قوانین بسکتبال |۱۳ قانون اصلی دکتر جیمز نای اسمیت در بسکتبال

جیمز نای اسمیت

هیچکس در دنیای بسکتبال وجود ندارد که دکتر جیمز نای اسمیت که از او به عنوان مخترع ورزش بسکتبال یاد می‌شود، را نشناسد. او در حدود ۱۲۸ سال پیش، قوانینی را در این رشته وضع کرد که هنوز هم از آنها به عنوان پایه‌های اصلی بسکتبال استفاده می‌شود. در این مطلب قصد داریم با ۱۳ قانون اصلی دکتر جیمز نای اسمیت در بسکتبال آشنا شویم.

ورود به سایت بتکارت

قوانین اصلی دکتر جیمز نای اسمیت

برای بررسی تغییرات در قوانین بسکتبال از زمان ایجاد آن در سال ۱۸۹۲ در ادامه این مطلب می‌توانید با ۱۳ قانون اصلی ایجادشده توسط دکتر جیمز نای اسمیت آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع تخلفات در مسابقه بسکتبال

جیمز نای اسمیت

  1. از هر جهتی می‌توان با استفاده از یک دست و یا دو دست توپ را درون سبد پرتاب کرد.
  2. می‌توان با یک و یا دو دست از جهت دلخواه توپ را دفاع کرد.
  3. بازیکنان نمی‌توانند با توپ حرکت کنند. باید توپ را از همان نقطه‌ای که گرفته‌اند پرتاب کنند. در صورتی که بازیکنی در حال حرکت باشد و در همین حین توپ را دریافت کند، اجازه حرکت به او داده می شود.
  4. باید توپ را بین دو دست نگه‌دارید. اجازه نگه‌داری توپ بین دست‌ها و بدن داده نمی‌شود.
  5. امکان دویدن بازیکن با توپ وجود ندارد. بازیکن باید از همان نقطه‌ای که توپ را گرفته است، آن را به دیگری بدهد. در صورتی که بازیکن در حال حرکت باشد و توپ را دریافت کند، در چنین حالتی اجازه دارد در حین حرکت توپ را دریافت نماید.
  6. هیچ حرکت اضافی ازجمله تنه، گرفتن، هل دادن، زیر پایی زدن و یا ضربه به هر صورتی مجاز نیست. هرگونه حرکت خلاف موجب خطا می شود. دومین خطا موجب کنار گذاشتن بازیکن تا کسب امتیاز می شود. در صورتی که بازیکنی از روی قصد اقدام به آسیب به بازیکنان دیگر نماید، در تمام طول بازی کنار گذاشته می شود و اجازه تعویض این بازیکن داده نمی‌شود.
    ضربه زدن با مشت به توپ مجاز نیست. این کار موجب نقض قوانین ۳، ۴ و یا قانون ۵ می شود.
  7. در صورتی که هر یک از طرفین سه خطا پشت سر هم مرتکب شود، یک گل برای تیم مقابل محسوب می شود.
  8. در صورتی که توپ درون سبد قرار گیرد و در همان مکان باقی بماند، گل محسوب می شود. بازیکنان می‌توانند با دفاع کردن از گل شدن توپ جلوگیری کنند. در صورتی که توپ در لبه‌ها گیر کند و یا رقیب سبد را جابه‌جا کند بازهم گل به حساب می‌آید.
  9. در صورتی که توپ به خارج از میدان برود، توسط بازیکنی که اولین بار آن را لمس کرده به درون بازی منتقل می شود. در صورت وجود هرگونه درگیری، داور خود توپ را به درون زمین منتقل می کند. بازیکن درون زمین ۵ ثانیه فرصت دارد تا توپ را نگه دارد، در صورتی که از ۵ ثانیه بیشتر شود، توپ در اختیار تیم رقیب قرار می‌گیرد. در صورتی که تیمی پیوسته وقت بازی را هدر دهد، داور خطا اعلام می کند.
  10. داور کناری وظیفه قضاوت و شمارش تعداد خطاها را بر عهده دارد و در صورتی که سه خطا پشت سر هم‌روی دهد، به داور اصلی اعلام می کند. طبق قانون ۵ توانایی کنار گذاشتن بازیکنان از زمین به او داده‌شده است.
  11. داور وظیفه کنترل بازی را بر عهده دارد و زمان توقف و اجرای بازی بر عهده او است. گل‌ها را قبول می کند و تعداد گل‌ها را شمارش می کند و سایر مسائل را نیز تحت کنترل خود می‌گیرد.
  12. زمان بازی در دونیمه ۱۵ دقیقه‌ای تقسیم می شود. پنج دقیقه استراحت در حین بازی به بازیکنان داده می شود.
  13. تیمی که بتواند بیشترین گل را بزند به عنوان برنده اعلام می شود. در صورت تساوی، با توافق کاپیتان‌ها تا کسب امتیاز بعدی بازی ادامه پیدا می کند.

نگاهی اجمالی به قوانین ورزش بسکتبال

جیمز نای اسمیت

نکته پایانی

به عنوان مرجع می‌توانید از قوانین بسکتبال BFC به عنوان نمونه استفاده نمایید. در صورتی که به دنبال کسب اطلاعات و اطمینان صددرصدی در مورد مسابقات دارید، با افراد دیگر در لیگ خود ارتباط برقرار کنید و اطلاعات خود را در این زمینه کامل نمایید.
داوران هم انسان هستند. نمی‌توان انتظار قضاوت صد در صد درست را داشت. در حقیقت هیچ‌کس توانایی انجام چنین کاری را ندارد. علاوه بر این، پس از تصمیم‌گیری داوری هیچ‌چیز نمی‌تواند آن تصمیم را تغییر دهد.

اگر به ورزش بسکتبال علاقه مند هستید، از ابتدای این ورزش تا به امروز را فرا گیرید. در هر مبحثی فرقی ندارد؛ شما باید از ابتدای راه این رشته تا زمان حال را بشناسید تا به یک بازیکن حرفه‌ای و با اطلاعات کافی تبدیل شوید. به نظر شما بد نیست اگر کسی از شما به عنوان مثال در خصوص همین قوانین دکتر جیمز سوالی بپرسد و شما به عنوان یک بازیکن حرفه‌ای اصلا آنها را نشنیده باشید؟! پس سعی کنید مطالعات را به هیچ عنوان حتی در زمینه ورزشی نیز فراموش نکنید.

نکاتی مهم برای تبدیل شدن به یک بازیکن حرفه‌ای در بسکتبال؛
برای خواندن این مطلب کلیک کنید

همچنین بد نیست بدانید برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید قوانین سنتی را در FIBA و NFHS مطالعه کنید.
همانطور که می‌دانید قوانین پیوسته در حال تغییر هستند و قوانین از یک لیگ تا لیگ دیگر نیز متغیر هستند. در این مطلب و مطالب قبلی حداکثر تلاش خود را در معرفی این قوانین انجام داده‌ایم ولی با این ‌حال چنین قوانینی پیوسته در حال تغییر هستند و امکان ثبت تمامی آنها در طول زمان میسر نیست.

در سایت بسکتفا در خصوص قوانین و آموزش‌های بسکتبال بیشتر بخوانید:

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

این‌جا می‌خواهیم دور از دنیای سیاه فقط از بسکتبال بخوانیم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *