آموزش بسکتبال |ارتقا آمادگی ذهنی در بسکتبال چه کمکی می‌کند؟

آمادگی ذهنی در بسکتبال

یکی از موارد مهم در بسکتبال آماده کردن ذهن است چرا که تمامی دستورات حرکتی از جانب مغز به انسان می‌رسد و ارتقا آمادگی ذهنی در بسکتبال در اولویت قرار دارد. شاید تا به حال به این موضوع فکر نکرده باشید ولی در این مطلب بسکتفا بررسی خواهیم کرد که چگونه می‌توان ذهن را تقویت کرد تا برروی بازی شما عملکرد خوبی را برجای بگذارد.

ورود به سایت بتکارت

در بسکتفا بخوانید: پنج تکنیک برای پرتاب توپ در بسکتبال

بسکتبال یک بازی به شدت فیزیکی است و از طرفی نیازمند آمادگی ذهنی بسیار بالایی است. بازیکنان به صورت مکرر در حال حرکت درون زمین هستند و فشار روانی زیادی نیز به آن‌ها وارد می شود. از این رو باید همواره در فرم بسیار خوبی به لحاظ جسمی و ذهنی قرار داشته باشند.

در مقالات قبلی سایت بسکتفا نیز در خصوص مسئله آموزش ذهنی کودکان توسط مربی بسکتبال صحبت کردیم و تاکید داشتیم که این موضوع بسیار مهم است. طبیعی است که یک کودک که در هر حال شکل گیری شخصیتی است مدام علایق خود را تغییر دهد و علاقه داشته باشد کارهای مختلف و در زمینه ورزشی نیز رشته‌های مختلف را امتحان کند تا به علاقه و مهارت خود دست پیدا کند و حتی شاید این موضوع سال‌ها زمان ببرد. مثلا اگر بازار فوتبال داغ باشد آنها تحت تاثیر سن به این ورزش علاقه مند می‌شوند، اگر بازی‌های مهم بسکتبال و یا والیبال در جریان باشد و اکثریت خانواده‌ها و جامعه آن را دنبال کنند، باز هم تحت تاثیر جو و سن به این رشته‌های ورزشی علاقه مند می‌شوند. همچنین اکثر کودکانی که قد بلند نیز دارند از جانب خانواده و یا در ناخودآگاه خود ترغیب می‌شوند که به سراغ بسکتبال و یا والیبال بروند که کودک با توجه به علاقه خود شاید یکی از این ورزش‌ها را برای خود انتخاب نماید.

آمادگی ذهنی در بسکتبال

بیشتر بدانید: برخی قوانین بسکتبال ۳نفره که شاید نمی‌دانید

1-برنامه ریزی را در دستور کار خود قرار دهید

اصولی کار کردن و پایه ریزی تمرینات به صورت پایه‌ای به بازیکنان مبتدی و بازیکنان حرفه‌ای در طول زمان کمک زیادی می‌کنند. نکاتی مانند آموزش ساختار یک حمله پیش رونده در زمین می‌تواند در نوع خود هوشمندانه باشد ولی در دراز مدت بهترین کار برای ایجاد کشش در بازیکنان نیست. صادقانه باید گفت، کودکان تا زمانی که مربی در زمین نباشد از این حملات استفاده نمی‌کنند. کسی که هدایت تیم را برعهده می‌گیرد باید تمرینات را همیشه عوض کند. این کار باعث می‌شود که شما وقت کافی را برای تمرین مهارت‌های ضروری داشته باشید.

2- دویدن مداوم

بسکتبال نیازمند دویدن بسیار زیادی در زمین بازی است. در صورتی که دویدن را در دستور کار خود قرار ندهید، در زمین بازی به سرعت خسته می شوید. در صورتی که بتوانید به لحاظ فیزیکی از بازیکنان حریف برتر باشید، نیازی نیست که توانایی پرتاب یا دفاع شما از آن‌ها بهتر باشد. در کوارتر پایانی بازی به صورت خودکار برتری شما به چشم خواهد آمد. به همین خاطر با دویدن مداوم خود را از لحاظ جسمی و فیزیکی تقویت کنید تا بتوانید نقش پررنگی در لحظات تعیین کننده داشته باشید.

آمادگی ذهنی در بسکتبال

روش تبدیل شدن به یک مدافع حرفه‌ای در بسکتبال

3- یادگیری تمام جنبه های بازی

بازی هوشمندانه به اندازه بازی خوب اهمیت دارد. در هر لیگی ممکن است قوانین متفاوتی در زمین بازی اجرا شود. تمام قوانین و مقررات را به خوبی فراگرفته و سعی کنید به بهترین شیوه ممکن آن را اجرا کنید. ممکن است مواردی را پیدا کنید که قبلاً فهم درستی از آن‌ها نداشته اید. وب‌سایت های مرتبط با بسکتبال نیز می توانند در این زمینه مفید باشند. نگاه کردن بازی های لیگ مورد نظر نیز می تواند روی فهم صحیح شما از بازی تأثیر زیادی داشته باشد. این که با ذهنی پویا و آماده به استقبال ورزشی همانند بسکتبال بروید بسیار موثر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اصول اولیه دریبل زدن در بسکتبال

4- کار تیمی را اولویت قرار دهید

همان طور که به صورت مکرر در مقاله های قبلی نیز به آن اشاره شد، کار تیمی و گروهی یکی از مهم‌ترین شاخصه های موفقیت یک تیم به شمار می رود. سعی کنید از خودخواهی دوری کنید و موقعیت خود را فدای موقعیت بهتر هم تیمی کنید تا روحیه مضاعفی را از این طریق به تیم تزریق کنید و دیگران نیز این کار را از شما یاد بگیرند و در روی عملکرد تیمی موثر باشند.

آمادگی ذهنی در بسکتبال

 برخی نکات مهم پرتاب‌ توپ در بسکتبال؛
برای خواندن کلیک کنید

5- افزایش میزان پرش عمودی

اگر دارای سرعت و چابکی بالا بوده و پرش های شما نیز مناسب باشد، می تواند هنگام ریباند از بازیکنان قد بلند نیز پیشی بگیرید. بیشتر افراد قد بلند تمام تلاش خود را برای ریباند توپ نمی کنند، چراکه نیازی به این کار ندارند. در این موقع است که پرش بلند شما می تواند کارگشا شود و توپ را به تصاحب شما درآورد. سعی کنید طناب بزنید. تا جایی که می توانید با سرعت و قدرت تمام طناب بزنید. طناب می تواند روی حرکات پا و پرش ارتفاع شما تأثیر زیادی داشته باشد. طناب زدن نیز از ورزش هایی است که آمادگی ذهنی شما را به دلیل تمرکز بالا خواهد برد.

ترفندهای آموزشی بسکتبال برای تازه‌کاران

6- شنا سوئدی

یکی از بهترین تمرین های قدرتی برای بسکتبال انجام حرکت شنا بخصوص روی پنجه های دست است. با این کار قدرت دستان شما به صورت خارق العاده ای بالا رفته و انگشتان شما به سادگی قادر به گرفتن توپ خواهند بود. شنا سوئدی نیز از جمله حرکاتی است که به تمرکز و کارایی ذهن کمک شایانی خواهد کرد و شما از طریق این ورزش قدرت تمرکز و ذهن خود را برای بهبود حرکات در بسکتبال بالا خواهید برد.

آمادگی ذهنی در بسکتبال

7- افزایش قدرت نیم تنه

عضلات نیم تنه نیز نقش زیادی در موفقیت بازیکن در زمین بسکتبال دارند. حرکاتی نظیر کرانچ و پلانک می تواند جهت تقویت نیم تنه شما بسیار کاربردی باشد. شاید این موضوع تا به حال برای شما اهمیت نداشته ولی بدانید تقویت نیم تنه بسیار مهم است و در صورتی که بتوانید در این موضوع نیز از سایر هم تیمی‌های خود پیشی بگیرید با ارائه یک بازی خوب و با جسمی آماده، روحیه و ذهنی مناسب را به دیگر بازیکنان هدیه خواهید داد.

در انتخاب یک پست بسکتبال چه نکاتی را باید مدنظر قرار داد؟

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

این‌جا می‌خواهیم دور از دنیای سیاه فقط از بسکتبال بخوانیم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *