نحوه انجام پرتاب هوک در بسکتبال

پرتاب هوک یک مهارت اجتناب ناپذیر و با اهمیت در بسکتبال است. در صورتی که بتوانید به تسلط کافی در این نوع پرتاب برسید، تقریباً مهار و دفاع در برابر آن غیرممکن می شود. توسط پرتاب هوک می توان درون ناحیه رنگی برتری قدی نسبتاً بالایی به دست آورد.

پرتاب هوک به پرتابی گفته می شود که قوس بیشتری از پرتاب معمولی برمی دارد. این پرتاب معمولاً نزدیک سبد انداخته می شود. نقطه اوج سهمی پرتاب از پرتاب های معمولی بیشتر است. پرتاب هوک از بالای سر بازیکن حریف انداخته می شود و قطع آن توسط دست تقریباً غیرممکن است. ادامه مطلب را با بسکتفا همراه باشید.

بخش اول: موقعیت و زمان پرتاب هوک

قبل از اینکه هر نوع پرتابی به سمت سبد پرتاب شود، باید محل استقرار خود را مشخص کنید. این مسئله از آنجایی اهمیت دارد که نوع پرتاب از هر ناحیه زمین متفاوت است. همچنین زمان بندی دقیق این پرتاب نیز باید توسط شما رعایت شود.

1. زمان دقیق پرتاب هوک

این پرتاب برای بازیکنان ناحیه پست پایین که در ناحیه رنگی و نزدیک سبد جایگیری می کنند، ایده آل است. در صورتی که پرتاب هوک به درستی انجام شود، به دلیل برتری قدی که به شما می دهد، توقف آن تقریباً غیرممکن می شود. با این وجود کمتر پیش می آید که این پرتاب از خارج ناحیه رنگی انجام شود. به دلیل ارتفاع زیاد توپ و اوج قله سهمی حرکت در پرتاب هوک، مسیر حرکت آن کوتاه است و برای پرتاب های نزدیک سبد مناسب است.

2. وضعیت و حالت بدن

بدن خود را به گونه ای حرکت دهید که انگار در حال اقدام به یک پرتاب پرشی معمولی هستید. پای جلوی خود را تکیه گاه قرار دهید، به شکلی که به صورت موازی با حریف و سبد قرار گیرد. اگر با دست راست خود پرتاب می کنید، پای چپ و کفل شما باید به موازات حریف باشند.

بدن شما باید به گونه ای مستقر شود که شانه سمت غیر پرتاب شما به سمت سبد قرار گیرد. باید بدن شما به عنوان مانع و سدی بین توپ و بازیکن عمل کند. بدین ترتیب دسترسی بازیکن حریف به توپ غیرممکن می شود.

3. موقعیت شانه ها

شانه های خود را به صورت یکنواخت و محکم قرار دهید تا به صورت یک مانع مقابل حریف عمل کنند. شانه های شما باید در امتداد سینه حریف باشند تا دست غیر پرتاب شما بتواند با لمس حریف از او مراقبت کند و دست دیگر شما نیز پرتاب هوک را انجام دهد.

4. پایین بمانید

همواره نزدیک به زمین بمانید و زانوهای خود را خم کنید. در این صورت اگر حریف نسبت به از دست دادن تعادل شما اقدام کند، موفق نخواهد شد و این مسئله ثبات بیشتری به شما می دهد.

همچنین هنگامی که به زمین نزدیک باشید، موقع پرش و بلند شدن از زمین، توانایی پرش بیشتری خواهید داشت. دقت کنید که تمام افراد قبل از پرش پایین رفته و سپس به بالا می پرند. اگر هنگام ضربات کرنر در فوتبال نیز افراد حاضر در محوطه جریمه را تحت نظر داشته باشید، همین حالت را دارند تا هنگام پرش بتوانند بیشتر به هوا بپرند.

5. به سبد نگاه کنید

همواره باید سبد را در مرکز توجه و نگاه خود داشته باشید. بدین ترتیب پرتاب دقیق تری به سمت سبد خواهید داشت. همان طور که گفته شد، پرتاب هوک معمولاً از ناحیه رنگی انجام می شود. از این رو اطراف شما تعداد زیادی از بازیکنان جهت مسدود کردن پرتاب وجود دارند.

اطراف خود را به صورت کامل توسط دید جانبی در نظر داشته باشید اما تمرکز اصلی شما روی سبد باشد. دقت کنید که در صورت مسدود کردن دید شما توسط دست حریف، سبد را توسط تصویر آخرین لحظه ای که آن را مشاهده کردید، در ذهن خود مجسم کنید.

بخش دوم: انجام پرتاب هوک

پس از اینکه در موقعیت مناسب پرتاب قرار گرفتید، حالت بدن خود را تنظیم کرده و آماده پرتاب توپ شدید، موقع اقدام به پرتاب هوک است.

1. به هوا بپرید

پای سمت پرتاب شما باید هم‌زمان با دست پرتاب شما از زمین برخیزد. در حالی که به پای غیر پرتاب خود تکیه دارید، پای دیگر خود را بالا بیاورید تا تکانه حرکت و ارتفاع کافی جهت پرتاب از بالای سر حریف را به شما بدهد.

اگر قصد دارید که یک پا از زمین بلند شوید (پای چپ برای پرتاب توسط راست دست و برعکس)، در این صورت سعی کنید که پای آزاد خود را در حالی که زانوی خود را خم کرده اید، بالا بیاورید. در این صورت فاصله و پشتیبان کافی مقابل حریف ایجاد خواهید کرد.

2. رها کردن توپ

پرتاب هوک توسط یک دست انجام می شود. در این صورت یک دست شما مسئول پرتاب است و دست دیگر شما جهت محافظت و ایجاد فاصله با حریف به کار گرفته می شود. قبل از پرتاب توپ، آرنج سمت پرتاب شما باید در موقعیت خود قفل شود. دست پرتاب شما نیز در حالی که از آرنج با زاویه 45 درجه خم شده است به سمت بالا جهت پرتاب حرکت می کند. توپ را از بالای سر خود به سمت سبد پرتاب کنید. دقت کنید که توپ هنگام رها شدن از دستان شما باید با یک حرکت نرم رها شده آخرین تماس توپ با نوک انگشتان شما باشد. بدین ترتیب غلت مختصری به توپ خواهید داد.

3. استفاده از دست غیر پرتاب

دست غیر پرتاب شما به اندازه دست پرتاب شما در پرتاب هوک اهمیت دارد. توسط دست پرتاب فضا و ثبات کافی جهت پرتاب توپ ایجاد می شود. با دست غیر پرتاب خود فاصله مناسب با حریف خود ایجاد می کنید. با این حال باید دقت کنید که حریف خود را هل ندهید که ناخودآگاه بر زمین بیفتد و مرتکب خطا شوید.

دست غیر پرتاب شما جدای از حفاظت و ایجاد حاشیه امنیت مقابل حریف، به شما ثبات و پایداری کافی برای پرتاب می دهد. انعطاف کافی به این دست از ناحیه آرنج بدهید و آن را محکم مقابل بدن خود قرار دهید.

بخش سوم: دنبال کردن مسیر توپ

پس از اینکه موقعیت خود را در زمین پیدا کردید و با استفاده از راهکارهای ذکر شده اقدام به پرتاب هوک کردید، مرحله نهایی و مهم پرتاب باقی می ماند. دنبال کردن مسیر توپ توسط دست ها و انگشتان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

1. تکمیل کامل حرکت پرتاب

اطمینان حاصل کنید که دست پرتاب شما تا انتهای حرکت رفته و پرتاب را به درستی تکمیل کنید. دست خود را سریع عقب نیاورید. در این صورت نیروی کافی به توپ داده نمی شود و دست شما به نقطه ای که لازم است نخواهد رسید.

دست شما باید به بالاترین نقطه خود برسد و مسیر توپ را دنبال کند. دقت کنید آخرین نقطه دستان شما که توپ را لمس می کند، انگشتان شما هستند. انگشتان شما باید چرخش ملایمی به توپ بدهند و به نرمی توپ را دنبال کنند. در این صورت توپ ناگهان از دست شما رها نمی شود و حرکت آن نرم خواهد بود.

2. فرود آرام

هنگام فرود آمدن روی زمین، به آرامی به سمت سبد بچرخید. هنگام فرود باید سبد در مقابل دیدگاه شما باشد. باید جایگاه خود را محکم نگه دارید و سینه شما به موازات سبد قرار گیرد.

هنگام فرود زانوهای خود را خم کنید. در این صورت فشار زمین ناگهان به زانوهای شما منتقل نمی شود و از آسیب احتمالی جلوگیری خواهد شد و از به هم خوردن تعادل شما نیز جلوگیری می کند. دستان خود را هنگام فرود در مقابل خود داشته باشید تا بلافاصله پس از فرود به حرکت بعدی خود وارد شوید.

3. اقدام به ریباند توپ

پس از فرود، چشم خود را به سبد بدوزید تا در صورت برگشت توپ از تخته حلقه یا حلقه، نسبت به ریباند توپ اقدام کنید. هیچ‌وقت گارد خود را پایین نگه ندارید. در صورتی که توپ به جریان بازی برگردد، بلافاصله باید شروع به بازی کنید. هدف شما بلافاصله از پرتاب به ریباند تبدیل می شود و بازی هنوز ادامه دارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *