آموزش بسکتبال | پنج گام اولیه تبدیل شدن به یک بازیکن بسکتبال

بازیکن بسکتبال

آیا می‌دانید که چگونه می‌توان تشخیص داد که آیا یک شخص می‌تواند به یک بازیکن بسکتبال تبدیل شود یا خیر؟ اگر قصد دارید که به یک بازیکن حرفه‌ای تبدیل شوید اول باید بسیاری از موارد ممکن را بررسی کنید تا وقتتان را بیهوده هدر ندهید. در این مطلب بسکتفا به بررسی پنج گام اولیه تبدیل شدن به یک بازیکن بسکتبال می‌پردازیم.

ورود به سایت بتکارت

لازمه تبدیل شدن به یک بازیکن بسکتبال چه مواردی است؟

بدون شک هر فرد با توجه به علاقه‌ای که در هر زمینه دارد، ابتدا به دنبال نیاز خود خواهد رفت. از علاقه به یک کلاس بازیگری و ثبت نام در کلاس‌های آن گرفته تا تبدیل شدن به یک خلبان ماهر … هیچ فرقی نمی‌کند که به چه زمینه‌ای علاقه مند هستید، اگر به سمت رشته یا حرفه‌ای گرایش دارید باید در ابتدا چند فاکتور را برای علاقه خود بررسی کنید تا متوجه این موضوع شوید که آیا شما در این رشته ورزشی موفق خواهید بود؟

بگذارید یک مثال ساده برای شما بزنیم؛ فرض کنید شما به عرصه مدلینگ علاقه داشته باشید ولی دارای قد بسیار کوتاه یا هیکل درشت باشید.. همان طور که می‌دانید مدل‌های دنیای مد همگی دارای قد بلند و اندام‌های لاغر هستند پس در همین ابتدا شاید بتوانید متوجه این موضوع شوید که شما برای این عرصه در سطح استاندارد، مناسب نیستید. البته دنبال کردن علایق و رویاهایی که در ذهن دارید بسیار خوب است ولی باید در حالت کلی بتوانید با حقیقت موجود رو به رو شوید تا وقت خود را برای رشته اشتباهی هدر ندهید. بلکه به دنبال بهترین حرفه برای آینده خود باشید.

بازیکن بسکتبال

بیشتر بخوانید: در انتخاب یک پست بسکتبال چه نکاتی را باید مدنظر قرار داد؟

در ورزش بسکتبال نیز همین موضوع صدق می‌کند و این که صرفا به این رشته ورزشی علاقه مند باشید کافی نخواهد بود.  اگر به ورزش بسکتبال علاقه مند هستید از همان ابتدا می‌توانید این ورزش را اصولی و با مطالعه فرا گیرید. در ایام شیوع ویروس کرونا که اکثر باشگاه‌ها بسته است شما می‌توانید با مطالعاتی در زمینه این رشته پرطرفدار ورزشی تمرینات خود را در زمین‌های مستقل روباز شروع کنید تا به کشف استعداد خود بپردازید.

نیازی به ترسیدن نیست! هیچ یک از بازیکنانی که در حال حاضر در سطح جهانی بازی می‌کنند از ابتدای تولد بسکتبالیست نبوده‌اند. بسیاری از آنها از زمین‌های خاکی و در کنار خانواده خود شروع به تمرین کردند و رفته رفته توانستند راه خود را در گذر زمان پیدا کنند. شما نیز اگر دوست دارید بسکتبالیست شوید کافی است چند فاکتور اولیه را بررسی کنید، تصمیم بگیرید و بعد آن را با پشتکار فراوان به مرحله اجرا درآورید. اگر واجد الشرایط هستید هیچ غیر ممکنی در هیچ زمینه‌ای وجود ندارد و ورزش بسکتبال نیز از این قاعده مستثنی نیست.

انواع خطا در بسکتبال

1- میزان علاقه

بازیکن بسکتبال

اگر از کودکی با دیدن اعضای خانواده، یک تورنومنت که به صورت زنده از تلویزیون پخش می‌شود و هر دلیل دیگری احساس کردید که به ورزش بسکتبال علاقه مند هستید، از همان زمان به دنبال علاقه خود بروید چرا که دوران کودکی بهترین زمان برای آن است که شما از همان دوران به صورت حرفه‌ای آموزش ببینید و در صورتی که واجد شرایط باشید، آن را ادامه دهید. البته همان طور که در بالا گفته شد، صرفا علاقه کافی نیست و باید موارد اولیه را بررسی کنید تا تشخیص دهید که آیا می‌توانید با تلاش به یک بازیکن حرفه‌ای تبدیل شوید یا خیر. به عنوان مثال یک مربی باید به قدری بر آموزش بسکتبال و ترفندهای آن آگاه باشد که بتواند از روش‌های مختلف به کشف استعداد کودکان بپردازد. یعنی والدین بعد از این که کودک را در یک کلاس آموزشی بسکتبال و در کنار یک مربی خوب بسکتبال ثبت نام می‌کنند، آسوده خاطر باشند تا مربی هرکاری که لازم است را برای کشف استعداد یا شکوفایی آن انجام می‌دهد. اگر بخواهیم واضح تر برای شما این موضوع را بیان کنیم این است که یک مربی خوب باید در چند جلسه متوجه شود که یک کودک استعداد یادگیری ورزشی همانند بسکتبال را دارد و یا می‌تواند این استعداد در او ایجاد شود یا خیر..

بیشتر بخوانید: ۹ اصل تبدیل شدن به یک بازیکن همه کاره در بسکتبال

2- واجد شرایط بودن

بازیکن بسکتبال

واجد شرایط بودن به چه معنی است؟ در ابتدا باید بگوییم که بسیار عالی است که اگر فکری در سر دارید، به دنبال رویاهای خود بروید و با تلاش و کوشش آن را به دست آورید! ولی در مسیری که قدم می‌گذارید نیز باید همه جوانب را در نظر بگیرید. مثلا اکثر بسکتبالیست‌هایی که می‌شناسید دارای قد بلند هستند و یکی از لازمه‌های اصلی این ورزش داشتن قدی بلند است. به همین خاطر اگر به نسبت سایر دوستان و آشنایان قد کوتاهی دارید، باید بررسی کنید که آیا می‌توانید از عهده ورزشی همانند بسکتبال برآیید و با تمارین فراوان موفق شوید و حتی قد خود را بلند کنید؟! چرا که گفته می‌شود که در سن رشد کودک تا نوجوانی بدن به هر فرم و شکلی که تمایل داشته باشید، فرم خواهد گرفت و این موضوع نیازمند تحقیقات فراوان و تلاش زیاد شما است. پس این فاکتورها را برای انتخاب رشته ورزشی همانند بسکتبال درنظر بگیرید.

نکاتی مهم برای تبدیل شدن به یک بازیکن حرفه‌ای در بسکتبال؛
برای خواندن این مطلب کلیک کنید

نکته مهم :

البته این نکته را نیز فراموش نکنید که این ورزش نیز همانند سایر ورزش‌ها نیازمند ثبت نام در کلاس‌های آموزشی و خرید تجهیزات لازم است و شما باید از لحاظ مالی نیز واجد شرایط باشید تا از عهده مخارج مربوطه برآیید. این بدین معنی نیست که اگر توانایی مالی ندارید، کلا بیخیال علاقه و استعدادتان شوید، ولی هدف ما در این مطلب این است که شما را با همه جوانب این موضوع آشنا کنیم.

3- کشف استعداد

بازیکن بسکتبال

شما باید در زمینه بسکتبال با کمک خانواده و یا یک مربی مجرب بتوانید استعداد خود را کشف کنید. باز هم نیاز است که بگوییم که در راستای هدف خود به هیچ عنوان دست از تلاش برندارید و حتما رویاهای خود را دنبال کنید ولی برخی از افراد هستند که شاید چنین روحیه و عقیده‌ای نداشته باشند. این دسته از افراد تمایل دارند تا در صورت تشخیص این که می‌توانند در این رشته موفق شوند به دنبال آن بروند. همانند کسی که از کودکی صدای خوبی دارد و برنامه ریزی کرده است تا به خواننده‌ حرفه‌ای تبدیل شود؛ ولی کسی که صدای خوبی ندارد ولی به این عرصه علاقه مند است، ترجیح می‌دهد که به دنبال علاقه خود نرود و آن را فراموش کند چرا که استعداد آن را در خود نمی‌بیند. به همین خاطر لازم است تا در رشته بسکتبال نیز این موضوع را بررسی کنید و روحیات خود را نیز بشناسید.

 قوانین زمانی در ورزش بسکتبال

4- ثبت نام کلاس‌های آموزشی و بررسی استعداد یادگیری

بازیکن بسکتبال

اگر موارد بالا را بررسی و تشخیص دادید که می‌توانید به یک بازیکن حرفه‌ای تبدیل شوید، باید مرحله عملی آموزش بسکتبال را به اجرا درآورید و در یک کلاس آموزشی ثبت نام نمایید تا تحت نظر یک سرمربی استعدادتان شکوفا و پرورش داده شود. البته خودتان نیز می‌توانید در مدرسه و یا زمین‌های خاکی با مطالعه مطالب آموزشی، تمرین کنید ولی اگر از لحاظ مالی مشکلی ندارید و به یک باشگاه خوب دسترسی دارید، پیشنهاد می‌دهیم که از همان ابتدا این ورزش را به صورت اصولی و تحت نظر یک مربی مجرب آموزش ببینید تا زودتر به موفقیت و نتیجه لازم دست پیدا کنید.

کلاس‌های آموزشی از هر لحاظ می‌تواند به موفقیت شما کمک کند. این که از همان ابتدای راه تحت نظر یک مربی باتجربه آموزش می‌بینید و همه آموزشتان به صورت درست انجام می‌شود. این که یک مربی می‌تواند در طول مسیر استعداد اصلی شما را کشف کند و پس از مدتی به انتخاب پست مناسب بسکتبال کمک کند.
چرا که یکی از مهمترین مسائلی که در بسکتبال با آن مواجه هستید، انتخاب پست مناسب است که در تحقیقات این رشته نیز مشخص شده که درصد زیادی از افراد به دلیل قرار نگرفتن در جایگاه مناسبی که باید باشند، استعدادشان هدر رفته و نتوانستند آن طور که باید در پست مورد نظر بازی کنند و بدرخشند.
به شما پینشهاد می‌دهیم که در این زمینه مطلب زیر بسکتفا را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید: در انتخاب یک پست بسکتبال چه نکاتی را باید مدنظر قرار داد؟

5- استمرار و تلاش یادگیری تا تبدیل شدن به یک بازیکن بسکتبال

بازیکن بسکتبال

مشخص است برای رسیدن به هر هدفی در زندگی، از جمله تبدیل شدن به یک بازیکن حرفه‌ای بسکتبال، باید دست از تلاش برندارید و به یادگیری و پیشرفت خود ادامه دهید چرا که هیچ موفقیتی بدون تلاش و استمرار به دست نخواهد آمد.

این که شما صرفا در یک کلاس آموزشی ثبت نام کنید و انتظار داشته باشید، تا مربیان برای یادگیری و تبدیل کردن شما به یک بازیکن حرفه ای بسکتبال، معجزه کنند، صرفا خیالی پوچ است. این آموزش‌ها صرفا بستری را برای یادگیری شما فراهم می‌کنند و ادامه راه بر عهده خودتان قرار دارد. همانند یک مدرسه که معلمان آموزش‌های لازم را می‌دهند و باقی داستان به تلاش یک دانش آموز بستگی دارد که به چه اندازه می‌تواند در آن درس موفق باشد.

در مجموع کلام، تیم نویسندگان سایت بسکتفا به شما پیشنهاد می‌کند که قدم به قدم، این راه را برای تبدیل شدن به یک بازیکن حرفه‌ای بسکتبال به صورت اصولی پیش بروید و هیچگاه دست از تلاش و کوشش برندارید.

ضمن این که شما عزیزان می‌توانید همواره از مطالب آموزشی که توسط تیم حرفه‌ای بسکتفا برای شما تهیه می‌شود استفاده کنید و بدین وسیله اطلاعات خود را در ورزش پرطرفدار بسکتبال بالا ببرید.

مطالب آموزشی دیگر سایت بسکتفا: 250 اصطلاحات بسکتبال برای هر مربی و بازیکن

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

این‌جا می‌خواهیم دور از دنیای سیاه فقط از بسکتبال بخوانیم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *