آموزش بسکتبال | دو اشتباه رایج در سیستم دفاعی خطی بسته

سیستم دفاعی خطی بسته

در راستای مطالب آموزش بسکتبال سایت بسکتفا در این مطلب به یکی از مهمترین سیستم‌های دفاعی بسکتبال یعنی سیستم دفاعی خطی بسته می پردازیم؛ البته قصد داریم دو اشتباه رایجی که اکثریت مربیان بسکتبال در این زمینه انجام می‌دهند را برای شما شرح دهیم و دلایل آن را بررسی کنیم.

ورود به سایت بتکارت

بیشتر بدانید: آموزش بسکتبال | پنج حرکت مهم در بسکتبال که همه باید بدانند

برای این که در بسکتبال موفق شوید باید زیر نظر مربیان مجرب و در باشگاهی حرفه‌ای آموزش ببینید چرا که آموزش‌های هر مربی با دیگری فرق دارد و به اصلاح هر شخصی، سبک مورد نظر خود را دنبال می‌کند. در این میان بر اساس استانداردهای جهانی قوانین و سیستم‌های بسکتبال، برخی مربیان جوانان بسکتبال، در برخی فاکتورها با هم اختلاف نظر دارند و گمان می‌کنند که قطعا سبک آنها درست است. یکی از این فاکتورها در سیستم دفاعی خطی بسته است که در ارائه آن اختلافات نظر وجود دارد که در این مطلب قصد داریم این موضوع را بررسی نماییم.

یک توپ بسکتبال چه ویژگی‌هایی دارد؟!

سیستم دفاعی خطی بسته

دو اشتباه رایج در مورد سیستم دفاعی خطی بسته

دو بحث رایج توسط مربیان بر ضد سیستم خطی بسته در بسکتبال جوانان وجود دارد:

  1. سیستم خطی بسته در واقع یک سیستم ناحیه ایست که به شکل سیستم تن به تن تغییر شکل داده است.
  2. سیتم خطی بسته به خوبی سیستم تن به تن باعث پیشرفت بازیکنان نمی شود.

هر دوی این موارد از بازیکنان جوان بسیار دور هستند.

1. سیستم خطی بسته در واقع یک سیستم ناحیه ایست که به شکل سیستم تن به تن تغییر شکل داده است.

این سخن کاملا اشتباه است. تنها مربیانی این حرف را می زنند که هیچ آگاهی نسبت به سیستم خطی بسته ندارند. این سیستم مثل هیچ سیستم دفاعی ناحیه ای نیست. بازیکنان باید مراقب بازیکن حریف و نه منطقه ای از زمین باشند. در ادامه می خواهیم به شما چهار دلیل اینکه چرا سیستم منطقه ای برای بازیکنان جوان بسیار بد است را با عنوان “دفاع ناحیه ای برای بازیکنان جوان بسکتبال بد است” و اینکه چرا این دلایل برای سیستم دفاعی خطی بسته صدق نمی کند را بیان کنیم.

سیستم دفاعی خطی بسته

 قوانین زمانی در ورزش بسکتبال

الف – سیستم منطقه ای باعث عادات تدافعی ضعیف می شود.

  • سیستم منطقه ای مدافعان تنبل با توپ می سازد. در سیستم خطی بسته مدافع روی توپ دقیقا مثل مدافع تن به تن عمل می کند.
  • در سیستم منطقه ای، بازیکنان با ایستادن و نگاه کردن توپ از یک منطقه محافظت می کنند در سیستم خطی بسته مدافعان حریف مستقیم دارند و باید به طور دائم موقعیت خود را متناسب با توپ تنظیم کنند.
  • در یک سیستم منطقه ای، حداقل شانس برای جلوگیری از پخش توپ موجود می باشد. در سیستم خطی بسته، مدافعان باید در حین پخش توپ درست مثل سیستم تن به تن بدوند.
  • در یک سیستم منطقه ای، حداقل شانس برای مدافع در محافظت از بخش داخلی یا برای یک بازیکن سانتر برای محافظت از محیط وجود دارد. در سیستم خطی بسته مدافعان تمام زمین را محافظت می کنند.

اخبار بسکتبال که در بسکتفا بخوانید: بسکتبال اسپانیا | اقدام عجیب بارسلونا ؛ صحبت با رئالی ممنوع!

ب – سیستم منطقه ای مانع پیشرفت تیم مهاجم نیز می شود.

اکثر دفاع های منطقه ای در بسکتبال جوانان جلوی بازکنان مقابل دیوار می کشند و آن ها را مجبور به پرتاب های بلند می کنند. این به خاطر این است که افراد از یک نفر محافظت نمی کنند بلکه از یک منطقه محافظت می کنند. در نتیجه به ندرت حرکت می کنند. در سیستم خطی بسته، هر بازیکن یک یار مستقیم دارد. مدافعان باید در همه جای زمین به دنبال حریف خود باشند، در برابر پخش توپ بجنگند و در همه جای زمین دفاع کنند.

در حالی که این کار باعث می شود که بازیکنان رشد کنند و به آن ها اجازه می دهد همه سیستم های دفاعی را امتحان کنند، اشتباه می کنند و تیم مهاجم می تواند از آن ها سواستفاده کنند.

سیستم دفاعی خطی بسته

بسکتبالیست‌ها | نکاتی خواندنی از زندگی مایکل جردن افسانه‌ای

پ – سیستم منطقه ای بازیکنان را برای مرحله بعد آماده نمی کند.

سیستم منطقه ای به دلیل تمام عادات دفاعی بدی که بازیکنان در حین انجام کسب می کنند و همچنین به این خاطر که اجزای دفاع را به اندازه کافی تجربه نمی کنند، بازیکنان را برای مرحله بعد آماده نمی کند. همانطور که گفتیم، در سیستم خطی بسته بازیکنان چنین عادات بدی را کسب نمی کنند و تمام اجزای سیستم دفاعی را تجربه می کنند. در نتیجه بازیکنان برای سطح بعدی آماده می شوند.

در بسکتفا بخوانید: پنج تکنیک برای پرتاب توپ در بسکتبال

ت – سیستم منطقه ای تجربه هیجان انگیزی نیست.

سیستم منطقه ای جذابیت ندارد چرا که بازیکنان شانس کمی برای کسب امتیاز دارند به این خاطر که مجبور به پرتاب های بلند می شوند. وقتی که سیستم خطی بسته را اجرا می کنید، بازیکنان در منطقه پنالتی جمع نمی شوند و حریف را مجبور به پرتاب بلند نمی کنند. این تمرین بسیار شبیه به تمرین تن به تن خواهد بود ( فقط اینکه یادگیری آن آسان تر است). مدافعان مرتکب اشتباه می شوند و تیم حریف می تواند توپ را به اطراف بچرخاند و استفاده کند.

سیستم دفاعی خطی بسته

تاکتیک‌ بسکتبال – اهمیت هارمونی در گام‌های بسکتبالیست‌ها

2. سیستم خطی بسته به خوبی سیستم سنتی تن به تن باعث رشد بازیکنان نمی شود.

اجازه بدهید با این مطلب شروع کنیم که تنها تفاوت این دو سیستم دفاعی، وجود مدافع با فاصله یک پاس می باشد. بازیکنان به تدریج یاد می گیرند که چطور این پاس را انکار کنند. اما نباید بازیکنان جوان را به سرعت به عمق بفرستیم و انتظار داشته باشیم که خیلی زود پیچیدگی سیستم تن به تن را بیاموزند. سیستم خطی بسته با پیشرفت همراه است. با استفاده از سیستم خطی بسته قواعد و پایه و اساس سیستم تن به تن را به بازیکنان خود بیاموزید و وقتی که آماده بودند، شروع به معرفی جنبه انکاری سیستم تن به تن بکنید. باید در ابتدا برخی پیچیدگی ها را از بین ببریم تا بازیکنان زودتر رشد کنند.

برای شرط بندی مسابقات بسکتبال و همچنین آگاهی از آخرین اخبار بسکتبال روز جهان همراه ما باشید

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

این‌جا می‌خواهیم دور از دنیای سیاه فقط از بسکتبال بخوانیم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *