آموزش بسکتبال | ویژگی‌های یک سرمربی خوب در بسکتبال چیست؟

سرمربی خوب در بسکتبال

همه ما می‌دانیم که داشتن یک سرمربی خوب در هر ورزشی چقدر می‌تواند تاثیر گذار باشد و بالطبع ورزش بسکتبال نیز از این قاعده مسثتنی نیست. در این مطلب بسکتفا می‌خواهیم به بررسی ویژگی‌های یک  سرمربی خوب در بسکتبال بپردازیم که چگونه می‌تواند بر عملکرد یک بازیکن تاثیر داشته باشد.

ورود به سایت بتکارت

در بسکتفا بخوانید: پنج تکنیک برای پرتاب توپ در بسکتبال

داشتن یک سرمربی خوب بسکتبال مساوی با تبدیل شدن به بازیکنی حرفه‌ای

اگر به ورزش بسکتبال علاقه مند هستید و می‌خواهید این رشته ورزشی را شروع کنید حتما تحت نظر یک سرمربی مجرب و خوب کار خود را شروع کنید تا از ابتدای راه همه آموزش لازم طبق اصول پیش برود. یک سرمربی خوب از هر لحاظی می‌تواند کمک شایانی را به حرفه‌ای شدن شما کند. یک سرمربی خوب ویژگی‌هایی را که می‌کوشد به تیم خود تزریق کند، باید خود نیز آن را داشته باشد.

چگونه یک بازیکن حرفه‌ای بسکتبال شویم؟

سرمربی خوب در بسکتبال

برای نمونه اگر شما از اعضا تیم می‌خواهید که متکی به نفس، خوددار و منظم باشند، در وهله نخست باید همه این ویژگی‌ها را خودتان دارا باشید. یکی از نیرومندترین ابزارهایی که شما می‌توانید از آن بهره بگیرید، داشتن الگو است. شما با اخلاق و رفتار و داشتن ویژگی‌های مناسب همانند یک نمونه تاثیرگذار برای بازیکنان خود می‌شوید و هر آنچه انجام دهید دیده خواهد شد چرا که در نظر آنها شما یک رهبر واقعی هستید. بنابراین یک سرمربی خوب باید ویژگی‌های لازم برای هدایت یک بازیکن یا یک تیم بسکتبال را داشته باشد. در زیر ما به برخی از این ویژگی‌ها اشاره خواهیم کرد.

قدرت رهبری و ارتباط خوبی با شاگردانش داشته باشد

یک سرمربی باید بتواند تیم خود را به خوبی رهبری کند تا همه بازیکنان بتوانند از او اطاعت کنند و فرمان او را گوش دهند. رهبری مناسب مساوی با موفقیت در کار تیمی است چرا که اصولا تیمی موفق خواهد بود که رهبر و سرمربیه مناسبی را داشته باشد. همچنین وی باید بتواند در عین جدیت و نظم و انضباط لازم، رابطه دوستانه و مورد پسندی را با شاگردان خود داشته باشد. داشتن ارتباط مناسب علاقه و احترام بازیکنان را نسبت به سرمربی بوجود می‌آورد و همین امر باعث انگیزه برای کسب موفقیت خواهد شد.

ترفندهای آموزشی بسکتبال برای تازه‌کاران

سرمربی خوب در بسکتبال

جسور و ریسک پذیر باشد

ریسک پذیری یکی از کارهایی است که یک سرمربی خوب باید آن را داشته باشد. در مواقع بحران و در ورزش بسکتبالی که لحظات سرنوشت ساز به ثانیه‌ها وابسته است، باید بتواند بهترین تصمیم را بگیرد و جسور باشد. در جایی که لازم است ریسک کند و به عنوان مثال ترکیب تیم را هجومی یا تدافعی کند، همه بازیکنان را رو به جلو فرا بخواند، بازیکن خاصی را در لحظات خاص به ترکیب بفرستد، ترکیب متفاوتی را برای بازی خود انتخاب کند و در اصل روش‌های مختلفی را برای رسیدن به موفقیت امتحان کند.

صفر تا صد و  علم ورزش بسکتبال را داشته باشد

داشتن آگاهی و اطلاعات لازم در خصوص یک رشته ورزشی از جمله بسکتبال یکی از مهمترین چیزهایی است که یک سرمربی باید داشته باشد. قطعا در ورزش‌‌های مختلف شنیده‌اید که سرمربی برای آن تیم انتخاب شده که علم لازم را ندارد و دلایل انتخاب وی به ورزش وابسته نبوده است. جدا از این مسئله یک سرمربی خوب اصولا در دوران جوانی‌اش در همان رشته ورزشی فعالیت داشته و پس از دوران بازی، به کلاس‌های مخصوص سرمربیگری رفته است.

بیشتر بدانید: ارتقا آمادگی ذهنی در بسکتبال چه کمکی می‌کند؟

سرمربی خوب در بسکتبال

شادی، هیجان، غم و خشم خود و بازیکنانش را کنترل کند

یک سرمربی برای کنترل شاگردانش باید بتواند در مواقع شادی و هیجان، شرایط را مدیریت کند تا بازیکنان به غروری کاذب گرفتار نشوند و در مواقع ناراحتی و عصبانیت ناامید و دلسرد نشوند. همان طور که در بالا گفتیم اگر سرمربی این روحیه مناسب را داشته باشد، قطعا به تیم نیز تزریق خواهد شد. فرض کنید در یک شکست تیمی، یک سرمربی بسیار عصبانی و خشمگین می‌تواند به بازیکنان کمک بیشتری کند و یا یک سرمربی که در عین جدی بودن و گوشزد کردن نکات لازم، بتواند روحیه از دست رفته بازیکنان را به آنها بازگرداند و آنها را به تلاش بیشتر فرا بخواند؟! مشخص است که کدام ویژگی می‌تواند تاثیر مناسبتری برای بازیکنان داشته باشد.

 برخی نکات مهم پرتاب‌ توپ در بسکتبال؛
برای خواندن کلیک کنید

علاوه بر داشتن اعتماد به نفس کافی، انتقادات را پذیرا باشد

یک سرمربی خوب علاوه بر این که به دلیل تخصص و علم لازم باید اعتماد به نفس کافی برای مدیریت تیم خود، باید گوش شنوایی نیز برای انتقادات داشته باشد. چرا که در برخی مواقع افرادی که تخصص کافی دارند و در کنار تیم هستند همانند مدیران تیم، بازیکنان حرفه‌ای، همچنین دستیار و یا کمک مربی از زوایایی مسائل را می‌بینند که شاید آن سرمربی بسکتبال آن را ندیده باشد. او می‌تواند با آغوشی باز به انتقادات و پیشنهادات گوش دهد و با بررسی آنها در صورت صلاحدید آن نکات را درون تیم خود به کار گیرد.

سرمربی خوب در بسکتبال

بتواند در مواقع بحران و شکست آن را بپذیرید و مدیریت مناسبی در تصمیم گیری داشته باشد

در هنگام شکست، برخی از سرمربیان این ناکامی را به زمین و زمان و حتی شانس نسبت می‌دهند. این افراد به جای این که بنشینند و دلایل شکست را بررسی کنند دیگران را مقصر باخت خود و تیمشان می‌دانند. یک سرمربی خوب باید پس از شکست آرامش خود را حفظ کند و با بازبینی فیلم‌های بازی و اتفاقاتی که در بازی بوجود آمد، از آنها درس بگیرد و درصدد جبران اشتباهات برآید و در بازی‌های بعدی آنها را تکرار نکند. حتی اگر چندین بار به صورت متوالی این شکست‌ها اتفاق افتاد، باز هم ناامید نشود و آنقدر تحقیقات خود را انجام دهد تا دلیل واقعی شکست را بیابد.

در انتخاب یک پست بسکتبال چه نکاتی را باید مدنظر قرار داد؟

از لحاظ روانی ایجاد امنیت، آرامش، فضایی مناسب و آرام را برای بازیکنان پدید آورد

یکی از مهمترین مسائل درون یک تیم و ورزشی همانند بسکتبال، بوجود آمدن فضایی مناسب و دارای آرامش  است که بازیکنان باید در این فضا قرار بگیرند و امنیت تیمی راحس کنند. احساس امنیت در یک تیم باعث بوجود آمدن همدلی، انگیزه بیشتر، کار گروهی مرتب، نظم تیمی، صمیمیت در بین بازیکنان و همچنین سرمربی و دیگر عوامل مثبت می‌شود.

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

این‌جا می‌خواهیم دور از دنیای سیاه فقط از بسکتبال بخوانیم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *