تکنیک‌های موثر پاس در بازی بسکتبال

بازی بسکتبال یک ورزش تیمی است. این بازی بین دو تیم انجام می‌شود که به طور مداوم سعی می کنند توپ را درون سبد حریف قرار دهند. سوال اینجاست که چرا برای یک بازیکن ضروری است تا در یک تیم بازی کند؟ تنها یک بازیکن در زمین می‌تواند از عهده امور و گل زدن برآید پس چرا از چندین بازیکن باید استفاده شود؟ جواب آن ساده است: چون بازیکنان حریف یک بازیکن خوب را دفاع می‌کنند و اجازه حرکت و گل زدن به او را نمی‌دهند. بنابراین برای برد در بازی بسکتبال به گروهی از افراد نیاز است تا بتوانند با هماهنگی و ارتباط مناسب خود در زمین به برد دست پیدا کنند. پاس دادن و انتقال درست توپ از جمله مواردی است که نقش بزرگی را در پیروزی تیم ایفا می‌کند.

اهمیت پاس در بازی بسکتبال

اهمیت پاس در بازی بسکتبال

چرا پاس توپ مهم است؟

از آنجا که بسکتبال یک بازی تیمی است، هدف اصلی از پاس دادن توپ به کارگیری مهارت تیمی است. البته که این موضوع نمی‌تواند تمام ایده و نظر را راجع به پاس دادن دربربگیرد. زمانی که بازی شروع می‌شود، بازیکنان هردو تیم سعی در گرفتن توپ می‌کنند. وقتی توپ دست بازیکنی برسد، نگه‌داری از توپ و حفظ آن زمانی که تمام حواس‌ها متوجه این بازیکن می‌شود کار آسانی نیست. بلاک شدن توسط حریف برای جلوگیری از گل کردن توپ از جمله مواردی است برای بازیکن دست به توپ اتفاق می‌افتد. بنابراین از دیگر اهداف پاس دادن می‌توان به حفظ توپ اشاره کرد.

مفهوم کنترل توپ چیست؟

کنترل توپ به معنی حفظ مالکیت آن برای تیم که باعث بالا رفتن شانس گل کردن توپ و اجاززه ندادن به حریف برای کسب امتیاز می‌شود. آنها با پاس دادن توپ مالکیت آن را حفظ می‌کنند. این کار نه تنها شانس امتیاز گرفتن را افزایش می‌دهد بلکه حریف را در شرایط بحرانی نگه می‌دارد و میزان امتیاز گرفتن حریف را کاهش می‌دهد.

اصل لازم برای یک تیم خوب

پاس دادن در یک تیم برای داشتن ساختاری مناسب ضروری است.بازیکنان در زمین هدف مشترکی دارند ، اما مطمئناً نمی‌توانند روی یک چیز تمرکز کنند. زمانی که تعدادی از آنها از سبد درون زمین دفاع می‌کنند تعدادی هم سعی در گل کردن توپ و شوت به سمت سبد حریف می‌کنند. یک استراتژی و برنامه مناسب برای پاس دادن در زمین باعث تمرکز تیم روی برنامه خود و یا مشخص کردن برنامه کل تیم برای ایجاد حملات متحد علیه حریف می‌شود. یک پاس اشتباه و یا نامناسب باعث تأثیر گذاری روی پیروزی تیم می‌شود.

دریافت و پاس توپ

زمانی که همتیمی شما پاس را دریافت کند به معنی آن است که این پاس کاملاً درست و مشخص بوده است. همچنین بازیکنان باید همیشه آماده دریافت توپ از سوی همتیمی‌های خود باشند. بازیکنان باید بدانند که کجا و کی از پاس دادن استفاده کنند. برای دریافت مناسب توپ، باید فضای کافی را برای خود در زمین برای دریافت توپ ایجاد کنند

۱-گرفتن توپ

بازیکن برای گرفتن توپ لازم است دست خود را با انگشتانی به سمت بالا جلوی سینه نگه دارد طوریکه شصت‌ها باهم تماس داشته باشند. این حالت باعث می‌شود که در صورت دریافت توپ تماس خوبی بین انگشتان بازیکن و توپ برقرار شود. بین پاس دهندهو دریفت کننده پاس باید نشانه و علامت خاصی جهت پاس دادن توپ برقرار شود. برای مثال بردن دست‌ها به سمت بالا و باز نگه داشتن آنها نشان دهنده آمادگی بازیکن برای دریافت توپ است. هر پاسی در برنامه نیست. یک دریافت کننده باید همیشه آماده دریافت توپ باشد حتی اگر توپ در مسیر مستقیم حرکت نکند و یا آن پاس، پاس ضعیفی باشد.

۲-توپ را با نگاه دنبال کردن

توپ را با نگاه دنبال کردن

نکته ضروری دیگر این است که تا زمانی که دریافت کننده توپ را دریافت نکرده باشد چشم خود را از توپ برندارید و آن را دنبال کنید. برای دریافت پاسی صحیح، دریافت کننده لازم است تا به دنبال بهترین موقعیت برای دریافت توپ باشد.مداخله حریف برای جلوگیری از رسیدن توپ به دریافت کننده و دزدیدن توپ هنگام پاس از جمله اتفاقاتی است که در مسیر توپ رخ می‌دهد. بعد از اینکه دریافت کننده توپ را دریافت کرد، بهتر است آرنج خود را خم کند و توپ را جلو سینه خود نگه دارد. این حالت تعادلی در نگه داشتن توپ و کنترل آن بسیار موثر است. حال، بعد از نگه داشتن توپ جلو سینه بازیکن حالت و فرم لازم را برای شوت توپ به سمت حلقه و یا پاس دادن آن را خواهد داشت.کسی که می‌خواهد پاس را دریافت کند باید از هر موقعیتی برای فرستادن سیگنال به سمت پاس دهنده استفاده کند. درصورت دریافت توپ حتماً آن را در دستان خود قفل نگه دارید. اکثر بازیکنان مهاجم حریف سعی در مختل کردن روند رسیدن توپ به دست دریافت کننده است. برای بدست آوردن توپی که به شما پاس داده می‌شود لازم است خود را به سمت آن پرتاپ کنید. در نزدیکی محل پاس قرار گیرید و آن را دریافت کنید. حال بعد از دریافت توپ، گیرنده توپ باید آن را همسطح سینه خود بگیرد. برنامه‌ریزی برای دادن یک پاس خوب و کارآمد بهترین راه برای تدارک حمله برای بدست آوردن امتیاز می‌باشد. تصور کنید که توسط گارد رأس حریف در یک حالت دفاعی گیر افتادید. در این حالت ۵ راه برای باز کردن موقعیت خود برای دریافت پاس خواهید داشت:
• بالای سر بلندترین بازیکن حریف
• نزدیک سمت چپ سر حریف
• دریافت در کناره‌های سر بازیکن حریف
• کنار پای چپ حریف
•  کنار پای چپ حریف
اگر خیلی مراقب حریف باشید ، دیگر توانایی انتقال سریع توپ را در جایی که لازم دارید ندارید. در چنین مواردی ، بازیکن را با توپ گول بزنید. با بدن تقلب کنید؛ یا با بدن و توپ تقلب کنید. وقتی مدافع گول یکی از حرکات جعلی شما را خورد ، یکی از پنج مسیر را برای دریافت توپ باز کنید.

استانداردهای پاس

پاس دادن توپ مهارتی است که به تمرین نیاز دارد. مربی باید این اطمینان را حاصل کند که بازیکنان به اندازه کافی روش‌ها و مکانیزم پاس دادن را تمرین کرده‌اند.
• باید کوتاه‌ترین و ساده‌ترین پاس‌ها را به عنوان یک قانون تمرین کنید. پاس‌هایی که به عنوان پاس‌های طولانی به حساب می‌آیند و یا نیاز به فضای بیشتری دارند و احتمال ربوده شدن توپ در آنها توسط حریف زیاد است نباید در اصل کار قرار گیرند. مربی ممکن است به شما بگوید که در آخرین مرحله و قدم این نوع پاس‌ها را در زمین طلب کنید.
• بازیکنان باید همیشه سعی کنند تا توپ را به دست دریافت کننده برسانند.
•  توپ افرادی که سع می‌کنند در زمین پاس‌های پیچیده دهند و از پاس‌های ساده استفاده نمی‌کنند؛ بیشتر در معرض ربوده شدن توسط حریف و به مقصد نرسیدن قرار میگیرد.

مکانیزم پاس

به بازیکنان خود بیاموزید که در هنگام جدا شدن توپ از دست از نوک انگشتان خود استفاده کنند. این یک اصل ساده در پرتاپ توپ است که باید همییشه به آن توجه کرد. مربی باید آن را کاملاً در ذهن بازیکنان جای دهد و مطمئن شود که آنها به طور طبیعی این کار را هنگام پاس دادن انجام می‌دهند

انواع پاس

انواع پاس

پاس با دو دست از جلو سینه

این یکی از معروف‌ترین روش‌های پاس برای زمانی است که هیچ مدافعی سر راه توپ شما قرار ندارد. برای انجام این پاس لازم است که توپ را در ۲ دست خود جلو و نزدیک به سینه قرار دهید. انگشتان دست را دور توپ بگیرید در حالیکه شصت به سمت بالا روی توپ باشد و آرنج‌ها در کنار بدن در حالی که خم شده باشند قرار گیرند. زمانی که توپ را در دست نگه داشته‌اید مچ دست شما نباید رو به پایین باشد بلکه باید کاملاً در جهت بالا روی توپ قرار گیرد. هنگام پاس دادن بهتر است بدن را در جهت پاس رو به جلو بکشانید چراکه بدن را برای دادن توپ و دریافت از سوی بازیکن دیگر به حالتی تعادلی می‌رساند. بیش از اندازه و طولانی بدن خود را در این وضعیت قرار ندهید چراکه برروی استقامت و ثبات شما در پاس دادن تأثیر می‌گذارد. زمانی که کل دست از جمله آرنج به حالت کاملاً کشیده درآمد،آرنج و مچ را به سمت خارج بکشید با این هدف که دستها در حالت ایستاده از کف دست و پایین قرار گیرند آن را با استفاده از نیروی ضربه محکم و ناگهانی مچ دست خود رها کنید. . زمانی که در هنگام پاس دادن حس کردید که توپ از شما در حال دور شدن است آن را با انگشتان جلویی خود ، شست و انگشتان وسط بچرخانید. این چرخش توپ باعث حرکت کردن آن در مسیر مستقیمی می‌شود. اینگونه پاس‌ها دریافت سختی ندارند.

پاس با دو دست از بالای سر

از این پاس زمانی استفاده می‍شود که بخواهید با توپ در ناحیه دفاع مانور بدهید تا از این طریق به همتیمی خود در این ناحیه برسید. اگر بخواهید از این پاس بالای سر استفاده کنید لازم است که توپ را در بالای سر خود نگه دارید به طوریکه توپ تقریباً در ناحیه مرکزی سر قرار بگیرد. سعی کنید که توپ را پشت سر خود نبرید. این کار وقت شما را می‌گیرد و در حرکت سیال شما اثر می‌گذارد. انگشتان باید کاملاً به طور ثابت توپ را پوشش دهند و انگشت شصتتان باید کمی از پایه و جای اولیه خود کمی فاصله داشته باشد. توپ سرعت اولیه خود را برای پرتاپ از نیروی انگشتان و مچ می‌گیرد. زمانی که پاس دهنده در برابر دریافت کننده می‌ایستد با ضربه‌ آهسته مچ خود به توپ و لولا کردن کف دست و بازوها به سمت جلو توپ را پرتاپ کند. انگشت‌ها باید به سمت بالا باشند.

پاس با دو دست به همراه پرتاپ روی زمین

نکته کلیدی در این پاس هما اصل پرتاپ توپ با دو دست از جلو سینه است. این پاس زمانی که دسترسی مستقیم به دریافت کننده نداشته باشید انجام می‌شود. در شرایط مختلفی که بازیکن حریف بین پاس دهنده و دریافت کننده قرار می‌گیرد از این نوع پرتاپ استفاده می‌شود. برای شروع مثل پاس با دو دست از جلو سینه عمل کنید ویک قدم ثابت به سمت گیرنده داشته باشید. سریع کف دستها و بازوها را به جلو بسط دهید. با یک حرکت لولای برعکس توپ را به جلو پرتاپ کنید جوری که در ۷۵% فاصله همتیمی شما روی زمین فرود بیاید و بعد از برخورد با زمین تا نیمه میانی بدن همتیمی شما ارتفاع بگیرد.

پاس از پهلو

زمانی که حریف در برابر شخص پاس دهنده قرار می‌گیرد، این فرد برای پاس دادن جهت پای خود را عوض می‌کند و آن را روبه بیرون و در خلاف جهت پرتاپ توپ نگه می‌دارد. این کار از توپ محافظت می‌کند.توپ را به کنار بدن خود ببرید و دو بازوی خود را صاف نگه دارید. به سرعت، مچ دست خود را که توپ را دارد شل کنید، دست دیگر خود را از روی توپ بردارید و آن را به دریافت کننده پاس دهید. یکی دیگر از ورژن‌های این پاس پرش موازی است که با یکی از دو دست یا هر دو انجام می‌شود. در صورتی که از این پاس استفاده کردید باید توجه داشته باشید که توپ در فاصله‌ای حدود ۷۵% فاصله شما از همتیمیتان باید فرود بیاید.

پاس دادن توپ از طریق هل دادن آن به سمت خود

پاس دادن توپ از طریق هل دادن آن به سمت خود

این پاس یک پاس سریع است که با یک دست انجام می‌شود. جایگاه قرار گرفتن توپ در این پاس کنار گوش است و میزان دورخیز توپ بستگی به میزان خم کردن آرنج و ظرفیت دست در خم شدن دارد. این پاس می‌تواند یا به صورت مستقیم و یا از بالای سر صورت گیرد. نوع پرتاپ توپ بستگی به طرز ایستادن شما دارد.

پاس هوک

توپ را محکم نگه دارید وآن را در هم سطح شانه نگه دارید ، آرنج‌ها را به سمت بیرون بکشید تا تعادل توپ را حفظ کنید. توپ را با دو دست خود بگیرید و مچ دست راست خود را بچرخانید. بازوی دست دیگر خود را بالای سر بیاورید. وقتی که دستتان کاملاً باز شد توپ را با چرخاندن مچ به سمت بیرون پرتاپ کنید.

پاس از پشت

این پاس به عنوان« شوت کاری» هم معروف است که درواقع استفاده از آن همانند استفاده از بمب برای حمله به دشمن است. نباید از آن استفاده نادرستی کرد. برای پرتاپ این پاس باید از دو دست خود استفاده کنید. وقتی که توپ را به دور ران برسانید دست دیگر را از روی توپ بردارید. دست باقی مانده کاملاً باید در اختیار توپ را داشته باشد و آن را به پشت شما هدایت کند. در این صورت توپ را از پشت به دست دیگری که توپ ندارد و در نزدیکی ران است برسانید، انگشتان دست شما هم اکنون برای پرتاپ توپ باید آماده باشند.

پاس در دریبل

برای اینکه این پاس را با موفقیت انجام دهید لازم است دستی را که دریبل می‌زند در دریبل آخر روی توپ قرار دهید. حرکات بازو و دست را باهم هماهنگ کنید و توپ را با چرخش مچ دست خود به سمت همتیمی خود به جلو ببرید.این نوع پاس یک پاس تریکی به حساب می‌آید. عبور دادن توپ از حریف و رساندن آن به همتیمی نیازمند تمرینات مستمر است. اگر به طور روتین و پایه‌ای برای شوت زدن توپ و پاس دادن آن به همتیمی تمرین می‌کنید مطمئن باشید که سطح تیم همراه با شما در این زمینه ارتقا پیدا می‌کند. این مهارت‌ها تنها از طریق تمرینات گروهی زیر نظر کادر مربیگری بدست می‌آِیند. در این صورت بازیکنان زمان مناسب برای پاس دادن را تشخیص می‌دهند. شرایط مختلف در تمرینات باعث ایجاد موقعیت‌های مختلف برای بازیکنان در زمین باعث می‌شود و در نتیجه افزایش مهارت بازیکنان در بازی‌های حقیقی می‌شود.

پاس هند آف

این پاس نیازی به فشار به بازی ندارد و برای انتقال توپ به همتیمی که در حال حرکت است و یا در حال عبور از پشت پاس دهنده استفاده می‌شود. برای این کار لازم است که یک دست خود را بالا ببرید و توپ روی کف دست دیگرتان قرار گرفته باشد. لازم است که آن را به سمت دریافت کننده پاس برگردانید. نوع دیگر این پاس به این صورت است که تمام بدن خود را به سمت همتیمی خود برگردانید و توپ را به سمت همتیمی خود پرتاپ کنید.
چند نکته :

• به بازیکنان تأکید کنید که پاس‌ها قوی و صحیح باشند و هیچ پاس نرم و کم قدرتی را نباید پرتاپ کنند.
• پاس دهنده باید قبل از پاس دادن دریافت کننده مورد نظر خود را پیدا کند.
• زمانی که بازیکن برای پاس دادن آماده می‌شود باید توپ را در دست خود قفل نگه دارد و از دست ندهد و تماس چشمی خود را با دریافت کننده از دست ندهد. مربیان باید به بازیکنان این نکته را متذکر شوند که در صورت از دست دادن تماس چشمی با دریافت کننده ممکن است توپ را به بینی یا صورت بازیکن بزنند.
• مربیان باید همیشه این اطمینان را داشته باشند که بازیکنان با مکانیزم و روشی درست تمرین می‌کنند چراکه تغییر عادت‌های غلط بسیار سخت.
• تمرینات پاس دادن را همراه با سرگرمی انجام دهند.داشتن هیجان در تمرینات بسیار مهم است.

چگونه مهارت‌های پاس دادن را ارتقا دهیم

چگونه مهارت‌های پاس دادن را ارتقا دهیم

زمانی که صحبت از بازی بسکتبال می‌شود داشتن مهارت تیمی بسیار اهمیت پیدا می‌کند. دادن پاس‌های موثر در زمین از جمله مواردی است که باید به درستی در زمین انجام شود تا باعث برد تیمتان شود. در این میان ممکن است بعضی از مربیان از اهمیت پاس درست در زمین چشم‌پوشی کنند و از آن غافل شوند اما برای رسیدن به موفقیت دادن پاس‌های موثر ضروری است. اگر که در تیم بازیکنان ارتباط درستی باهم نداشته باشند سریعاً در تمرینات و بازی‌ها خسته می‌شوند و انگیزه خود را از دست می‌دهند. اگر تمام بازیکنان تیم بی‌انگیزه و ناامیدانه بازی می‌کنند به معنای این است که روی تمرینات پاس دادن بسیار تمرکز کرده‌اند. بعضی از فاکتورهای مهم برای بالا بردن سطح کیفی بازیکنان در پاس دادن باید رعایت شوند تا نتیجه خوبی بدست آید. رسیدن به مهارت‌های تیمی در این زمینه کار راحتی نیست و مربیان باید همیشه به بالا بردن کیفیت این موضوع توجه کنند. بعد از آنالیزهای لازم به ۴ نکته مهم در این زمینه دست پیدا کرده‌ایم:

۱-تمرکز هریک از بازیکنان

یک پاس خوب پاسی است که در آن توپ به مقصد برسد و زمانی موثر خواهد بود که به فرد مناسبی برسد. بسیاری از بازیکنان این استرس را دارند که پاس آنها به به همتیمی مورد نظرشان نرسد. پاس دادن به معنای پرتاپ توپ به صورت رندوم سمت همتیمی مورد نظر نیست. باید به این نکته توجه داشته باشید که زمانی که توپ از دست شما جدا شود ، به فرد مناسب می رسد. فقط در این صورت پاس شما موفق خواهد شد. اگر در لحظه‌ای که می‌خواهید توپ را پاس دهید تمرکز نداشته باشید ممکن است بدترین اتفاق را رقم بزنید که آن هم دادن توپ به حریف است. تمرین کردن در پاس دادن در جلسات تمرینی باعث افزایش مهارت شما در این زمینه می‌شود.

۲-یک پاس خوب نیازمند گرفتن خوب است

تمام بازیکنان باید تمرکز کافی در بازی داشته باشند. آنها پاس را می‌اندازند و توپ را در جهت درست به سمت همتیمی خود می‌اندازند. از دست دادن توپ در شرایط بحرانی توسط بازیکن بسیار معمول است. این مسئله تنها برای دریافت کننده آزار دهنده نیست بلکه کل تیم را تحت الشعاع قرار می‌دهد. یکی از مواردی که باعث از دست دادن توپ توسط دریافت کننده می‌شود نداشتن تمرکز کافی برای دریافت توپ از سوی دریافت کننده است. اکثر اوقات، بازیکنان نگران این هستند که بعد از دریافت توپ چه باید بکنند تا اینکه به دریافت درست توپ فکر کنند. این مسئله که بازیکن نداند توپ را در در زمین به سمت حلقه پرتاپ کند و یا به همتیمی خود پاس دهد باعث حواس پرتی او در وسط زمین و بازی می‌شود. بازیکنان به دلیل این افکار در زمین دچار نگرانی می‌شوند. اگر دریافت توپ به عنوان یک مشکل در زمین باشد، بنابراین باید روی این نقطه ضعف بازیکنان به جای بی‌توجهی به آن کار شود. بالا بردن دست به منظور اعلام آمادگی و برقراری ارتباط با پاس دهنده بهترین راه برای اعلام آمادگی برای دریافت توپ در زمین است. اطلاع داشتن همتیمی شما از پاس دادن این فرایند را آسان می‌کند. در این صورت می‌توانید مطمئن باشید که توپ به دست دریافت کننده می‌رسد و شانس از دست دادن توپ را کاهش می‌دهد. پاس دهنده زمانی که آمادگی دریافت کننده را نبیند نباید توپ را پاس بدهد. بهتر است دریافت کننده آمادگی خود را برای دریافت توپ با بالا بردن دست خود اعلام کند. اشتباهات زمانی رخ می‌دهند که وقتی بازیکن سعی می‌کند که با استفاده از یک دست توپ را دریافت کند و حتی بلافاصله شروع به دویدن به سمت سبد می‌کند. این مسئله زمانی که بازیکن برای دریافت توپ از دو دست استفاده کند قابل پیشگیری است. کنترل اعصاب بازیکن در پاس دادن و یا دریافت توپ بسیار اهمیت دارد. بازیکن می‌تواند در این لحظه به مسئله دیگری فکر کند. بهتر است راجع به کاری که می‌خواهید بعد از دریافت توپ انجام دهید فکر نکنید. تنها روی گرفتن توپ تمرکز کنید تا بتوانید با موفقیت توپ را پاس دهید.

۳-آگاهی داشتن از مالکیت توپ برای یک پاس موثر بسیار مهم است

آگاهی داشتن از مالکیت توپ برای یک پاس موثر بسیار مهم است

بازیکنان هنگام بازی در خط حمله باید از این امر مطلع شوند که آیا توپ را در اختیار دارند یا خیر. بازیکن باید بداند زمانی که قصد انجام کاری در زمین دارند باید از حمایت همتیمی‌های خود اطمینان داشته باشد. بعضی از استراتژی‌های لازم برای حمله نیاز به پیگیری در زمین دارند تا بازیکن توپ به دست در زمین تنها نماند. جایگیری خوب در زمین باعث آسان‌تر شدن فرایند پاس دادن در زمین و در نتیجه گرفتن نتیجه بهتر در زمین می‌شود.

۴- هوشیار ماندن در زمین

برای دریافت پاس مناسب از همتیمی خود لازم است با همتیمی خود تماس چشمی برقرار کنید. اگر با همتیمی‌های خود ارتباط مناسب برقرار نکنید ، حریف شما می‌تواند از این موقعیت استفاده کند و بازی را به نفع خود برگرداند. یک سناریوی معمول این است که بازیکن می‌خواهد پاس دهد ولی همتیمی او به او برای دریافت توپ نگاه نمی‌کند. این مشکل با توجه حواس بازیکن به توپ حل شدنی است. رای یک بازیکن تعجب آور نیست که بداند نقش پاس در بازی یک بسکتبال چقدر مهم است. داشتن توانایی لازم در پاس دادن به بهترین تیم‌ها کمک می‌کند تا بازی موفقی را انجام دهند و ضمن اینکه به آنها امکان اجرای حرکات خود را نیز می‌دهند.

پاس دادن هنگام دریبل زدن

باهم به نکات زیر برای پاس هنگام دریبل توجه می‌کنیم:

۱-پاس هوایی

این پاس با دریبل در زمین بسکتبال و با یک دست و پیش رفت به سوی جلو انجام می‌شود. قدم بعدی بردن توپ به هوا با دستی که دریبل می‌کنید و پاس دادن به همتیمی در لحظه حرکت صورت می‌گیرد. چه زمانی از این پاس استفاده می‌شود؟
•  زمانی که بازی به سرعت در حال اجرا باشد
• دادن سریع توپ به بازیکن شوت زن که دارای فضا است
• زمانی که دفاع حریف به شما حمله می‌کند
• مشاهده همتیمی خود در زمین بعد از دریبل زدن

۲- پاس قوس‌دار

این پاس زمانی که بازیکن در زمین پیش می‌رود و با یک دست دریبل می‌زند انجام می‌شود. سپس ، توپ را محکم بگیرید و به در یک حرکت توپ را به همتیمی خود پاس دهید. برای این پاس لازم است توپ را جوری بیندازید که در فاصله‌ای بین شما و همتیمیتان در زمین فرود بیاید. چه زمانی از این پاس استفاده می‌شود؟
•  زمانی که بازیکن به سرعت در زمین پیش می‌رود
• پاس دادن در فواصل طولانی
• زمانی که مدافع دست خود را برای دفاع روی هوا نگه داشته است

۳-پاس دیسکاس

پاس دیسکاس

برای این پاس لازم است در زمین در حال دریبل زدن باشید. زمانی که توپ به زمین برسد آن را از پشت تا کمر خود بالا بیاورید و با دستی که توپ را دریبل زده‌اید و آن را با یک حرکت سریع جانبی تا زیر بغل خود بالا بیاورید. در این روش لازم است این اطمینان را حاصل کنید که دستی که برای پاس دادن استفاده می‌شود بعد از پاس دادن درست در بالای شانه‌تان قرار می‌گیرد. چه زمانی می‌توانید از این پاس استفاده کنید؟
• زمانی که موقعیت خوبی برای پاس دادن نداشته باشید
• زمانی که بخواهید یک پاس را از نیمه‌های زمین بدهید
• در حال اتمام بازی برای استراحت
• برای فواصل طولانی در زمین
• زمانی که با توپ در حال حرکت و دویدن هستید

۴-پاس هوک/ معکوس

برای این پاس که مستقیماً از دریبل زدن حاصل می‌شود، لازم است بازوی خود را دور توپ بچرخانید و آن را دور مدافع حریف مانور دهید تا توپ را پرتاپ کنید. زمان استفاده از این پاس:
•  زمانی که فشار مدافع حریف زیاد باشد
• اگر بیشتر از یک نفر دفاع شوید
• زمانی که نتوان پاس مستقیم به همتیمی خود بدهید

تکنیک پاس دادن تنها با یک دست

۱-پاس قوس‌دار استاندارد

برای این پاس به زمین نزدیک شوید. و سپس توپ را جوری پاس دهید که که در ۳/۲ از فاصله شما از حریف روی زمین فرود بیاید. لازم است از مسیر درست توپ در این پاس اطمینان داشته باشید و به یاد داشته باشید که از انگشتان خود در این پاس استفاده کنید. زمان استفاده از این پاس:
-دربرابر مدافعان قد بلند حریف
• وقتی که می‌خواهید پاس را از بال یا جناح زمین بدهید
• مهار فشار دفاع حریف
• دفاع شدن توسط حریف و نجات توپ
• در برابر بازیکنان با دستان بلند
• زمانی که بتوان از پاس کوتاه استفاده کرد
• بازی در منطقه خارج از پرتاپ ۳ امتیازی
• پاس از پشت زمانی که در بال زمین هستید

۲-پاس هوک قوسی

برای دادن این پاس لازم است بازوی دستی را که می‌خواهید با آن پاس بدهید کمی گرد کنید و به آرامی زمانی که آرنج دست خم می‌شود آن را جلو ببرید. بازوی کشیده شده خود را مانند قلاب بالای توپ قرار دهید و در جهت همتیمی خود بچرخانید.زمان استفاده از این پاس:
• پاس توپ به بازیکن پشتی و یا قبلی
• وقتی می‌خواهید از خارج ناحیه سه امتیازی و یا بال زمین پاس بدهید
• رد کردن مدافعان قد بلند و یا با دست‌های بلند
• پاس به کاتر

۳-پاس قوسی کوتاه

برای این کار روی خود را به سمت مدافع حریف برگردانید. این حالت زمانی که بین مدافعان حریف قرار بگیرید بسیار کارساز است. زمان استفاده از این پاس:
•  راحت شدن از فشار زیاد حریف
•  پاس دادن توپ به موقعیت قبل
• حرکت همتیمی‌ها به سمت حلقه
• پشت‌سر گذاشتن مدافعان قد بلند

۴-پاس چرخشی در هوا

پاس چرخشی در هوا

برای این پاس لازم است که مچ دست خود را زمانی که می‌خواهید توپ را شوت بزنیددر جهت پایین بچرخانید و توپ را با فشار مچ دست خود پرتاپ کنید. این اطمینان را حاصل کنید که با حرکت مچ می‌توانید توپ را در مسیر درست هدایت کنید. زمان لازم برای استفاده از این پاس:
• بازوهای کشیده شده مدافعان جلوی شما قرار گرفته باشند
• در برابر مدافعان بلند یا کوتاه
• زمانی که فشار مدافعان کم باشد
• زمانی که همتیمی‌هایتان در زمین آزاد باشند
• مدافع حریف هیچ فضایی به شما برای پاس از خارج ناحیه آزاد به بال زمین را ندهد
• اعضای تیمتان در حال رسیدن به حلقه بسکتبال باشند
• پاس مستقیم به ناحیه بال زمین از طریق دریبل از سمت شرق به غرب زمین

۵-پاس هوک هوایی

برای اجرای این پاس لازم است به وسیله وزن یکی از پاها زمانی که توپ روی هوا است به هوا بپرید و به وسیله مچ دست خود هدایت توپ را برعهده بگیرید.
• رویارویی با حریفانی که دستان کوتاهی دارند
• پاس دادن به بازیکن سانتر و یا رخنه در خط مرکزی زمین
• زمانی که در تله افتاده باشید
• زمانی که در موقعیت سانتر باشید
• پاس دادن توپ به ناحیه بال یا خارج ناحیه ۳ امتیازی
• همزمان با ۲ دفاع حریف مواجه شدن

۶- پاس لاب

برای این پاس لازم است از بالای سر خود شروع کنید و سپس توپ را با دستانتان روانه کنید. بعضی اوقات به طور شگفت انگیزی این توپ وارد سبد می‌شود. موارد استفاده از این پاس:
• رساندن توپ از بالای حلقه بسکتبال به همتیمی
• زمانی که از ناحیه بال یا خارج از ناحیه ۳ امتیازی پاس داده می‌شود
• زمانی که در اطراف بازیکن سانتر مدافعی وجود نداشته باشد
• پشت سر گذاشتن مدافعان کوتاه قد و یا با دستان کوتاه
• کم کردن فشار مدافعان

۷- پاس از بین مدافعان

برای این پاس لازم است توپ را از زیر دستان و یا دور مدافع پاس دهید. زمان استفاده از آن:
• کم کردن فشار زیاد مدافعان
• ماهر بودن مدافع شما در دفاعتان از گوشه‌ها
• زمانی که بلاک کننده شوت به شما بسیار نزدیک باشد
• پشت سر گذاشتن مدافعان بلند قد
• قد مدافع حریف تا نزدیکی شانه شما باشد
• فضای کم برای پاس دادن

۸-پاس با چرخش مچ از پایین

برای این کار توپ را به هوا بگیرید و سریع از کنار گوش مدافع عبور دهید. چیزیکه در این پاس باید به خاطر داشته باشید این است که این پاس می‌تواند با یک پاس تقلبی که از پایین انداخته می‌شود عوض شود. موارد استفاده:
• پاس به بازیکن سانتر
• زمانی که پاس از خارج ناحیه ۳ امتیازی و یا بال پرتاپ می‌شود
• وقتی که می‌خواهید حریف را گول بزنید و آن را در جهت دیگری بفرستید
• زمانی که یک موقعیت که کنترل آن برایتان ممکن نیست
• مقابله با مدافعان بلند و کوتاه
• مقابله با فشار زیاد مدافعان
• مقابله با دستان مدافعان که برای دفاع شما به هوا برده شده‌اند

۹- پاس بیسبال

پاس بیسبال

با یک دست توپ را به هوا ببرید و بازوی خود را رو به جلو ببرید. توپ را زمانی پرت کنید که دست خود را کاملاً کشیده باشید و آن را با کف دست نگه داشته‌اید. زمان استفاده از این پاس:
• زمانی که گل کردن توپ غیر ممکن باشد
• در دسترس بودن تغییر در جایگیری
• وقتی مدافعی که جلوی شما قرار داشته باشد
• نیاز به عبور دادن توپ از بالای سر مدافعان باشد

۱۰-پاس بولینگ

زمانی که می‌خواهید از این پاس استفاده کنید لازم است پوزیشن (آندر آرم) را در بسکتبال بگیرید و توپ را با حرکت سریع چرخشی به سمت همتیمی خود پرتاپ کنید. اپمینان حاصل کنید که توپ در جهت درستی پیش می‌رود. موارد استفاده از این پاس:
• زمانی که بخواهید تقریباً توپ را در کل زمین را با این پاس رد کنید
• هیچ مدافعی پیش روی شما نباشد
• پاس از موقعیتی که نتوان آن را مهار کرد
• نیاز به پرتاپ یک پاس چرخشی

۱۱- پاس همراه با دریبل پیچ

این پاس را با دریبل زدن یک بازیکن حریف شروع کنید. سپس زمانی که توپ جلوی بازوی شما قرار گرفت دست خود را سریع تکان دهید و به همتیمی خود پاس دهید. موارد استفاده از این پاس:
• اگر توپ در نیمه‌های دریبل شما در حال عبور باشد
• هنگام نزدیک شدن زمان استراحت برای تغییر نقش‌ها در زمین
• مقابله با فشار دفاعی کم حریف
• زمانی که توپ به سرعت به سمت بالای زمین در پیش است

۱۲-پاس از پشت

شانه‌هایتان را به سمتی که می‌خواهید پاس دهید تراز کنید و سپس توپ را به پشت حریف هدایت کنید. موارد استفاده از این پاس:
• در برابر مدافعان کوتاه قد
• مقابله با فشار زیاد حریف
• زمانی که با یک مدافع کوتاه قد دفاع نفر به نفر بشوید
• زمانی که فضایی برای پاس از سینه و یا پاس قوس‌دار وجود نداشته باشد
• مدافع شما مهارت خوبی در خنثی کردن پاس‌های زاویه‌دار داشته باشد

تکنیک‌هایی برای پاس دادن که هر دو دست را درگیر می‌کنند

تکنیک‌هایی برای پاس دادن که هر دو دست را درگیر می‌کنند

۱-پاس از بالای سر

برای این پاس لازم است توپ را بالای سر نگه دارید. سپس در همان پوزیشن توپ را به همتیمی خود پاس دهید.در این روش مهم است که کف دست خود را در زمان مواجه با مدافع حریف در پشت سر خود نگه دارید. موارد استفاده از این پاس:
• زمانی که می‌خواهید از ناحیه خارج از ۳ امتیازی و یا بال زمین پاس دهید
• هنگام نزدیک شدن تایم استراحت برای عوض کردن جایگیری‌ها در زمین
• پاس به بازیکن سانتر
• پاس از ناحیه مرکزی بازی
• برای غلبه بر مدافعان کوتاه قد حریف
• غلبه بر مدافعان کوتاه قد با دستانی کوتاه
• پاس به همتیمی کوتاه قد
• غلبه بر فشار کم یا زیاد حریف

۲- پاس از روی سینه

دو دست خود را کنار توپ قرار دهید جوری که انگشتانتان تمام کناره‌های توپ را پوشش دهند و در این حالت توپ را همتراز با سینه خود قرار دهید. سپس اطمینان حاصل کنید که انگشتان دست شما به سمت نقطه‌ای که می‌خواهید پاس دهید قرار گرفته‌اند. موارد استفاده از این پاس:
• زمانی که فرصت عوض کردن نقشتان در زمین به سرعت فراهم شود
• در برابر فشار دفاعی کم
• در صورتی که بخواهید از بال و خارج ناحیه ۳ امتیازی پاس دهید
• اوضاع از کنترل شما خارج باشد
• گذشتن از سد دفاع محکم حریف
• مقابله با مدافعانی که دستان کوتاهتری دارند
• انتقال توپ به همتیمی که موقعیت دریافت توپ را دارد

۳- پاس همراه با دریبل پیچ

با دو وست توپ را بگیرید و این اطمینان را حاصل کنید که کف دستانتان کاملاً روی توپ قرار گرفته باشد. سپس رو به جلو حرکت کنید و پاس بدهید.توپ را در لحظه آخر و زمانی که آخرین قدمتان از روی زمین به سمت جلو جدا شد پاس بدهید. این مسئله باعث می‌شود که قدرت توپ شما در هنگام پاس افزایش یابد. در اصل این پاس شبیه به پاس توپ از سینه است. پاسی که با دو دست از سینه داده می‌شود از نیمه بالایی بدن پرتاپ می‌شود در حالی که این پای با برداشتن آخرین قدم رو به جلو به سمت همتیمی انداخته می‌شود . موارد استفاده از این پاس:
• نیاز به حرکتی سریع به همراه توپ
• برای انتقال توپ از نیمه‌های دریبل
• مقابله با فشار کم حریف
• در طول یک استراحت کوتاه و عوض شدن جایگیری‌ها در زمین

۴-پاس قوس‌دار

پاس قوس‌دار

دو دست خود را در کناره‌های توپ قرار دهید و انگشتانتان را کاملاً روی توپ پخش کنید و توپ را همتراز با سنه خود نگه دارید. سپس مطمئن شوید که انگشتانتان به سمت کسی جهت گرفته‌اند که می‌خواهید توپ را به او برسانید. انگشت شصت شما باید به سمت بیرون باشد و باید توپ را جایی به فاصله ۳/۲ از همتیمی خود پرتاپ کنید. موارد استفاده از این پاس:
• زمانی که در هنگام دریبل زدن باید پاس بدهید
• اگر تغییر سریع نقش‌ها در زمین امکان‌پذیر باشد
• زمانی که نتوانید با توپ مانور بدهید
• برای مقابله با دفاع‌های بلند قد با دستانی بلند و کشیده

۵- پاس از روی صورت

برای پرتاپ این توپ لازم است که در هنگام دریبل از این پاس استفاده کنید. در آخرین قدم خود به هوا بپرید. در این پوزیشن توپ باید دستان شما را زمانی که پاها روی زمین نیستند ترک کند. سعی کنید پاس را با بردن دست‌های خود به سمتی که می‌خواهید به پایان برسانید. به یاد داشته باشید که بازوهایتان باید روبه‌روی صورت قرار گیرند و سپس توپ را سمت همتیمی خود پرت کنید. موارد استفاده از این پاس:
• وقتی که بازیکن سانتر می‌خواهد پاس بدهد
• زمانی که می‌خواهید در ناحیه مستطیلی زمین پاس بدهید
• برای پشت سر گذاشتن فشار دفاع
• هنگامی که به وسیله ۲ مدافع دفاع می‌شوید
• زمانی که در دریبل به بن‌بست برسید
• برای غلبه بر دفاع‌های کوتاه قد

۶- پاس در جهت عکس حرکت

در این روش دریبل را زمانی انجام دهید که به هوا می‌پرید و در همان حات می‌چرخید. زمانی که در جای خود شروع به چرخش می‌کنید توپ را خلاف جهت چرخش خود از بالای سر به سمت همتیمی خود که دارای فضا است پرتاپ کنید. چه زمانی از این پاس استفاده می‌شود:
• اگر در برابر دو مدافع قرار بگیرید
• زمانی که توپ به سمت حلقه می‌رود ولی باز‌می‌گردد
• برای مقابله با مدافعان با دستانی کوتاه
• برای نفوذ به منطقه اصلی زمین
• زمانی که نیاز به تغییر جهت در دریبل باشد

پاس دادن در زمین بسیار مهم است و به طور طبیعی باعث ارتقا سطح کار گروهی و فعالیت تیمی می‌شود. این فرمول یک راه حل کلیدی برای ساختار یک تیم موفق است. همچنین، پاس دادن برای ایجاد موقعیت‌های لازم جهت بالا بردن امتیاز است تا بتوانند در این پروسه به تیم حریف نفوذ کنند و ساختار دفاعی تیم مقابل را بهم بریزند. با استفاده از این استراتژی‌های موثر نه تنها می‌توانید همراه با تیم رشد کنید بلکه می‌توانید در بالا بردن سطح توانایی فردی خود هم اثرگذار باشید که در این صورت می‌توانید در موفقیت‌های تیم خود سهیم شوید.

مهارت در پرتاپ با یک دست

« پاس دادن با یک دست امری حیاتی نیست»
کسانی که این حرف را می‌زنند در بسکتبال ایدآلیست هستند. تعداد زیادی از آنها تضمین می‌کنند که این موضوع ۲۰ تا ۳۰ سال پیش در این بازی بسیار اهمیت داشته است. جان وودن پیشنهادهای خوبی دارد. او می‌گوید:« این همان چیزی است که بعد از دانستن آن می‌فهمید». او شخصی بود که بعد از وارد شدن به بسکتبال کاملاً انتقاد‌پذیر و باز در مقابل انتقادها عمل می‌کرد. بنابراین با توجه به میزان مهارتی که برای پرتاپ توپ با یک دست نیاز است باید آن را انجام دهیم.

سخت‌تر تمرین کنید

اولین نکته برای انجام تمرینات: سخت تمرین کنید تا بازی واقعی برایتان به عنوان یک امتحان سخت ظاهر نشود. بازیکنان باید روی حرکت با یک دست کار کنند، همچنین باید همین میزان تلاش را برای تمرین دریبل با دو توپ انجام دهند. در این صورت دریبل کردن با یک توپ بسیار ساده‌تر می‌شود. مسلماً با تمرینات سخت توانایی بازیکنان به طور انحصاری سریع پیشرفت نمی‌کند اما با این شرایط در بازی آمادگی قبلی لازم را دارند. اگر بازیکنی بتواند با دقت و به خوبی دریبل یک دست را انجام دهد، می‌تواند در در یک زمان با دو دست در دو جهت مخالف پاس بدهد. اتفاقی که می‌افتد این است: توانایی این بازیکن به عنوان پاس دهنده بسیار زیاد می‌شود.

توانایی در استفاده از دو دست

هیچ بازیکنی ذاتاً از زمان تولد با توانایی استفاده از دو دست متولد نمی‌شود. ولی افراد می‌توانند با انجام تمرینات لازم این توانایی را بدست بیاورند.هرچه بیشتر با دو دست کار کنید و از آنها کار بکشید در طول بازی بهتر عمل می‌کنید. تمرکز روی تمرینات پاس با یک دست سطح شما را به عنوان پاس دهنده ارتقا نمی‌بخشد بلکه باعث می‌شود دست ضعیف شما دریبل‌ها را با کنترل انجام دهد. همچنین استفاده از دو دست شما را به بازیکن بهتری در سایر مهارت‌ها تبدیل می‌کند.

درست بازی کردن

وقتی که در حالت نرمال باا یک دست کار می‌کنید در بازی هم از یک دست خود استفاده می‌کنید. تصمیم سریع برای دادن پاس از پشت و یا پرت کردن شوت‌های خلاقانه بسیار مهم است. بازی بسکتبال وابسته به ثانیه و اینچ‌هاست. اگر بازیکنی بخواهد از دو دست خود در زمین استفاده کند در شانس در بازی به روی باز می‌شود. بدون شک فهمیدن این موضوع که چگونه و با چه روشی بتوان توپ را کنترل کرد باعث افزایش بازده شما در زمین می‌شود. تصمیم برای پاس دادن توپ یا نگه داشتن آن هنری است که بازیکن حرفه‌ای را از بقیه بازیکنان جدا می‌کند. در هر صورت رساندن درست توپ به عنوان پاس به همتیمی خود روی تلاش موثر شما در زمین بسیار اثرگذار است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *