آموزش بسکتبال | همه‌چیز در مورد ضربات آزاد در بسکتبال

ضربات آزاد در بسکتبال

در راستای مطالب آموزشی سایت بسکتفا که سایتی تخصصی در حوزه ورزش بسکتبال است، در این مطلب قصد داریم به ضربات آزاد در بسکتبال بپردازیم تا شما عزیزان را هرچه بیشتر با قوانین و آموزش‌های لازم در این ورزش پرطرفدار آشنا کنیم.

ورود به سایت بتکارت

یکی از مهمترین ارکان بازی بسکتبال در زدن ضربات آزاد است که در هر لحظه از بازی باید برای زدن آن آماده باشید. با توجه به قانون محدودیت خطا در بسکتبال معمولا در طول یک بازی و به خصوص در دقایق پایانی کوارترها پرتاب‌های آزاد زیادی نصیب تیم‌ها می‌شود، اما در شرایطی که تقریبا تمام بازیکنان حرفه‌ای در تمرین بالای 90 درصد پرتاب‌های آزاد خود را به امتیاز تبدیل می‌کنند، این آمار در شرایط مسابقه به دلایل مختلف از جمله استرس به شدت افت می‌کند.

۱۳ قانون اصلی دکتر جیمز نای اسمیت در بسکتبال

چگونگی زدن ضربات آزاد

برای زدن ضربات آزاد راه های زیادی مطرح گردیده که بهترین آن به شکل رو به رو مطرح شده است. گفته می‌شود حرکت برای ضربه آزاد از پاها شروع می‌شود. بسیاری از ورزشکاران ابتدا از بالا تنه به صورت تنها خود استفاده می‌کنند که این کار را خراب می‌کند. وقتی بازیکن پشت خط قرار می‌گیرد باید همه اعضای بدن از جمله انگشتان پا، لگن، شانه‌ها را موازی با سبد قرار دهد تا بتواند پرتابی موفقیت آمیز را به سوی سبد داشته باشد و این کار تنها با تنظیم بالا تنه امکان پذیر نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع تخلفات در مسابقه بسکتبال

ضربات آزاد در بسکتبال

شاید زدن ضربه آزاد از دور و به خصوص برای بازیکنان حرفه‌ای ساده به نظر برسد ولی باید به شما بگوییم این گونه نیست و باید بدانید کم‌کم کار پیچیده تر می‌شود چرا که به وفور مشاهده کردید که برترین بازیکنان نیز بارها و بارها ضربات خود را تبدیل به گل نکردند. میزانی که بازیکن نیاز دارد تا زانویش را خم کند به فاصله اش با حلقه بستگی دارد، بازیکنان غالبا برای یافتن میزان مناسب خم کردن زانوهایشان دچار مشکل هستند، زیرا این میزان، انرژی‌شان را تعیین می‌کند و نمی‌توانند تصمیم درستی بگیرند.

تعیین میزان انرژی و تنظیم کردن آن بسیار مهم است و شاید کمتر کسی به این موضوع توجه نماید. اگر انرژی بیش از حد باشد توپ با تخته برخورد می‌کند، پس تنها مساله انرژی مطرح نیست. وقتی بازیکن آماده می‌شود تا توپ را پرتاب کند، توپ باید در پنجه دست قرار بگیرد، نه نوک انگشتان، بدین شکل ضربه ناگهانی صورت نمی گیرد و پرتاب یکنواخت خواهد بود. وقتی توپ پرتاب می‌شود ، بازویی که توپ را پرتاب می‌کند و بازویی که توپ را پشتیبانی می‌کند هر دو به سمت جلو کشیده می‌شوند، بقیه اعضای بدن نیز به همین ترتیب با کنترل به سمت جلو کشیده می‌شود، در واقع وزن بدن در حالی که ساق پا کشیده می‌شود به جلو منتقل می‌شود. مثلا باید بدانید که توپ باید با زاویه 52 درجه و با اسپین (چرخش) رو به عقب سه دور بر ثانیه پرتاب شود. همه این حرکات را باید نرم و با سرعت یکنواخت انجام داد تا منجر به موفقیت و به نوعی گل محسوب شود.

نگاهی اجمالی به قوانین ورزش بسکتبال

حتی بسیاری از افراد بر این باور هستند که حتما باید تمام تمرکز و چشم خود را به وسط تخته یا خود حلقه بدوزند تا بتوانند به صورت دقیق و چشمی و با انجام محاسبات پرتاب خود را با موفقیت انجام دهند در صورتی که این موضوع اشتباه است و در تحقیقاتی در ورزش بسکتبال در کشور آمریکا نشان می‌دهد که باید پشت حلقه را نشانه گرفت تا شانس موفقیت بالاتر رود و هدف گرفتن وسط حلقه سه درصد احتمال گل شدن را کم می‌کند. آنها دریافتند که نقطه مناسب 2.82 اینچ عقب‌تر از وسط حلقه است. بدین شکل احتمال برخورد توپ با پشت حلقه و رفتن داخل سبد بیشتر است و بدین ترتیب شانس گل شدن توپ نیز افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: با انواع پاس در بسکتبال آشنا شوید

ضربات آزاد در بسکتبال

ضربات آزاد

همان طور که می‌دانید در در صورت بروز هرگونه خطا ضربات آزاد در اختیار سایر تیم‌ها قرار می‌گیرد. ضربات آزاد با افزایش تعداد خطاها و یا در صورت بروز خطاهای عمدی، فنی و یا حرکات غیرورزشی نیز در اختیار تیم رقیب قرار می‌گیرد. در صورت بروز چنین خطاهایی یک، دو و یا سه ضربه در اختیار تیم مقابل قرار می‌گیرد و به هر ضربه یک امتیاز داده می شود. یعنی فرقی نمی‌کند که بازیکنان چه خطایی را مرتکب می‌شوند، در هر صورت و با هر خطایی که منجر به جریمه داور و دادن ضربه آزاد شود، شما یک امتیاز را در صورت گل کردن توپ به نفع تیم خود رقم خواهید زد.

نکاتی مهم برای تبدیل شدن به یک بازیکن حرفه‌ای در بسکتبال؛
برای خواندن این مطلب کلیک کنید

در ادامه می‌توانید با قوانین مرتبط با ضربات آزاد آشنا شوید.

خطای خط در سایر مواقع

  • در هنگام ضربات آزاد نیاز است تا سایر ۹ بازیکن نیز قوانینی را رعایت کنند.
  • به چهار بازیکن پشت خط سه امتیازی قبل از برخورد توپ به سبد اجازه عبور از روی این خط داده نمی‌شود.
  • به‌محض شوت توپ به‌سوی سبد، به پنج بازیکن دیگر اجازه ورود به محوطه داده می شود.
  • در صورتی که هر یک از بازیکنان مدافع قوانین ذکرشده در بالا را نقض کنند، در صورتی که توپ گل نشود، یک ضربه دیگر در اختیار تیم رقیب قرار می‌گیرد. در صورتی که توپ گل شود، امتیاز به حساب می‌آید و بازی ادامه پیدا می کند.
  • در صورتی که هر یک از بازیکنان تیم دیگر خطا کنند، امتیاز ضربه آزاد حساب نمی‌شود و تیم رقیب توپ را به دست می‌آورد.

مطالب مرتبط که در سایت بسکتفا می‌توانید مطالعه نمایید:

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

این‌جا می‌خواهیم دور از دنیای سیاه فقط از بسکتبال بخوانیم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *