آموزش بسکتبال | آشنایی با دفاع منطقه‌ای در بسکتبال

دفاع منطقه‌ای در بسکتبال

اگر مطالب سایت بسکتفا را دنبال کرده باشید، خواهید دید که تیم تحلیلی نویسندگان رشته بسکتبال همواره در تلاش هستند تا جهت راهنمایی هرچه بیشتر شما عزیزان مطالب مفیدی را تهیه و ارائه دهند. در این مطلب نیز قصد داریم شما را با دفاع منطقه‌ای در بسکتبال آشنا کنیم.

ورود به سایت بتکارت

در بسکتفا بخوانید: پنج تکنیک برای پرتاب توپ در بسکتبال

در حالی که دفاع من تو من به انسانی خاص سپرده می‌شود، دفاع منطقه‌ای از یک منطقه‌ی خاص محافظت می‌کند. دفاع منطقه‌ای می‌تواند در برابر تیم‌هایی موثر باشد که در بازی پیرامونی و شوت‌زنی خارج از محوطه ضعیف هستند. هم‌چنین برابر بازیکنانی که خواهان هجوم به سمت سبد هستند. بیس اصلی این دفاع زمانی است که بازیکن حمله وارد محوطه‌ی دفاعی شما می‌شود. زمانی که بازیکن حمله به منطقه‌ی دیگر محوطه‌ی دفاعی شما رفت،‌ وظیفه محافظت از آن بر عهده‌ی بازیکن هم‌تیمی شما در منطقه‌ای دیگر است. نه اینکه شما به دنبال بازیکن بروید. در مجموع شما از محوطه‌ی خود به هیچ وجه خارج نخواهید شد.

دفاع منطقه‌ای در بسکتبال

برخی قوانین بسکتبال ۳نفره که شاید نمی‌دانید

دفاع زون اصولاً با اعداد و ارقام به بازیکنان القا می‌شود. برخی از چیدمان‌های دفاعی آموزش مقدماتی بسکتبال در این سبک عبارتند از:

دفاع منطقه‌ای ۲-۳:

این سبک رایج‌ترین سبک دفاعی زون است. دو بازیکن بالا (بازیکنان پست پوینت گارد و شوتینگ گارد) در بالای خط پرتاب آزاد (خط پرتاب پنالتی) می‌ایستند. در همان حال، سه بازیکن پایین (بازیکنان پست اسمال فوروارد، پاور فوروارد و سنتر) در منطقه‌ی بیس‌لاین (منطقه‌ی زیر سبد) باقی می‌مانند. این سبک دفاعی زون محوطه شوت‌زنی در کرنر و دفاع در بیس‌لاین را پوشش می‌دهد و از ریباند توپ به خوبی محافظت می‌کند.

دفاع منطقه‌ای در بسکتبال

دفاع منطقه‌ای ۳-۲:

در این دفاع، ۳ بازیکن روی خط پرتاب پنالتی قرار می‌گیرند فشار زیادی روی بخش وینگرهای حریف ایجاد می‌کنند. از مزایای دفاع ۳-۲ منطقه ای در ورزش بسکتبال محافطت از منطقه داخلی دفاع است و منطقه ی داخلی تیم مدافع بسکتبال را قوی نگه می دارد. با این وجود اگر در این دفاع به دلیل باز بودن ناحیه ای از گوشه ها یا پست و یا پست بالا، به وسیله ی یک شوت خوب خارج از از محدوده تیم مدافع مغلوب شود؛ بیانگر آن است که تیم بسکتبال مدافع در دفاع و پوشش آن مناطق ضعف دارد.

ترفندهای آموزشی بسکتبال برای تازه‌کاران

دفاع منطقه‌ای ۱-۳-۱:

طرح دفاعی در این نوع سبک، به گونه‌ای است که یک نفر بالای قسمت رنگی خط پرتاب قرار می‌گیرد، سه بازیکن وظیفه‌ی پوشش مرکزی بین خط پرتاب پنالتی تا مرکز آنرا بر عهده می‌گیرند و یک بازیکن در منطقه‌ی بیس‌لاین و زیر سبد قرار می‌گیرد. این سبک، روشی مناسب برای حملاتی است که از دایره‌ی بالای محوطه صورت می‌گیرد و تیم حمله را وادار می‌کند تا به گوشه‌های زمین و مناطق کور آن حرکت کنند. به عبارتی دیگر راه های زیادی برای حمله به دفاع منطقه ای ۱-۳-۱ وجود دارد اما اغلب آن ها با حمله از کرنر یا کرنر کوتاه و نزدیک به حلقه موفق می شوند.

دفاع منطقه‌ای در بسکتبال

دفاع منطقه‌ای ۲-۱-۲:

دو بازیکن از خط پرتاب آزاد محافظت می‌کنند. یک بازیکن در مرکز منطقه‌ی رنگی قرار می‌گیرد و  و دو مدافع نیز در بیس‌لاین ساکن می‌شوند. این چیدمان، یک روش دفاعی مناسب برای تیم‌هایی است که بازیکن مناسب و پر قدرت برای کار در منطقه‌ی زیر سبد و بیس‌لاین دارند. به عبارت دیگر اگر تیم مدافع بداند که بازیکن ۲ مهاجم بهترین شوت زن آن تیم است باید بازیکن ۱ آنها اول از منطقه محافظت کند و بازیکن ۲ باید ۲ مهاجم را گرفته و دفاع کند تا موقعیت شوت پیدا نکند و در صورتی که بازیکن ۳ حریف بهترین شوت زن باشد وظایف ۱ و ۲ جابجا می شود. در برخی مواقع ممکن است بازیکنان ۱ و ۲ مدافع مجبور شوند به سرعت بدوند و سخت کوشی و فعالیت زیاد کنند تا بتوانند با هم دیگر، به طور صحیح، هم منطقه و هم جفت بال ها را بپوشانند.

در انتخاب یک پست بسکتبال چه نکاتی را باید مدنظر قرار داد؟

دفاع منطقه‌ای ۱-۲-۲:

در این سبک که به آن کوزه‌ای نیز گفته می‌شود، یک بازیکن در خط بالایی دایره پرتاب پنالتی قرار می‌گیرد، دو بازیکن در بال‌های کناری و فضایی بین خط عمودی پرتاب پنالتی و خط سه امتیازی ساکن می‌شوند و دو بازیکن در بیس‌لاین، وظیفه دفاع زیر سبد را بر عهده می‌گیرند. به عبارت دیگر اگر تیمی بخواهد مقداری ریسک کند و اقدام به تله گذاری در جناحین نماید، باید از مدافع راس (شماره ۱) و بال قوی خود استفاده کند. بال مخالف نیز باید خود را به وسط خط پرتاب پنالتی برساند. هر چند که این کار یک ریسک حساب می شود ولی زمانی هایی که شما عقب هستید و به فشار نیاز دارید و یا زمانی که متوجه قدرت کم کنترل توپ حریفان می شوید، می توانید از این تله استفاده کنید.

دفاع منطقه‌ای در بسکتبال

بیشتر بدانید: ارتقا آمادگی ذهنی در بسکتبال چه کمکی می‌کند؟

دفاعی منطقه‌ای تطبیقی:

این سبک دفاعی در واقع واکنشی به حمله‌ی حریف است. به این نوع دفاع، روش دفاعی آمیب نیز گفته می‌شود. دفاع تطبیقی اصولاً چیزی بین دفاع‌های ۲-۳ یا ۱-۳-۱ است که در پی آن باعث تخریب بازی حریف می‌گردد. این استراتژی در بازی تهاجمی کاربرد ویژه‌ای دارد و باعث اشتباه‌کردن رقیب می‌شود. البته که عدم تطبیق‌پذیری در زمان ممکن باعث خواهد شد تا تیم حریف حمله‌ی خودش را به خوبی انجام دهد.

 برخی نکات مهم پرتاب‌ توپ در بسکتبال؛
برای خواندن کلیک کنید

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

این‌جا می‌خواهیم دور از دنیای سیاه فقط از بسکتبال بخوانیم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *