دلیل اصلی از دست دادن پرتاب زیر تور و نحوه اصلاح آن

دلایل زیادی برای از دست دادن پرتاب زیر تور وجود دارد. کمبود تجربه یا تمرین، نبود قدرت کافی و تکنیک ضعیف برخی از دلایل هستند. با اینکه این موارد اهمیت زیادی دارند اما آنچه در این مطلب به آن می پردازیم، جدای از این مسائل است. ادامه مطلب را با بسکتفا همراه باشید.

از دست دادن پرتاب هنگام بازی

برخی بازیکنان هنگام تمرین به سادگی پرتاب های زیر تور خود را به گل تبدیل می کنند. در حالی همین پرتاب را در هنگام بازی از دست می دهند. دلایل زیادی برای این مسئله وجود دارد. برای مربی ها نیز این مشکل به سادگی قابل حل است و باید تنها در تمرین های تیمی خود تغییرات اندکی بدهند.

در این مقاله به چند موضوع اساسی خواهیم پرداخت. اول اینکه چرا پرتاب زیر تور در بسکتبال جوانان بسیار حیاتی است. 4 دلیل اساسی از دست دادن پرتاب زیر تور را بررسی خواهیم کرد. در نهایت نیز 3 دریل فوق العاده برای پرتاب زیر تور را با شما در میان خواهیم گذاشت. ادامه مطلب را از دست ندهید.

اهمیت پرتاب زیر تور در بسکتبال جوانان

موفقیت در بسکتبال جوانان بستگی زیادی به فاکتور «بیشترین پرتاب موفق نزدیک تور» دارد. در بسکتبال جوانان تقریباً 90 درصد پرتاب ها از ناحیه رنگی انجام می شود. فاکتورهای زیادی در این مسئله دخیل هستند اما نمی توان با آمار مقابله کرد و از همین رو باید تور تمرکز بالایی روی پرتاب زیر تور به خرج داد.

به دلیل کمبود وقت، کمبود تمرین و البته قدرت کمتر، اقدام به پرتاب 3 امتیازی در سنین پایین دشوار است. پرتاب 3 امتیازی چیزی است که به مرور و با بازی فراوان و اعتماد به نفس بالا به دست می آید. به همین دلیل تیم های جوان و نوجوان باید زمان زیادی را صرف پرتاب های زیر تور خود کنند.

4 دلیل از دست دادن مکرر پرتاب زیر تور

همان طور که عنوان شد، دلایل زیادی برای این مسئله وجود دارد. بسته به شخص و استایل فردی او ممکن است دلایل متعددی برای این مسئله وجود داشته باشد؛ اما دلایلی که در ادامه مورد بحث قرار خواهیم داد، بین بیشتر بازیکنان رایج است.

ترس از تماس فیزیکی و سد شدن پرتاب

2 دلیل برای ترس از پرتاب زیر تور محکم و پرقدرت زیر تور وجود دارد. ترس از تماس فیزیکی با مدافع حریف مانع اصلی این مسئله است. مورد دوم نیز سد شدن پرتاب توسط مدافع و از دست دادن پرتاب است.

بازیکنان جوان باید قبل از هر چیز نحوه برقراری تماس را فرابگیرند و سپس روی پرتاب دقیق و محکم خود کار کنند. البته ترس در سن جوانی موردی است که نمی توان از آن اجتناب کرد. این مسئله فقط مختص بسکتبال نیست و در بیشتر ورزش ها وجود دارد. برای مثال شناگران جوان ترس بسیار بالایی از برخورد با دیگر شناگران و نفس کشیدن هنگام شنا دارند. این موارد باید به مرور و با خونسردی کامل به آن‌ها آموزش داده شود.

عدم تمرین مقابل مدافعین واقعی

یکی از دیگر دلایل مهم در از دست دادن متعدد پرتاب های زیر تور، تمرین نکردن کافی مقابل مدافعین واقعی است. اگر به تمرین بسکتبال جوانان دقت کنید، همیشه در حال دویدن به اطراف زمین هستند، در حالی که هیچ تماس و فشاری در بین بازیکنان وجود ندارد. بازیکنان باید فضای واقعی مسابقه و بازی را تجربه کنند. در غیر این صورت هیچ پیشرفتی در نحوه بازی آن‌ها وجود نخواهد داشت.

البته انجام تمرین و فراگرفتن دریل ها در حالت آزاد مهم است اما باید بلافاصله آن را در حالت مسابقه و تحت فشار نیز انجام داد. در تمام دریل های تمرینی باید بازیکنان به رقابت با همدیگر بپردازند. جدای از آن در هر دریل باید انواع پرتاب زیر تور نیز به بازیکنان آموزش داده شود. در نهایت نیز بازیکنان باید بتوانند فکر کرده و تصمیم گیری کنند. انجام پرتاب های چشم بسته و به قول معروف «الله بختکی» فایده ای نخواهد داشت. باید به فکر کردن و تصمیم گیری در کسری از ثانیه عادت کنند. هرچند در ابتدا ممکن است این فکر و تصمیم گیری عجیب و غیرعادی باشد و بسیار طول بکشد اما به مرور این مسئله نیز برطرف خواهد شد.

عدم تمرین پرتاب های متنوع

بیشتر بازیکنان در پایان دادن به پرتاب های خود با چند روش مختلف مشکل دارند. تنها یک روش را تمرین کرده و در هنگام مسابقه نیز از همان روش استفاده می کنند. مدافع مستقیم نیز دست آن‌ها را خوانده و پرتاب‌هایشان را به سادگی سد می کند.

بازیکن باید برای موقعیت های مختلف از روش های متفاوتی برای پایان دادن به پرتاب خود استفاده کند. این تنوع در نحوه اتمام پرتاب باعث می شود که اعتماد به نفس بازیکن نیز بالا برود. پرتاب از بالا، انگشت غلتان، شناور، یورو استپ، پرتاب معکوس و قدرتی برخی از انواع پرتاب زیر تور هستند که بازیکنان می توانند روی آن‌ها تمرین کنند. آموزش تمام این پرتاب ها به بازیکنان گزینه های اتمام زیادی می دهد.

ترس از دست دادن پرتاب

اگر دقت کنید، بیشتر بازیکنان نوجوان و جوان هنگام بازی تعداد بسیار بیشتری از پرتاب های زیر تور خود را نسبت به زمان تمرین از دست می دهند. همین مسئله باعث عصبانیت مربی خواهد شد. روی صندلی خود نشسته و در تعجب هستید که چه چیزی باعث افت شدید بازیکنان شما شده است. بازیکنی که در طول تمرین 80 درصد اقدام به پرتاب های خود را گل کرده است، در زمین نزدیک به 10 درصد را به گل تبدیل می کند. اصلی ترین فاکتوری که روی این مسئله تأثیرگذار است، فشار جسمی و روانی بازی است.

هنگام تمرین بازیکنان اهمیت نمی دهند که پرتابی از دست برود اما هنگام بازی قاعده متفاوت است. تمام تمرکز روی آن‌ها است و از دست دادن هر پرتاب برای آن‌ها گران تمام می شود. سپس تردید درون آن‌ها ریشه می دواند.

اگر پرتاب کاملاً باز را نتوانم گل کنم چه می شود؟ بازی با پای مناسب در این موقعیت کدام است؟ پرتاب اخیر را از دست دادی؛ این یکی را نباید از دست بدهی. آنچه از دست مربی بر می آید این است که برد و باخت هر بازی را بزرگ و مهم جلوه ندهند و فشار روانی را از روی آن‌ها بردارند.

دریل های مؤثر برای پرتاب زیر تور موفق

در ادامه بهترین و مؤثرترین دریل های ممکن برای تقویت پرتاب زیر تور موفق را با همدیگر بررسی می کنیم. البته دریل های زیادی برای پرتاب زیر تور وجود دارد و بسته به مشکل اصلی هر بازیکن باید دریل متفاوتی را تجربه کرد اما متداول ترین و مؤثرترین دریل ها برای اغلب بازیکنان را با شما در میان می گذاریم.

دریل تعقیب

ابتدا روی خط عرضی هر سمت از زمین یک ردیف از بازیکنان به خط می شوند. بازیکنان خط هجومی هرکدام یک توپ در دست می گیرند. به سمت سبد سمت مقابل حرکت می کنند و سعی در پرتاب زیر تور هنگام فشار مدافع می کنند.

این دریل باعث تمرکز بیشتر بازیکنان هنگام پرتاب تحت فشار می شود.

  • ابتدا روی خط عرضی هرکدام از سمت های زمین 2 ردیف از بازیکنان به خط می شوند.
  • هرکدام از بازیکنان هجومی یک توپ در دست می گیرند.
  • روی هر خط نیز یک مربی برای شروع دریل مستقر می شود.
  • مربی بازیکن هجومی را چند قدم از خط جلو می آورد. این فاصله بستگی به سرعت آن‌ها دارد که برتری نسبی روی مدافع به آن‌ها بدهد که بتوانند اقدام به پرتاب در فضای مناسب بکنند.
  • با علامت مربی، بازیکن مهاجم و مدافع شروع به دویدن به سمت سبد سمت مقابل می کنند.
  • هدف مهاجم انجام پرتاب موفق و هدف مدافع نیز جلوگیری از پرتاب بدون ارتکاب خطا است.
  • پس از اتمام پرتاب، هردو بازیکن به خط دیگر سمت زمین ملحق می شوند.

دریل حمله به حلقه

بازیکنان در دو ردیف و دو سمت سبد روی خط عرضی به صف می شوند. مربی نیز بین قوس 3 امتیازی و خط میانه زمین مستقر می شود. با اشاره مربی، 2 بازیکن به سرعت به سمت مخروط هایی که در زمین مستقر شده اند (مطابق شکل) دویده و آن را دور می زنند. مربی به یکی از بازیکنان پاس می دهد و او نیز سعی می کند در مقابل بازیکن دیگر توپ را به گل تبدیل کند.

  • ابتدا دو ردیف از بازیکنان به صورت مساوی در دو طرف سبد به صف می شوند.
  • مربی بین خط میانه زمین و قوس 3 امتیازی با توپ مستقر می شود.
  • 2 مخروط در امتداد خط پرتاب آزاد و نرسیده به قوس 3 امتیازی در با فاصله یکسان از هم قرار داده می شود.
  • با سوت مربی، یک بازیکن از ابتدای هرکدام از صف ها به سمت مخروط ها می دود و آن را دور می زند.
  • هنگامی که بازیکنان به اطراف مخروط ها رسیدند، مربی توپ را به یکی از آن‌ها پاس می دهد.
  • بازیکنی که توپ را در اختیار دارد، اکنون بازیکن هجومی است و بازیکن دیگر بازیکن دفاعی خواهد بود.
  • مهاجم باید بلافاصله به سبد حمله کرده و اقدام به پرتاب زیر تور کند. بازیکن دیگر نیز باید از او دفاع کرده و مانع گل شدن توپ شود.

دریل 3 به 2 مداوم

این تمرین، یک دریل 3 به 2 مداوم در تمام طول زمین است. 3 مهاجم در مقابل 2 مدافع حمله خواهند کرد. جدای از اینکه توپ به گل تبدیل می شود یا مدافعین آن را در ریباند در اختیار می گیرند، یکی از مدافعین با یک پاس سریع بازیکن دیگری که در میانه زمین مستقر شده است را صاحب توپ می کند. اکنون این تیم به صورت 3 به 2 به سمت دیگر زمین حمله خواهند کرد.

  • دریل با 3 بازیکن هجومی در میانه زمین شروع می شود. 2 بازیکن دفاعی نیز در هر نیمه زمین مستقر می شوند. بقیه بازیکنان در بیرون زمین و روی تقاطع خط طولی و خط میانه زمین به صف می شوند.
  • تنها یک توپ بسکتبال برای این دریل نیاز است.
  • 3 بازیکن هجومی به یکی از نیمه های زمین حمله کرده و نتیجه یا گل یا از دست دادن توپ خواهد شد.
  • یکی از بازیکنان داخل صف به سرعت به زمین آمده و در فاصله بین قوس 3 امتیازی و خط میانه زمین مستقر می شود.
  • مدافعی که اکنون توپ را در اختیار دارد به بازیکن تازه به زمین آمده پاس می دهد.
  • اکنون 2 بازیکن مدافع به همراه بازیکن تازه وارد به تیم هجومی 3 نفره تبدیل می شوند و به سمت دیگر زمین حمله می کنند.
  • 3 بازیکن هجومی که قبلاً حمله کرده بودند، 2 بازیکن آن‌ها به مدافعینی تبدیل می شوند که در موج بعدی حمله از همان سبد محافظت می کنند. یکی از آن‌ها نیز به آخر صف کنار زمین ملحق می شود.
  • این پروسه برای مدت زمان مشخصی ادامه پیدا می کند.

اگر شما نیز پرتاب های زیر تور زیادی را از دست می دهید، دریل های ذکر شده در این مطلب را امتحان کنید. راهکار شما به عنوان مربی یا بازیکن برای بهبود کیفیت پرتاب های زیر تور چیست؟ از نظر شما کدام یک از دریل های ذکر شده تأثیر بهتری روی کیفیت پرتاب ها دارد؟ اصلی ترین دلیل کیفیت پایین پرتاب های زیر تور را چه می دانید؟ دیدگاه های خود را از ما دریغ نکنید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *