بهترین پاسورهای تاریخ لیگ بسکتبال NBA

لیگ بسکتبال NBA استیو نش

بسکتفا، بهترین سایت خبری بسکتبال، باز هم به سراغ تاریخ لیگ بسکتبال NBA رفته است. در این مقاله که سال ۲۰۱۷ در سایت خبری بسکتبال «چیت‌شیت» منتشر شده ۲۰ پاسور برتر تاریخ لیگ بسکتبال NBA معرفی شده‌اند. ترجمه‌ی این مقاله برای اولین در سایت خبری بسکتبال «بسکتفا» منتشر می‌شود.

لیگ بسکتبال NBA، تاریخی غنی دارد. لیگ NBA که به دهه‌ی ۱۹۵۰ باز می‌گردد چندین بازیکن افسانه‌ای به خود دیده است: مایکل جوردن، لری برد، ویلت چمبرلین، بیل راسل و… . این لیست را خیلی می‌شود ادامه داد. هواداران معمولا چشمشان متوجه‌ی امتیازآوری‌ها و ریباندها و دفاع‌ها است و برای همین اغلب اوقات ستارگان پوینت‌گارد را نادیده می‌گیرند. موتور محرک بهترین تیم‌های تاریخ لیگ بسکتبال NBA پوینت‌گاردهای آن‌ها هستند. اکنون به معرفی ۲۰ بازیکنی می‌پردازیم که در دوره‌ی فعالیت حرفه‌ای خود بیشترین تعداد پاس گل را داده‌اند.

۲۰ پاسور برتر تاریخ لیگ بسکتبال NBA

۲۰. کوین جانسون

تعداد پاس گل: ۶۷۱۱

جانسون در بهترین دوران اوج خود یعنی سال‌های ۹۲-۱۹۸۹ یکی از بهترین و مستعدترین پوینت‌گاردهای لیگ بود. او در آن ۴ فصل برای فینیکس سانز متوسط ۲۱.۲ امتیاز و ۱۱.۱ پاس گل برجای گذارد. او تا چند سال بعد هم خوب بازی کرد و به چارلز بارکلی کمک کرد تا در سال ۹۳-۱۹۹۲ به فینال مقابل شیکاگو بولز برسد. جانسون درنهایت جای خود را به جیسون کید داد و پیش از بازنشستگی در فصل ۹۸-۱۹۹۷ تبدیل به یک نیمکت‌نشین محض شد. مصدومیت کید در سال ۲۰۰۰-۱۹۹۹ و درست پیش از آغاز پلی‌آف باعث شد جانسون به میادین بازگردد و به سانز کمک کند تا در دور اول، سن‌آنتونیو اسپرز را شکست دهد.

 لیگ بسکتبال NBA ماگزی باگز

۱۹. ماگزی بوگز

تعداد پاس گل: ۶۷۲۶

تایرون بوگز، معروف به «ماگزی»، کوتاه‌قامت‌ترین بازیکن تاریخ NBA است. بوگز با ۱۶۱ سانتیمتر قد، در سال ۱۹۸۷ به‌عنوان درفت دوازدهم و از سوی تیم واشنگتن بالتس انتخاب شد. شارلوت هورنتس سال بعد او را ربود و بوگز را به استخدام خود درآورد. بوگز پیش از انتقال به گلدن استیت واریرز در فصل ۹۸-۱۹۹۷، توانسته بود در شارلوت و طی ۱۰ فصل متوسط ۸.۸ امتیاز و ۸.۸ پاس گل را به ثبت برساند. برای پسری که خیلی‌ها فکر نمی‌‌کردند بتواند در NBA بازی کند، ۱۴ فصل حضور موفقیت بزرگی بود.


۱۸. لبرون جیمز

تعداد پاس گل: ۶۸۱۵

اینکه لبرون جیمز در این لیست است نباید عجیب باشد. او بیش از ۱۳ فصل است که در NBA بازی می‌کند و در این مدت متوسط ۶.۹ پاس گل به ثبت رسانده است. او همان‌قدر توپ پخش‌کن خوبی است که امتیازآور خوبی است و بهترین فصل او، ۱۰-۲۰۰۹ بود که در کلیولند کاوالیرز حضور داشت، با متوسط ۲۹.۷ امتیاز، ۷.۳ ریباند و ۸.۶ پاس گل. معلوم نیست جیمز تا کی می‌خواهد بازی کند ولی اگر تا چهار پنج فصل دیگر بازی کند و همین آمار پاس گل را حفظ کند می‌تواند درنهایت جزو ۱۰ پاسور برتر تاریخ لیگ بسکتبال NBA شود. (تا تاریخ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ (۱۳ مارس ۲۰۱۹)، جیمز با ۸۵۹۶ پاس گل در رده‌ی ۱۰ بهترین پاسورهای تاریخ NBA قرار گرفته است.)

۱۷. گی راجرز

پاس گل: ۶۹۱۷

گی راجرز در دهه‌ی ۱۹۶۰ پوینت‌گاردی محکم بود، ولی نه چندان درخشان. او در تعدادی از بهترین تیم‌ها بازی کرد از جمله فیلادلفیا واریرز و شیکاگو بولز. در دوران فعالیت خود توانست در دو فصل بهترین پاسور لیگ بسکتبال NBA شود که بهترینش به ۶۷-۱۹۶۶ برمی‌گردد که با بولز متوسط ۱۸ امتیاز و ۱۱.۲ پاس گل را به ثبت رساند. راجرز یک شوتزن ضعیف بود و تنها ۳۷.۸٪ پرتاب‌های منطقه‌ی او گل شد.

 لیگ بسکتبال NBA باب کوزی

۱۶. باب کوزی

پاس گل: ۶۹۵۵

کوزی یکی از بزرگان تاریخ NBA و همچنین بوستون سلتیکس است و چند سالی را در این تیم با بیل راسل همبازی بود و ۶ قهرمانی NBA به دست آورد. در همه‌ی ۱۳ فصلی که در بوستون بود به آل‌استار راه یافت و ۸ فصل پیاپی بهترین پاسور لیگ شد. او فعالیت ورزشی خود را با ۷.۵ پاس گل تمام کرد و خیلی زود و در ۳۴ سالگی اعلام بازنشستگی کرد. جالب آن‌که او شش فصل پس از بازنشستگی به NBA بازگشت و در فصل ۷۰-۱۹۶۹برای تیم سینیسناتی رویالز ۷ بازی انجام داد و هدایت این تیم را هم برعهده داشت.

۱۵. تیم هارداوی

پاس گل: ۷۰۹۵

مابین ۹۳-۱۹۹۱ هارداوی برای گلدن استیت واریرز متوسط ۲۲.۷ امتیاز و ۱۰ پاس گل را برجای گذاشت. مصدومیت زانو او را از کل فصل ۱۹۹۳-۴ محروم کرد و دیگر هیچ‌وقت آن بازیکن سابق نشد. او هنوز هم خوب بازی می‌کرد ولی آمار او در هفت فصل آینده به متوسط ۱۷.۳ امتیاز و ۷.۹ پاس گل افت کرد. او را بیشتر به‌خاطر بازی در کنار آلونزو مورنینگ در میامی هیت به یاد می‌آورند، تیمی که در پلی‌آف‌های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ مغلوب نیویورک نیکس شد.

۱۴. تری پورتر

پاس گل: ۷۱۶۰

پورتر در اواخر دهه‌ی ۸۰ و اوایل دهه‌ی ۹۰ همراه با پورتلند بلیزرز خیلی خوب اوج گرفت. پورتر در ۵ فصل، از ۹۳-۱۹۸۹ متوسط ۱۷.۷ امتیاز و ۷.۵ پاس گل را ثبت کرد و دو بار در آل‌استار کاپیتان شد و دو بار هم به فینالیست شدن بلیزرز کمک کرد. تیم او هر دو بار در فینال باخت و هرگز حتی یک بار هم قهرمان لیگ نشد. او در اواخر دوران فعالیت خود به‌عنوان یک بازیکن گهگاه آغازکننده‌ بازی و یک پوینت‌گارد تعویضی همیشه خوب بازی می‌کرد و به‌طور کوتاه مدت در مینه‌سوتا تیمبروولوز و میامی هیت و سن‌آنتونیو اسپرز به بازی پرداخت.

۱۳. لنی ویلکنز

پاس گل: ۷۲۱۱

لنی ویلکنز در دهه‌ی ۱۹۶۰ و اوایل دهه‌ی ۱۹۷۰ در سنت‌لوییس هاوکس، سیاتل سوپرسونیکس، کلیولند کاوالیرز و پورتلند تریل بلیزرز بازی کرد. هرگز قهرمان لیگ نشد و تنها ۷ فصل به پلی‌آف راه یافت –همه‌اش با هاوکس. آمار پاس او پس از نیمه‌ی اول دوران بازیگریش بالا رفت. در ۸ فصل آخر فعالیت حرفه‌ای خود متوسط ۸ پاس گل را ثبت کرد و در سال ۱۹۷۰ و پیش از بازنشستگی در سال ۱۹۷۵ تبدیل به بازیکن- مربی شد. او مربیگری را ادامه داد و تا ۳۲ سال در NBA به‌عنوان سرمربی فعالیت کرد.

۱۲. موریس چیکس

 پاس گل: ۷۳۹۲

موریس چیکس ۱۵ سال در NBA فعالیت کرد و ابتدای کارش با فیلادلفیا سونی‌سیکسرز بود. او در سال ۸۳-۱۹۸۲ و به‌عنوان پوینت‌گارد آغازکننده‌ی بازی جام قهرمانی لیگ را بالای سر برد و در ۱۱ سال حضور در این تیم متوسط ۷.۳ پاس گل را رقم زد. چیکس در چند تیم دیگر هم بازی کرد از جمله نیویورک نیکس و سن‌آنتونیو اسپرز. او در کل دوران ورزشی خود متوسط ۶.۷ پاس گل را ثبت کرد و این نشان می‌دهد استمرار یکی از ویژگی‌های او بود –چیکس پیش از بازنشستگی در سال ۱۹۹۳، ۱۵ فصل بازی کرد.

 لیگ بسکتبال NBA کریس پال

۱۱. کریس پال

پاس گل: ۷۶۸۸

کریس پال یکی از بهترین پوینت‌گاردهای تاریخ لیگ بسکتبال NBA است و تازه ۳۱ سال سن دارد. او در دوران بازی خود متوسط ۹.۹ پاس گل را ثبت کرده است. او از آن بازیکنانی است که هرچه سنش بالا برود باز هم می‌تواند به بازی خوب خود ادامه دهد و اگر بتواند تا ۱۰ سال دیگر متوسط ۱۰ پاس گل بدهد –که خیلی نامحتمل است- می‌تواند به رتبه‌ی ۱ این لیست صعود کند. ولی به‌راحتی می‌تواند جزو ۵ نفر اول باشد. (تا تاریخ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ (۱۳ مارس ۲۰۱۹)، پال با ۹۰۷۱ پاس گل در رده‌ی ۷ بهترین پاسورهای تاریخ NBA قرار گرفته است.)

۱۰. راد استریلکند

پاس گل: ۷۹۸۷

راد استریلکند در بیشتر سا‌ل‌های بازیگریش بهترین پوینت‌گارد بود. استریکلند مابین ۹۹-۱۹۹۱ متوسط ۱۶.۴ امتیاز و ۸.۹ پاس گل ثبت کرد و برای سن‌آنتونیو اسپرز و پورتلند تریل بلیزرز و واشنگتن بالتس بازی کرد. گرچه در ۱۶ فصل بازی، ۱۱ بار به پلی‌آف صعود کرد ولی فقط یکبار توانست تیمش را از مرحله‌ی اول بالا بکشد. در ۶ فصل آخر فعالیت خود آمار خوبی رقم نزد و پیش از بازنشستگی در سال ۲۰۰۵، متوسط ۹ امتیاز و ۵.۵ پاس گل را به جا گذارد.

۹. آندره میلر

پاس گل: ۸۵۲۴

دلایل زیادی هست که چرا میلر در این لیست چنین رتبه‌ی خوبی دارد: اول آن‌که ۱۷ فصل بازی کرد. دوم اینکه در ۱۴ فصل اول حضور خود در لیگ روی‌هم فقط ۶ بازی را از دست داد. میلر در دوران فعالیت خود متوسط ۶.۵ پاس گل ثبت کرد و در ۹ تیم مختلف بازی کرد. هرگز قهرمان لیگ نشد و در واقع از دور اول پلی‌آف فقط یکبار صعود کرد –آن‌هم سال ۱۴-۲۰۱۳ با واشنگتن ویزاردز که یک پوینت‌گارد تعویضی بود. او هرگز به‌طور رسمی بازنشستگی خود را اعلام نکرد ولی بعید است بعد از ۱۷ فصل بازی دوباره به میادین بازگردد.

 لیگ بسکتبال NBA گری پیتون

۸. گری پیتون

پاس گل:۸۹۶۶

گری پیتون که بیش از همه به‌عنوان ستاره‌ی تیم منحل‌شده‌ی سیاتل سوپرسونیکس به یاد آورده می‌شود، درمقام یکی از بهترین پوینت‌گاردهای تاریخ بسکتبال NBA، سال‌های زیادی بازی کرد. او ۱۷ فصل بازی کرد و ثابت کرد که ثبات بالایی دارد. اگر قرار است جزو ۱۰ پاسور برتر تاریخ NBA باشید باید هم ثبات بالایی داشته باشید. او در دوران ورزشی خود متوسط ۶.۷ پاس گل را ثبت کرد. پیتون ۳ بار به فینال NBA صعود کرد و فینال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۴ را از دست داد ولی درنهایت با میامی هیت در سال ۲۰۰۶ قهرمانی را تجربه کرد.

۷. آیزایا توماس

پاس گل: ۹۰۶۱

آیزایا توماس عضو تالار مشاهیر است که در دوران اوج خود مابین ۸۷-۱۹۸۴ متوسط ۲۱ امتیاز و ۱۱.۵ پاس گل را برجا گذارد. توماس کوتاه‌قامت بود (۱۸۵ سانتیمتر) ولی در دوران اوج خود از بهترین‌های تاریخ بسکتبال NBA بود. مصدومیت‌های زانو او را مجبور کرد خیلی زود و در ۳۲ سالگی بازنشسته شود، فقط با ۱۲ فصل بازی در لیگ. ولی آمار ۹.۳ پاس گل او در هر بازی، وی را در بالای این لیست قرار داده است. توماس در سال ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ دیترویت پیستونز را به ۲ قهرمانی پیاپی رساند.

۶. اسکار رابرتسون

پاس گل: ۹۸۸۷

می‌خواهید بدانید اسکار رابرتسون چقدر خوب بود؟ در ۶ فصل اول فعالیت خود در لیگ بسکتبال NBA که در تیم سینسیناتی رویالز بود، او متوسط ۳۰.۴ امتیاز و ۱۰ ریباند و ۱۰.۷ پاس گل را رقم زد. این یعنی ترپیل دبل در ۴۶۰ بازی طی ۶ فصل. از آن آمارهایی است که دیگر هرگز در تاریخ NBA تکرار نخواهد شد. رابرتسون نهایتا در فصل ۷۱-۱۹۷۰ و پس از هم‌تیمی شدن با کریم عبدالجبار در میلواکی باکس به قهرمانی لیگ رسید.

 لیگ بسکتبال NBA مجیک جانسون

۵. مجیک جانسون

پاس گل: ۱۰۱۴۱

مجیک جانسون می‌توانست در این لیست خیلی بالاتر باشد اگر در ۳۱ سالگی و به‌خاطر آلودگی به HIV بازنشسته نشده بود. او در اوج خود یعنی ۱۹۸۳-۹۱ متوسط باورنکردنی ۱۲.۲ پاس گل را ثبت کرد و متوسط امتیازاتش هم بالای ۲۰ بود. این آمار برای بازیکنی که قدش ۲۱۰ سانتیمتر بود عالی است (چنین قدی برای یک پوینت‌گارد کمی بلندتر از حد معمول است). جانسون پس از بازنشستگی سعی کرد سال ۱۹۹۴ مربیگری را در لوس‌آنجلس لیکرز تجربه کند. او سال ۱۹۹۶ برای ۳۲ بازی به میادین بازگشت.

۴. مارک جکسون

پاس گل: ۱۰۳۳۴

مارک جکسون نه‌تنها فصول زیادی بازی کرد و مصدومیت چندان زیادی هم نداشت بلکه آمار خوبی هم جلوی نام خود ردیف کرد. این پوینت‌گارد ۱۸۵ سانتیمتری ۱۷ فصل در لیگ NBA بازی کرد و بیشتر آن‌ها در ایندیانا پیسرز و نیویورک نیکس بود و در ۱۲ فصل از ۱۷ فصل حضور خود ۸۱ بازی یا بیشتر انجام داد. او دوران ورزشی خود را با متوسط ۸ پاس گل تمام کرد و بهترین فصل او ۱۹۹۷ بود که در آمار پاس گل به متوسط ۱۱.۴ رسید. جکسون یکی از ستون‌های مهم پیسرز قدرتمندِ مابین ۲۰۰۰-۱۹۹۰ بود، تیمی که فینال ۲۰۰۰ را واگذار کرد.

تاریخ لیگ بسکتبال NBA استیو نش

۳. استیو نش

پاس گل: ۱۰۳۳۵

استیو نش ۱۸ سال در NBA بازی کرد، با متوسط ۱۴.۳ امتیاز و ۸.۵ پاس گل. این آمار وقتی شگفت‌انگیزتر می‌شود که بدانیم تا فصل پنجم بازیگری خود یک بازیکن آغازکننده‌ی همیشگی نبود و از فصل پنجم به بعد متوسط ۱۶ امتیاز و ۹.۶ پاس گل برجا گذارد. او با دالاس ماوریکس و فینیکس سانز به آل‌استار راه یافت ولی آن‌چیزی که او را تبدیل به یکی از اعضای بعدی تالار مشاهیر کرد حضور بارِ دوم در فینیکس بود –دو سال پیاپی یعنی ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶، عنوان MVP را از آن خود کرد و در این دو سال متوسط ۱۷.۲ امتیاز و ۱۱ پاس گل ثبت کرد.

۲. جیسون کید

پاس گل: ۱۲۰۹۱

بازهم یک بازیکن دیگر از فینیکس سانز. کید یکی از دلایلی بود که باعث شد نش به دالاس ماوریکس برود. جیسون کید یک پوینت‌گارد سوپراستار بود که در دوره‌ی فعالیت خود ۵ فصل بهترین پاسور لیگ بسکتبال NBA شد. او در اوایل فعالیت خود شوتزن قابلی نبود ولی این قابلیت خود را نیز تقویت کرد و هرچه سنش بالاتر می‌رفت بهتر پرتاب می‌کرد. کید دوران ورزشی خود را با متوسط ۱۲.۶ امتیاز و ۸.۷ پاس گل و ۶.۳ ریباند در ۱۹ فصل به پایان رساند و در فصل ۱۱-۲۰۱۰ با ماوریکس به قهرمانی رسید.

 لیگ بسکتبال NBA جان استاکتون

۱.جان استاکتون

پاس گل: ۱۵۸۰۶

جان استاکتون بهترین پاسور تاریخ لیگ بسکتبال NBA است و هیچکس حتی به گردپای او هم نمی‌رسد. جیسون کید ۳۰۰۰ پاس گل از او عقب‌تر است و چنان‌که قبل‌تر گفتیم شانس چندانی وجود ندارد که کریس پال به او برسد. می‌شود با خیال راحت گفت بازیکنی که قرار است جای استاکتون را در صدر این لیست بگیرد هنوز به لیگ پا نگذاشته است.

استاکتون تا فصل چهارم بازیگری خود در یوتا جاز حتی یک آغازکننده‌ی همیشگی هم نبود. جان استاکتون در ۱۹ سال فعالیت خود متوسط ۱۰.۵ پاس گل برجای گذارد. او هرگز فاتح لیگ نشد و یکی از باثبات‌ترین بازیکنان همه‌ی دوران بود –او در ۱۷ فصل از ۱۹ فصل خود در لیگ، هیچ بازی‌ای را از دست نداد و در کل دوران فعالیت خود مجموعا تنها در ۲۲ بازی غایب بود.

منبع: www.cheatsheet.com

با بسکتفا، بهترین سایت خبری بسکتبال، از ریز و درشت اکنون و گذشته‌ی لیگ بسکتبال NBA مطلع می‌شوید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *