آموزش بسکتبال | چگونگی انتخاب یک پست بسکتبال

پست بسکتبال

دغدغه اکثر افرادی که به یک ورزش علاقه مند هستند و می‌خواهند آن را شروع کنند، انتخاب یک پست بسکتبال مناسب است. در ورزشی همانند بسکتبال نیز انتخاب پست بسیار مهم و حیاتی است و شما باید با توجه به استعداد خود بهترین پست بسکتبال را برای خود برگزینید. در این مطلب بسکتفا به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

ورود به سایت بتکارت

انتخاب یک پست بسکتبال به چه عواملی بستگی دارد؟

در این مطلب می‌خواهیم بررسی کنیم که انتخاب یک پست بسکتبال چگونه است و برای انتخاب آنها باید چه نکاتی را مدنظر قرار دهیم.
ضمن این که پیش از انتخاب و بررسی پست‌ها، شما به علاقه خود رجوع کنید و بعد استعداد و مهارت خود را باتوجه به علاقه‌تان بسنجید. این که به پست‌های حمله علاقه مند باشید ولی در استعداد شما، سرعتی بودن جایی نداشته باشد قطعا این پست به درد شما نخواهد خورد. شما باید در هنگام شروع در کلاس‌های آموزشی بتوانید به کمک سرمربی بهترین سبک را برای خود انتخاب کنید. این که اگر قد بلند هستید صرفا باید در پست سنتر بازی کنید اشتباه است چرا که وظیفه هر پست با دیگری متفاوت است و شما علاوه بر قدتان باید فاکتورهای مهم دیگر را نیز مورد بررسی قرار دهید. اصولا بعد از چند جلسه تمرینی، مربی به شما خواهد گفت که در چه پستی توانایی دارید و شما می‌توانید با استفاده از دیگر مواردی که مدنظرتان است، پست مناسب را انتخاب کنید. بنابر این به این نکات توجه داشته باشید تا بتوانید بهترین پست را برای خود برگزینید.

انتخاب یک پست بسکتبال

سنجش انتخاب یک پست بسکتبال در کلاس‌های آموزشی

اگر در یک کلاس آموزشی ثبت نام کردید، بیش از هرچیزی به این موضوع توجه داشته باشید که پست مورد علاقه شما در بسکتبال کدام است و البته مهارت شما در کدام پست به چشم می‌خورد؟

علاقه شما به خود شما بستگی دارد ولی سنجیدن مهارت شما در یک پست تا حدودی به مربی‌اتان وابسته است که او پس از چند جلسه کارکرد و مشاهده عملکرد شما تشخیص دهد که بهترین پست برای شما کدام است و شما برای کدام پست مناسب تر هستید.

اگر علاقه با مهارتتان در تناقض بود به ناچار باید با نظر مربی بهترین تصمیم را برای خود بگیرید تا بتوانید استعداد خود را در پست مورد نظر شکوفا کنید. به وفور دیده شده که یک فرد مثلا به پست‌های هجومی علاقه مند است ولی مربی تشخیص داده که او در پست‌های دفاعی بهتر عمل می‌کند و به همین خاطر او بین علاقه و استعدادش، اصولا استعداد را انتخاب کرده است چرا که موفقیت او با کمی تغییر در علاقه شخصی‌اش در شکوفایی استعدادش رقم می‌خورد.

ترفندهای آموزشی بسکتبال برای تازه‌کاران

انتخاب یک پست بسکتبال

پست اول: گارد راس

یکی از مهم ترین پست‌های بسکتبال گارد راس است که اصولا می‌توان از این پست به عنوان رهبر تیم یاد کرد. چرا که همانند یک هافبک بازی ساز در فوتبال، وظیفه برنامه و پایه ریزی یک حمله را از زمین خود دارد و باید با نگاهی باز و بررسی سریع همه جوانب ائم از بازیکنان خودی و بازیکنان حریف پی یک حمله را بچیند.
بازیکن این پست باید دیدی عالی از سرتاسر زمین داشته باشد و از سرعت بالا در حمل توپ برخوردار باشد. او باید سریعا بتواند بازیکنان تیم مقابل را دریبل بزند و در شرایطی عالی توپ را به بازیکن خودی پاس دهد و دستی سریع داشته باشد. به همین خاطر و در مجموع کلی می‌توان گفت که پست گارد راس قدرت رهبری کردن، دریبل زنی، دیدی عالی و سرعت را طلب می‌کند.

بیشتر بخوانید: آموزش بسکتبال | ۱۰ مورد از فواید ورزش بسکتبال

پست دوم: گارد شوت زن

این پست همانند گارد راس نیاز ندارد که شما وظیفه کنترل کردن توپ و پخش آن را داشته باشید ولی باید بتوانید سریع باشید و هماهنگی خود را با تیم در ضد حملات حفظ کنید. اصولا این پست بازیکنی را می‌طلبد که بهترین شوت‌ها را وارد سبد کند و در ترافیک زیاد بازیکن بتواند توپ را حمل کند و بهترین فرصت را برای گل کردن توپ به دست آورد. همچنین دریبل زدن نیز در این پست بسیار مهم است.

پست بسکتبال

پست سوم: فوروارد کوچک

این پست نیازمند همه خصوصیات به اندازه متوسط است. یعنی یک فوروارد کوچک باید دریبل زنی خوبی داشته باشد، در ضد حملات شرکت کند، سرعتی باشد، در دفاع شرکت کند، توپ را از زمین خودی تا جلوی دروازه به سرعت حمل کند و از مکان‌های کوچک عبور کند. قدرت بدنی بالایی داشته باشد و بتواند از نواحی مختلف زمین امتیازآوری کند. این بازیکن می‌تواند نسبت به سایرین از قد کوتاهتری برخوردار باشد.

قوانین بسکتبال | تفاوت قوانین بسکتبال در FIBA و NBA و NCAA

پست چهارم: فوروارد قدرتی

پست فوروارد قدرتی وظیفه اصلی کسب امتیاز را ندارد ولی ریباند کردن توپ برای این پست بسیار مهم است. او باید دائما با بازیکنان حریف در تقلا باشد تا بتواند از آنها توپ ربایی کند. او باید در دفاع عالی باشد و نگذارد مهاجمان تیم حریف به سبد نزدیک شوند. او باید حملات تیم حریف را بلاک کند تا از امتیاز گیری جلوگیری نماید. به دلیل دفاع زیادی که او مسئولیتش را برعهده دارد این پست نیازمند بازیکنی است که قدرت بدنی بسیار بالایی دارد.

انتخاب یک پست بسکتبال

پست پنجم: سنتر

سنتر مسئولیت محافظت از سبد را دارد و اصولا از همه بازیکنان قد بلندتری دارد چرا که باید توپ ها را از سبد دور کند و مسئولیت اصلی او ریباند و بلاک کردن توپ است. نیازی نیست که بازیکن این پست حمل توپ بسیار خوبی داشته باشد و شوت‌های خوبی را به سمت سبد روانه کند زیرا وظیفه اصلی او دفاع و محافظت از سبد است. سنتر باید در هنگامی که به حلقه بسکتبال نزدیک می‌شود، با بدن مدافع را به عقب براند. یک روش برای دریافت توپ بسکتبال دور شدن از توپ، کشیدن دست‌ها به سمت توپ، خم شدن و نگه داشتن مدافع در پشت خود است. سنتر علاوه بر ریباند و دفاع خوب، همچنین باید بازیکنی با قدرت دریبل زنی نیز باشد.

پست ششم: بازیکن ششم (که به عنوان بازیکن ذخیره اصلی وارد میدان می‌شود)

این بازیکنان به دلیل اینکه تعویض در بسکتبال زیاد است باید همگی در پست خود بهترین باشند تا در صورت خروج بازیکن اصلی لطمه ای به تیم وارد نشود. بازیکن تعویضی در بسکتبال اصولا بدین معنی که در فوتبال معنی می‌شود نیست که شاید به زمین بیاید و یا شاید نیاید و یا بازیکنان ضعیفتر بر روی نیمکت بنشینند. خیر به این صورت نیست و بازیکنان ذخیره نیز در بسکتبال باید تقریبا هم سطح با بازیکنان اصلی باشند.

بیشتر بخوانید:

اگر به اخبار بسکتبال و همچنین مقالات آموزشی بسکتبال علاقه مند هستید، بسکتفا بهترین انتخاب برای شماست
همچنین برای شرط بندی مسابقات بسکتبال در معتبرترین سایت ایرانی همراه ما باشید

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

این‌جا می‌خواهیم دور از دنیای سیاه فقط از بسکتبال بخوانیم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *