفقیتتان از ۶۰% تا ۸۰% و یا بیشتر روحیه خود را بالا ببرید. از این استراتژی سرسری عبور نکنید.

۲۰-دسته بندی شوت‌ها و تعیین تکنیک لازم

به ورزشگاه بروید و و حداقل ۵۰ شوت تمرین کنید.از دوست و یا هم‌تیمی خود بخواهید تا شوت‌های شما را دسته بندی کند.نکته مهم تعیین جزییات هر شوت است. در این صورت می‌توانید بفهمید که چند شوت کوتاه و یا بلند بودند و چه تعداد از آنها به سمت چپ یا راست انحراف پیدا کردند. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا بفهمید روی چه موضوعی باید بیشتر کار کنید.

۲۱-انجام بازی- حرکت و تمرین

برای انجام بازی شوت لازم است که در این بازی تمرین کنید. بهتر است از تمرینات شوت زدن و تمرین‌های سد کردن حریف، کات‌ها و چرخش در هردو جهت را در برنامه خود داشته باشید حال به باشگاه بروید و این نکات را در زمین پیاده کنید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *